פורטנייט, LOL או בלי מותגים בכלל: החלו הקניות לשנת הלימודים החדשה
איפה הכי כדאי לקנות: ברשתות הזולות או ברשתות שמציעות מחירים גבוהים אבל טוענות לאיכות גבוהה? מנכ"ל אופיס דיפו מזהיר מפני קנייה של "חבילת עפרונות שעולה שקל". מקס סטוק: "כל המוצרים שלנו עוברים בקרת איכות". ובינתיים: שוק החזרה ללימודים מתכווץ כי התלמידים נוטשים את המחברות והעטים, אך המחירים: לא משתנים. בדקנו
חופשת הקיץ בעיצומה, אבל ההורים נאלצים לשלוף ארנקים, לכבוד החזרה ללימודים. "הגל הראשון של המכירות כבר החל", אמרה ל-ynet נועה בן אבו סמנכ"לית השיווק של רשת עידן אלפיים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הטריפל של yes: תשלמו 299 שקל לחודש
לראשונה זה שנים: נקסט מציע מבצע לישראלים
בבית פלאפון הוקם השבוע יריד למכירה של מוצרי חזרה ללימודים עבור העובדים, ביוזמת הוועד וגם ברשתות המזון, בחנויות פרטיות וכן בקרביץ, YOLO, הפיראט האדום, כפר השעשועים, מקס סטוק ואופיס דיפו – כבר מציגים בחזית החנויות ציוד לבית-הספר ולגן. כרגיל השאלה שההורים מתחבטים בה היא האם לקנות הרבה ובזול או מעט ויקר.
השנה נמשכת מגמה מעניינת של נטישת תיקי מותגים. לפי בן אבו, "מותגים הם עדיין להיט, בעיקר פורטנייט שבנים ובנות אוהבים. גם תיקים של קל גב עם דמויות מותג הבובות LOL סופרייז יהיו להיט, גם כיוון שהמבחר של התיקים האלה קטן. ילדים עדיין קונים תיקי חד קרן, ינשופים, לאמות, פלמינגו וכדורגל ורואים בתוך כך עלייה במכירות של תיקים לא ממותגים, שהעיצובים שלהם נעשו יפים מאוד, גם בזכות המגזר החרדי שלא מכיר את המותגים והביא לייצור של תיקים גנריים".
תיקים מבקבוקים ממוחזרים ומחדד בצורת ארנב
הקנייה היקרה ביותר היא עדיין הילקוט, שמחירו מהווה לעיתים יותר מ-50% מגובה כלל סל הקניות. מחירי התיקים לא ירדו ועדיין תאלצו להוציא עבור ילקוט 350-200 שקל.
לכיתות הנמוכות יש פחות מבחר בחנויות: קרביץ הפסיקה למכור תיקי מודן, אחרי שמודן החליטה לצאת מהקניונים בשל ירידה ל-3% מכירות ברשת ומציעה תיקי קל גב אורתופדיים של קל גב, שהתייקרו לאחרונה לרשתות – אך לא לצרכנים. יחד עם זאת המחירים גם לא ירדו. עדיין תוציאו על ילקוט 350-200 שקל. ברשת גם מוכרים תיקים של גרופי (לא זולים). אפשר לרכוש את תיקי מודן באופיס דיפו, עידן אלפיים ומקס סטוק.
כל הרשתות מציגות חידושים שרובם גימיקים. כך למשל, קרביץ מוכרת תיקים שעשויים מבקבוקים ממוחזרים (של פארקלנד) ב-209 שקל, תיק עם תא מיוחד ניתק לנשיאת סוללת אופניים חשמליים (298 שקל לתיק + תא), מחברות עם כריכות פרוותיות ב-49.90 שקל ואוחז עפרונות אורתופדי ב-9.90 שקלים, עבור ילדים שמתקשים באחיזה, שיגיע לסניפים ב-1 באוגוסט.
הרשת גם תמכור מוצרים בעיצוב mismas, המותג של עידו גרינברג, שהמציא את #משפטאחדביום בשיתוף coverme בקניון TLV לשבוע, החל מ-18 ביולי. טווח מחירים: 39.90-14.90 שקל.
באופיס דיפו מוכרים עיפרון SHAKE-IT של חברת SERVE ב-9.90 שקלים, שכאשר משקשקים את העיפרון, החוד יוצא. טבעת שהיא גם מחק וגם מחדד ב-9.90 שקלים ומחדד בצורת ארנב עם שיניים קופצות כאשר מחדדים את העיפרון ב-7.90 שקלים. קל גב חידשה את התיקים שלה עם גב מאוורר והוסיפה בקבוק חינם בכל קניית תיק.
וישנה רשת YOLO, שהובילה את המגמה של מכירת לא מותג, עם עיצובים מאוד טרנדיים ובמחירים גבוהים, לצערם של ההורים. YOLO מוכרת לראשונה תיקים אורתופדיים של קל גב (ב-259 שקל) קלמר עם סקוושי, קלמר שאפשר לשחק עליו איקס עיגול וקלמרים עם סט באולינג, סט כדורסל ופאזל. המחירים גבוהים מאוד: 99-85 שקל.
הרשת גם מוכרת בקבוק סיליקון מתכווץ ומתרחב ב-79.90 שקל. יעל יגלום, מיסדת הרשת, שמוכרת פריטים בעיצובה גם בנורווגיה ובפולין, מדגישה שבקבוקי השתייה היקרים של הרשת מכילים שני קשים להארכת משך השימוש "ויש לנו גם קלמרים מעוצבים ואיכותיים ב-29 שקל, לא רק ב-99 שקל ועוד יהיו מבצעים".
התלמידים כבר לא משתמשים בעטים: שוק שהולך ומתכווץ
שוק החזרה ללימודים מגלגל 330 מיליון שקל בשנה לפי נתוני אופיס דיפו, אבל אלון רונן, מנכ"ל ומבעלי קרביץ, מסביר שהוא הולך וקטן. "השוק מתכווץ מדי שנה ב-7%", הוא אומר. "זה מלכתחילה שוק מאוד קטן: ילקוט הוא עיקר הקנייה. בשנים האחרונות, יש לא מעט בתי ספר שעוברים לעבוד עם אייפדים ומחשבים. אז השימוש בעפרונות יורד, אבל אנחנו פחות רואים את זה כי ילדים מחויבים לכתוב בעיפרון בכיתות הנמוכות. את עיקר הירידה במכירות אנחנו רואים בכיתות הגבוהות יותר. תלמידים קונים פחות ופחות עטים ומחברות".
לפי גורם בענף, הרשתות מוצאות מוקדי רווח חדשים בעונה הזאת של השנה, כמו בקבוקי מים, קופסאות אוכל ומוצרי מיחשוב.
לדברי רונן, "אנחנו בקרביץ בכל זאת גדלים כל שנה, כי הצרכן מבין ששווה לו לקנות פעם אחת את המוצרים הנכונים. אמא אחת אמרה לי פעם: 'אני רואה את הילד יושב ומחדד את העיפרון הסיני ב-3 שקלים במקום ללמוד, אז עברתי לקנות פעם בשנה ב-12 שקל קופסת עפרונות טובה'".
מי יותר איכותי: קרביץ ואופיס דיפו או מקס סטוק?
גם מנכ"ל אופיס דיפו, מנשה זילכה, מזהיר מפני קנייה של "חבילת עפרונות שעולה שקל", כך לדבריו. "אני בשוק 25 שנה. כמה חומר גלם יש בעיפרון כזה? עלה משהו לייצר אותו?". כל זאת למרות שגם אופיס דיפו וגם קרביץ החלו למכור בשנים האחרונות פריטים זולים בגלל הנפח שרשתות הסטוק החלו לתפוס בשוק החזרה ללימודים. "יש פריטים שאפשר לקנות בשקל כמו מספריים, כמה כבר משתמשים בזה?", הוא מנמק.
עוזי ריעני, יזם שערך עד לאחרונה ירידי חזרה ללימודים במחירים נמוכים לקבוצות רכישה של הורים, מסכים: "אני בדעה שהזול הוא יקר. בשנים האחרונות נכנסים אלפי קונטיינרים של ציוד חזרה לבית הספר באיכות ירודה ביותר. את מתפתה לקנות כי זה זול, כי הילד גם ככה מאבד, אבל בכל זאת כדאי לקנות משהו טוב ולא מחק שלא מוחק או נייר שנקרע כשכותבים עליו, כי הוא דק מדי.
"כשארגנתי ירידים, מכרתי שלישיית מחברות קמפוס ב-20 שקל במקום ב-50-40 שקל ברשתות. הורים פנו אלי ואמרו לי למה ברשתות הסטוק יש שלוש מחברות ב-10 שקלים. הסברתי שזה דף לא איכותי וזה לא עזר, בכל זאת נאלצתי להביא ספק שמוכר 3 ב-10.
"יחד עם זאת, אין ספק שזה ענף עם רווחיות מאוד גבוהה, כי זו סחורה שאם היא לא נמכרת לקראת שנת הלימודים, היא עומדת על המדף בחנות או תופסת מקום במחסנים, אז את חייבת לתמחר בצורה כזאת. הרווחיות עומדת על 60% ו-70% רווח גולמי בממוצע, הרבה יותר גבוה מהסופרים למשל".
הרשת שעומדת בחזית כשמדובר במוצרים זולים היא מקס סטוק. על טענות לאיכות ירודה לכאורה, עונה שלמה כהן, משנה למנכ"ל מקס סטוק: "כל המוצרים שלנו עוברים בקרת איכות, גם במותג הפרטי שלנו וגם במוצרים של יבואנים אחרים שאנחנו מוכרים. אין מצב שמחקים לא מוחקים אצלנו. סל הקנייה שלנו הכי זול וללקוחות יש יכולת לבחור מה שהם רוצים".
אפשר למצוא השנה במקס סטוק עטי פלמינגו עם נוצות, מחברות עם דמויות של דיסני, קלמרי ספיידרמן והפנתר הוורוד. המחירים של הפריטים האלה מעט גבוהים יותר. "מחברת של דיסני שלי לעומת מחברת של דיסני של רשתות מתחרות תהיה יותר זולה", טוען כהן.
והנייר יותר דק?
"לא, יש 56 גרם ו-70 גרם. רמת האיכות לא נופלת".
"קניות האונליין לא משפיעות, יש בישראל הרבה ילדים"
האם המעבר המאסיבי של צרכנים ישראלים לקניות אונליין מחו"ל משפיע על שוק החזרה ללימודים? צרכנים קנו בפריים דיי של אמזון שנערך השבוע תיקים, קלמרים, צבעי קריולה. בענף חושבים שהאיכות נמוכה והמשלוח לא מגיע, אבל זה פשוט לא נכון כשמדובר באתרים אמריקניים ובריטיים. גם לגבי האתרים הסיניים האמירה הזאת לא תמיד נכונה. יחד עם זאת, מנכ"ל אופיס דיפו, מנשה זילכה, לא חושב שמדובר בתופעה שבשוליים, בטח כשמדובר בכיתות הנמוכות.
"יש פה חוויה של פעם בחיים", הוא אומר. "להתחיל כיתה א' - זה אירוע של פעם בחיים, יש פה התרגשות. יש חוויית קנייה גם באונליין אבל לא כמו החוויה האמיתית של החזרה ללימודים. זה נכון שהשוק עובר להיות יותר אלקטרוני, דיגיטלי, מיחשובי ועדיין זה שוק גדול: 50% מהאוכלוסייה הם חרדים, דתיים וערבים עם משפחות שהן לרוב מרובות ילדים. גם במגזר הכללי עדיין מולידים ילדים, זה גורם לשוק להיות יציב, הוא לא גדל אבל הוא יציב".