9.5 מיליון שקל לרשת שיווק שתמכור ירקות ופירות ארוזים
משרד החקלאות פרסם נוהל סופי לתמיכה כספית ברשת סופרמרקטים שתמכור שישה פירות וירקות אך ורק באריזות העשויות פלסטיק, חומר מתכלה או חומר רב פעמי, ב-20 סניפים. האמצעי שנוי במחלוקת ולא ברור איך המשרד יוודא שהאריזות ימוחזרו
לא נוכל למשש ולפשפש: רשת שיווק גדולה תמכור החל משישה סוגי פירות וירקות באריזות בלבד במקום בתפזורת, בתמורה ל-9.5 מיליון שקל - כך לפי תוכנית שרוקם משרד החקלאות.
משרד החקלאות ישלם לרשתות כדי שימכרו לנו פירות וירקות בפלסטיק
שופרסל רוצה למכור לכם ירקות ופירות ארוזים בפלסטיק
מלפפונים ועגבניות בלבד: היוזמה להציף את הסופר בפלסטיק צומצמה
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הרשת שתיבחר על ידי המשרד, תוכל לבחור למכור באריזות עגבניות, מלפפונים, פלפלים, חציל, כרובית, קישוא, תפוחים, אגסים, בננות, אפרסקים, נקטרינות אבוקדו או מנדרינות. היא תקבל תקציב לשלוש שנים כדי למכור פירות וירקות ארוזים ב-20 סניפים, למרות מגמה בעולם לצמצם שימוש באריזות פלסטיק. מטרת היוזמה, שפורסמה לראשונה ב-ynet וידיעות אחרונות, היא לחסוך בזבוז של מזון, כך מסבירים במשרד.
בנוהל התמיכה שפרסם היום (א') המשרד אין התייחסות מפורשת ל"אריזות פלסטיק", אלא ל"מארזים שעשויים מחומרי ביו מתכלים, מארזים שעשויים מחומר בר מיחזור (אחיד ללא תוספת צבע) ומארזים רב פעמיים שרשת השיווק תהיה אחראית על איסופם". לא תתאפשר תמיכה באריזות העשויות מחומרים שאינם ניתנים למיחזור.
סביר להניח שהרשתות ישתמשו באריזות ברות מיחזור שעשויות מפלסטיק, אך לא ברור איך הרשת תוודא שהצרכנים ידאגו למחזר את האריזות. המשרד הוסיף פרמטר של סוגי אריזות ועל פיו יינתן ניקוד משמעותי לרשת שתציע שימוש באריזות רב פעמיות שתאספנה לשימוש חוזר בסניפים בתשלום דמי הפיקדון.
הפיילוט לא יכלול עגבניות שרי ועגבניות מיוחדות, מלפפון בייבי ופלפלי טינקרבל, sweetbite, שושקה ורומירו - שכן אלה כבר נמכרים ארוזים ברוב רשתות השיווק. שופרסל מוכרת גם אגסים ארוזים ואבוקדו ארוז. בשירות האינטרנט שלה שופרסל החלה למכור השנה גם פלפלים ומלפפונים ארוזים ובעבר ניסתה למכור בננות ארוזות.
שופרסל אף מוכרת רביעיית תפוחי פינק ליידי במארז (שכופה על צרכנים לרכוש כמות מסוימת לעיתים מעבר למה שהם מעוניינים לצרוך). במשרד החקלאות מצאו לכאורה מענה לכך: "רשת שיווק שתיבחר תידרש להציג שימוש בשני גדלים הנבדלים משמעותית במשקלם, כדי לאפשר קנייה לפי צרכי משקי הבית השונים ובמטרה להימנע ממצב בו יחויבו הצרכנים בקניית כמות הגדולה מצרכיהם", כך נמסר.
עוד מסרו במשרד כי "בכל מארז יארזו מוצרים שלמים נקיים מפגמים מהותיים", שכן נטען כי אריזה - יכולה להיות אמצעי להסתרת פגמים כאלה. על הפריטים הארוזים להיות מיצרן אחד שפרטיו יצוינו על גבי האריזה, או מכמה יצרנים בתנאי שפרטיהם יצוינו על גבי האריזה.
"עדיפות לרשתות שישימו דגש על הפן הסביבתי"
על הרשת להציע סניף "ביקורת" לכל סניף שישתתף בפיילוט שחתך האוכלוסייה שקונה בו דומה לזה שקונה בסניף הפיילוט, כשבסניף הביקורת לא יימכרו פירות וירקות ארוזים באופן המפורט בפיילוט.
עוד נמסר, כי "משרד החקלאות ינקד את ההצעות תוך מתן עדיפות לרשתות שיווק שישימו דגש על הפן הסביבתי. כך תינתן עדיפות לרשת אשר תפעל במקביל לצמצום אובדן מזון בסניפים גם בעזרת טכנולוגיות שונות בסניפים של הרשת, כדוגמת: מדפים או שולחנות קירור, פתרונות לחות ועוד.
"בנוסף, רשתות שישלבו בהצעתן אמצעים לצמצום אובדן מזון ולהארכת חיי המדף בבית הצרכן שיחולקו או ימכרו על ידי הרשת לצרכנים כגון שקיות אחסון רב פעמיות, ספוגים לספיחת אתילן וכדומה, גם יזכו לתוספת ניקוד בהצעות. תוספת ניקוד יקבלו גם רשתות שיווק שיציעו תוכנית הסברה לצרכנים שיעודדו מניעת אובדן מזון בבית הצרכן באמצעות פרסום לצד דיוור למועדון הלקוחות של הרשת".
למה לארוז פירות וירקות במקום להיעזר ב"אריזה" שהטבע נתן להם: קליפתם? התהייה הזאת מתחזקת במיוחד כשמדובר במנדרינות, למשל.
לפי המשרד, "האריזות יגנו על הפירות והירקות מפני מכות וחבלות ויחסכו מהצרכן את הצורך לברור את הפירות והירקות במהלך הקנייה. שיווק מארזים חכמים, סגורים ובשני גדלים בעלי משקל שונה יסייע גם הוא בצמצום בזבוז מזון וכסף. ערך מוסף למהלך זה יהיה סימון מקור הייצור של המוצרים והמלצות לשימוש.
"האריזה החדשה תכלול את פרטי היצרן ומקום הייצור, כמו גם את שם הזן, שם בית האריזה ותאריך האריזה. אם התוצרת מיובאת, יסומן על המארז גם בשם היבואן ושם ארץ המקור. כל אלו ישמשו להגברת השקיפות עבור הצרכן. כמו כן, האריזות תכלולנה גם את התו 'מיוצר בישראל', דבר שיעלה את המודעות לצריכת מוצר כחול-לבן. לצד פרטים אלו, תופענה על האריזות הנחיות אחסון והמלצות לשימוש".
לפי המשרד, המהלך צפוי לצמצם ב-10%-15% את התוצרת שנזרקת ברשתות השיווק, ו-20%-25% מהפירות והירקות שנזרקים בבית הצרכן, באמצעות הארכת חיי המדף של מוצרים אלה. שיעור אובדן המזון בפירות וירקות כיום נע בין 45% ל-55%.
שנה ממועד התחלת הפעילות תינתן לרשת השיווק אפשרות לסיים את הפיילוט מיוזמתה בכפוף להסבר מנומק והעברת כל הנתונים למשרד.
במקביל, המשרד יהיה רשאי להגדיל את התמיכה הכספית אבל גם להקטין או לבטל את התמיכה, אם הקמעונאי לא קיים את כל ההתחייבויות, או אם דיווח דיווח כוזב.
"במסגרת הפיילוט, ייערך אומדן של מידת ההשפעות הסביבתיות שלכל סוגי המוצרים שישתתפו במיזם", כך נמסר. "המשרד ימדוד אם המהלך הביא לצמצום משמעותי של המזון הנזרק לפח לכל אורך שרשרת האספקה והאם יוביל להפחתה משמעותית של הטמנת פסולת (כדי להפחית פליטת גזי חממה).
"בפיילוט תיבדק הנחת העבודה כי הקטנת ההטמנה שתבוא לידי ביטוי בהפחתת פליטת גזי החממה, גדולה בהרבה לעומת תוספת פסולת האריזות שתועבר למחזור על ידי הצרכנים".