"הצרכנים יאלצו לממן את אריזת הפירות והירקות בפלסטיק"
במשרד להגנת הסביבה טוענים שהיוזמה של משרד החקלאות - להעניק תמיכה כספית לרשתות שיווק שימכרו פירות וירקות באריזות פלסטיק - תייצר עלויות שיתגלגלו לכיס הצרכן. הסיבה: הרשת תידרש לשלם תשלום נוסף לתאגיד מיחזור שיהיה אחראי על איסוף ומיחזור האריזות
האם הצרכנים ישלמו את המחיר של עטיפת הפירות והירקות בסופר באריזות פלסטיק? לפי המשרד להגנת הסביבה, רשת שמוכרת פירות וירקות ארוזים צריכה להתקשר בהסכם עם תאגיד מיחזור - ולשלם לו על איסוף ומיחזור האריזות. המשמעות: העלות של העברת האריזות לתאגיד המיחזור תתווסף לעלות אריזת המוצר. משרד החקלאות נותן אמנם מענק כספי לטובת העניין, שיתכן שיכסה זאת, אך יתכן שמדובר בעלות גבוהה שתתגלגל בסופו של דבר לצרכנים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"מיליוני אריזות פלסטיק חד פעמיות יכנסו לשוק"
משרד החקלאות ישלם לרשתות כדי שימכרו לנו פירות וירקות בפלסטיק
שופרסל רוצה למכור לכם ירקות ופירות ארוזים בפלסטיק
כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, משרד החקלאות מקדם תוכנית, במסגרתה יספק תמיכה כספית בגובה של 9.5 מיליון שקל לרשת שיווק גדולה שהוא יבחר, אשר תמכור לצרכנים פירות וירקות באריזות פלסטיק במשך שלוש שנים ב-20 סניפים. זאת, למרות מגמה בעולם לצמצום השימוש באריזות פלסטיק.
לפי התוכנית, הרשת תמכור לצרכנים החל משישה סוגי פירות וירקות באריזות בלבד במקום בתפזורת בתמורה לתמיכה. מדובר, בין היתר, בעגבניות, מלפפונים, פלפלים, חציל, כרובית, קישוא, תפוחים, אגסים, בננות, אפרסקים, נקטרינות, אבוקדו או מנדרינות. ברשתות שונות, ובעיקר בשופרסל, כבר נמכרים פירות וירקות באריזות פלסטיק.
בנוהל התמיכה שפרסם משרד החקלאות אין התייחסות מפורשת ל"אריזות פלסטיק" אלא ל"מארזים שעשויים מחומרי ביו-מתכלים, מארזים שעשויים מחומר בר מיחזור (אחיד ללא תוספת צבע) ומארזים רב פעמיים שרשת השיווק תהיה אחראית על איסופם". לא תתאפשר תמיכה באריזות העשויות מחומרים שאינם ניתנים למיחזור.
אלא שהמשרד להגנת הסביבה הודיע כי הוא מתנגד למהלך, וקיים עם משרד החקלאות סדרה של פגישות על מנת להפיל את היוזמה שפוגעת בסביבה. כעת, לאחר שכל המאמצים כשלו, הודיעו במשרד הגנת הסביבה, כאמור, כי היוזמה תעלה לרשת הנבחרת ביוקר.
במכתב ששלחה מנהלת אגף חוקי אחריות יצרן מורחבת במשרד להגנת הסביבה, נועה שפיצר, לסמנכ"ל בכיר במשרד החקלאות, היא מתריעה כי על הרשת שתקבל תמיכה מהמדינה לעמוד בחוק האריזות. כלומר, לפי חוק האריזות, בעל התוצרת, כשהיא נארזת, חייב להתקשר בהסכם עם תאגיד מיחזור שקיבל רישיון מהמשרד ולשלם דמי טיפול לשם מימון האיסוף והמחזור של האריזות.
"המשרד יפעל בכל האמצעים העומדים לרשותו על מנת לבדוק את העמידה בהוראות חוק האריזות, ושומר לעצמו את הזכות לפעול במסגרת הסמכויות הנתונות לממונה על החוק לשם אכיפתו, לרבות הטלת עיצומים כספיים", נכתב.
"מדובר בוויכוח מקצועי"
מדובר במהלך שמנוגד למגמת החיסכון באריזות שמקדם למשל חוק השקיות, אך במשרד החקלאות טוענים שבאמצעות צמצום מכירת ירקות ופירות בתפזורת ומעבר לאריזות פלסטיק, ניתן להפחית ב-17%-15% את פחת הירקות והפירות ברשתות השיווק.
בפגישות בין שני נציגי המשרדים, טוענים במשרד להגנת הסביבה, כי הניסיון שלהם למנוע צמצום אובדן מזון יוצר מאידך בעיה סביבתית אחרת בדמות הגדלת כמות פסולת האריזות שיש לאסוף ולטפל בה. עוד הסבירו שיש לפעול בצורה רוחבית למיצוי האפשרויות הקיימות לצמצום אובדן המזון הנגרם לכל אורך שרשרת האספקה, באופן שאינו מזיק לסביבה.
"מדובר בוויכוח מקצועי", הסבירה שפיצר בשיחה עם ynet. "יש לנו השגה האם בכלל צריך להכניס את האריזות למשק הישראלי ולתמוך בהליך מכספי ציבור. המהלך בעצם מעמיס חומר גלם על התשתית במשך הישראלי. זו טעות לנסות לטפל בבעיה אחת בליצור בעיה סביבתית אחרת. זה פשוט לא יעלה על הדעת. כל חברת מזון עולמית שמכבדת את עצמה מחפשת את הדרך להפחית אריזות ולמתג עצמן כמו שצריך. פה זה בדיוק ההיפך. ברור שהעלות של המוצר תגולגל על הצרכן. זה יעלה את יוקר המחיה. מישהו יצטרך לשלם על זה, הקמעונאים או בית האריזה".
במשרד החקלאות מוסרים מנגד כי המחיר הסופי לצרכן לא יעלה, משום שזו מטרת התמיכה הכספית שהמשרד יעניק לרשת הנבחרת. יחד עם זאת, ברשתות טוענים שהמענק הוא עבור עלות אקט האריזה ועבור חומר הגלם שלה ויש לבחון את עלויות המיחזור.
כבר היום פירות וירקות ארוזים עולים יותר לצרכנים, גם מפני שהם מתומחרים גבוה יותר (התמחור הגבוה מתאפשר משום שצרכנים תופסים אותם כיוקרתיים יתר) וכן משום שהם כופים עליהם לרכוש מספר מסוים של תוצרת שנקבע עבורם מראש. המשרד להגנת הסביבה לא כופה על רשתות שמוכרות כך, למחזר את האריזות. לכן יתכן שאם מהלך כזה ייצא לדרך תהיה לכך תוספת עלות גם לגבי רשתות שלא מקבלות תמיכה ממשרד החקלאות.
במשרד החקלאות מסרו בתגובה: "התמיכה של משרד החקלאות בפיילוט הסביבתי נועדה בדיוק כדי למנוע את עליית המחיר לצרכן, כיוון שכספי התמיכה ישמשו את הרשת שתיבחר למימון העלויות הנלוות לפיילוט. כיום, קונים הצרכנים את המלפפונים בשקית ניילון ולא בציפית מבד של כרית שינה, ועתה יקנו את המלפפונים בשקית ניילון מתכלה. האיום של משרד הגנת הסביבה על כך שיפעיל את סמכותו לפי חוק האריזות אינה משמעותית מאחר ועד היום הוא לא הפעילה מול הרשתות במספר רב של מוצרים שנכללים בחוק".