מסתמן: לא משתלם לקנות באמזון בשילוח המקומי
השקת השילוח המקומי המהיר באמזון גרמה לאכזבה בקרב גורמים בענף הקמעונאות ומומחי קניות אונליין. הסיבות: רוב החברות הישראליות מציגות מחירים גבוהים יחסית לשוק או זהים לאתר "הרגיל" שלהן. מוצרים מסוימים משתלם יותר לשלוח מארה"ב, למרות עלות שילוח. מוכרים באמזון: "אלה מחירי השקה, אבל אלה לא יהיו מחירי רצפה"
"היבואנים שהחלו למכור באמזון לא מציעים בשורת מחיר, הם נבהלו כי החנויות שעובדות איתן איימו שלא יקנו מהם סחורה, אם יציגו מחירים אטרקטיביים מדי באמזון". כך טוען גורם בענף הקמעונאות שמכנה את השקת השילוח המקומי באמזון "אכזבה".
זה קרה: אמזון השיקה באופן רשמי את השילוח המקומי
עכשיו זה סופי? אמזון תשיק את השילוח המקומי בישראל בתחילת השבוע
ההשקה הרשמית של אמזון בישראל צפויה מיד אחרי הבחירות
אמזון בישראל: מה נרוויח מזה? ייתכן ששירות פחות גרוע
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אתמול השיקה אמזון באופן רשמי את השילוח המקומי המהיר בישראל. לא מדובר באתר ישראלי אלא בקידום מוכרים ישראלים שמציעים מעתה שילוח מקומי מהיר ב-Amazon.com. אמזון מקדמת כעת את המוכרים האלה בעמוד הראשי של Amazon.com ואת המוצרים שהם מוכרים. לכאורה מדובר בחוויית שירות משופרת ומהירה יותר. אך בפועל מתברר כי מבחר הפריטים והשחקנים דל והמחירים - לא שוס.
מצאתם מבצעים טובים באמזון של מוכרים ישראלים? כתבו לנו >>
גם מומחי קניות אונליין כמו יניב פורת (AliBuy), בני בוחניק ("Ineedit") ורעות לונברג ("רעות תקני לי") חושבים שמדובר בהשקה חיוורת. "המוכרים מציגים פה חלון ראווה של המרכולת שלהם, אבל עם מחיר קטלוגי ולא תחרותי", טוען בוחניק. "זה לא באמת תחרות או מסחר הארדקור. המוכרים מציגים מוצרים באמזון מבלי 'לדרוך על האצבעות' של המשווקים שלהם, כדי לא לפגוע במרקם היחסים המסחריים. לשם הדגמה, בוורדינון המחירים טובים כי הוא מוכר את הסחורה שלו עצמו".
מה יישפר את המצב?
"שיכנסו 'באמצע' שחקנים חדשים ולא יבואנים. כלומר, שיבואו קמעונאים וסוחרים ויכנסו בטווח ויתחילו לנגוס במחירים. ובל נשכח את נושא היבוא המקביל שמעניין איך יגיב לזירה החדשה. אם יצליחו להיכנס המחירים יירדו.
"האם מאזן הכוחות ישתנה? זה גם תלוי בהם וגם בלחצים שיתחילו להיות מופעלים, אפילו במרומז, מאמזון - כי כרגע אנשים לא יקנו. מאוד מעניין לראות לאן זה יתפתח. ככה זה לא יחזיק הרבה זמן - לכאן או לכאן".
יש עמלת המרה, אין פירוט לגבי אחריות
לדברי לונברג, "הפתיחה של אמזון למותגים ישראלים היא משהו שחיכיתי לו מאוד, מבחינתי זו אמירה צרכנית שמתאימה לתקופה ותעורר את השוק לתחרות בריאה של מחירים. בפועל כרגע זה לא מרגיש כמו בשורה, יש מספר מותגים מאוד מצומצם, חסרים עסקים מובילים במשק, המחירים ברובם זהים לאתרים הישראלים. מה שכן, אני משוכנעת שזו רק ההתחלה. אמזון תרצה להיות שחקן מרכזי גם בעסקים הישראלים ותוכיח שזה כדאי".
פורת מוצא עוד כמה חסרונות בשילוח המקומי: "אם לאחר מאמצים להציג הנחות משמעותיות ועידוד החנויות למתן הנחות בהשקה זה מה שקיבלנו - זה מאכזב מאוד. רוב המוצרים נמכרים סביב אותה רמת מחיר כמו בארץ ואף יקרים יותר.
"האתר מוצג באנגלית ובדולרים כך שיש לקחת בחשבון גם עמלת המרה שמייקרת את העלות הסופית אף יותר. חסרון נוסף הוא שאין אפשרות לתשלומים. שימו לב גם שאין פירוט לגבי האחריות, תוקף האחריות ומה היא כוללת. פשוט כתוב 'לפרטים נוספים על האחריות לחץ כאן'. מדובר בחסרון בולט מבחינת הקונים.
"אם עורכים חיפוש של מוצר ויש עבורו תוצאות גם למוכרים מישראל וגם למוכרים מארה"ב, אמזון יקדם את התוצאות מהארץ ולא את התוצאה הזולה ביותר עבורנו".
המוכרים לעומת זאת טוענים שיש כבר מכירות יפות באמזון ושהמחירים מתאימים לפלטפורמה. "אלה מחירי השקה, אבל אלה לא יהיו מחירי רצפה", מסבירה שרון הרמתי, מנהלת השיווק של נעמן גרופ. "אמזון היא לא בהכרח פלטפורמה של מחירים נמוכים. מבחינתנו זו הרחבת הפעילות אונליין. היה לנו ברור שאנחנו חייבים להיות שם. יש לנו למעלה מ-500 פריטים באמזון והמחירים טובים יותר מהאתר שלנו כי אנחנו מציעים באתר שלנו הנחה של 60% בקניית שני מוצרים ובאמזון ההנחה מגולמת כבר במחיר ואין התניה כזאת. וזה עובד: אתמול למשל נמכרו 100 פריטים תוך חצי שעה. אנחנו רוצים שהצרכן הישראלי ימצא אותנו בכל זירת מסחר ואמזון היא ערוץ מכירה גלובלי. מי שאוהב לקנות באמזון ימצא אותנו שם".
יקר באמזון ישראל: מוצרי חשמל
אז איך המחירים? לרוב מאכזבים. שימו לב למחירים של מוצרי חשמל:מכונת גילוח onblade pro מודל qp6530/20 נמכרת בחנות אלקטרה באמזון ב-138.61 דולר (487 שקל). אמנם היא מחלקת קופון של 15 דולר (כ-50 שקל) אך המחיר עדיין גבוה. בארה"ב ב-79.95 דולר + שילוח בעלות של 25.48 דולר (ביחד 370 שקל). כלומר משתלם יותר לקנות באמזון ארה"ב. לפי אתר השוואות המחירים זאפ אפשר למצוא את מכונת הגילוח בארץ ב-590-316 שקל. מסקנה: המחיר של אלקטרה באמזון לא משתלם. עדיף להזמין מארה"ב.
ניופאן מוכרת באמזון קערה של קיטשן אייד k5thsbp tilt-head 5 Quart עם ידית ב-99.15 דולר. אפשר לראות מחירים טובים יותר בקנייה מארה"ב דרך אמזון: 66-52 דולר (כולל שילוח). כלומר עדיף לקנות את המוצר הזה ממוכרים אמריקניים באמזון.
ניופאן מוכרת מיקסר קיטשן אייד 5ksm175 artisan 5 Qt ב-622.16 דולר - 2,200 שקל, כשבזאפ מחיר המוצר מתחיל ב-1,530 שקל למוצר מתצוגה ו-2,399-1,810 שקל למוצר רגיל. כלומר: תוכלו למצוא מחיר טוב יותר מחוץ לאמזון.
דינמיקה סלולר מוכרת את הסמארטפון גלקסי נוט 10 פלוס 256 גיגה ב-1,128 דולר באמזון (3,970 שקל). באתר שלה היא מוכרת את המכשיר ב-3,499 שקל (מבצע במקום 4,199 שקל). כלומר: עדיף לקנות באתר דינמיקה ולא בחנות של דינמיקה באמזון.
ברימאג מוכרת מיקסר קנווד פיקאסו kmx75ord kmix ב-426 דולר באמזון (1,499 שקל). ומה המחיר המומלץ באתר ברימאג? בדיוק אותו מחיר. ברצפות המכירה ברחבי הארץ (החנויות שמוכרות ברימאג) המחירים נמוכים יותר: 1,299-1,990 שקל. כלומר אפשר למצוא את המוצר בזול יותר מאמזון.
עוד דוגמה: ברימאג מוכרת מעבד מזון FDM782BA ב-700 שקל. לפי זאפ המחירים בארץ של המוצר נעים בין 560 שקל ל-600 שקל.
אופנה, קוסמטיקה ומוצרים לבית
טי שירט עם הדפס עיט וורדים flames של עדיקה, נמכרת באמזון ב-17 דולר, כלומר 60 שקל. באתר עדיקה היא נמכרת ב-59 שקל במקום ב-79 שקל. באתר עדיקה זול יותר בשקל, לכאורה הבדל זניח אבל בתוספת עמלת המרה לשקלים של כ-3% - הפער גדל. מסקנה: עדיף לקנות באתר עדיקה מאשר בחנות עדיקה באמזון.
כיסוי סיליקון לחזה של עדיקה נמכר ב-5 דולר באמזון (כ-17.5 שקלים). באתר "הישראלי" של עדיקה הוא נמכר ב-19 שקל. כלומר, באמזון יותר זול אך בתוספת עמלת המרה של כ-3% מדולרים לשקלים הפער זניח.
סטורי (911) מוכרת באמזון זוג מגפיים מיני מליסה sugar rain זהב ורוד לילדות ב-19 דולר ו-21 דולר, תלוי במידה, כלומר 67 שקל או 73 שקל. באתר סטורי (story) הפריט נמכר ב-75 שקל במקום 249 שקל. כלומר, פער קטן, שבטל בשישים כשלוקחים בחשבון שיש עמלת המרה באמזון.
סטורי מוכרת באמזון ב-113 דולר דגם של נעלי פלדיום (palabrus bgy-m) ובאתר שלה ב-399 שקל. מחיר זהה.
אוברול פרחוני "רומי" של סטייל ריבר נמכר באתר הישראלי oneproject ב-119 שקל ובאמזון ב-36 דולר, כלומר ב-126.4 שקלים. מכאן שבאמזון יקר יותר.
גם בסבוקאלם מצטיירת תמונה דומה: קרם למניעת אדמומיות 50 מ"ל נמכר באמזון ב-24.98 דולר, כלומר ב-87.7 שקל - 70 שקל אחרי הנחת קופון של 20%. בסופר-פארם לעומת זאת, המוצר נמכר ב-99.90 שקל וכעת במבצע: 69.90 שקל. כלומר מחיר דומה לאמזון.
מחבת כפולה של נעמן נמכרת ב-399.90 שקל באתר וב-199 שקל באמזון. כיוון שבנעמן מציעים 60% הנחה בקניית שני פריטים, המחיר באתר נעמן יורד ל-159.96 שקל – נמוך יותר מאמזון (אם כי מחייב קניית שני פריטים באתר).
–
המחירים בורדינון טובים יחסית: סדין ג'רזי באטמן של ורדינון במידות 160 על 200 ס"מ, נמכר ב-239 שקל באתר הרגיל הישראלי של ורדינון וב-119.4 שקלים באמזון, פער של 50% לטובת אמזון. באתר ורדינון הישראלי יש אמנם מבצע על הסדין: 1+1, שמוריד את המחיר ל-119 שקל ליחידה, אבל הוא כופה על הצרכן לקנות שני סדינים. כלומר, המחיר באתר ורדינון בעצם זהה למחיר אמזון, אך עדיף לקנות באמזון אם לא רוצים לרכוש שני פריטים.
מצעי ארנבוני לתינוק נמכרים באתר ורדינון הישראלי ב-189 שקל אחרי הנחה ובאמזון ב-94.4 שקלים - פער של 50%. אם קונים שני פריטים באתר ורדינון המחיר יורד ל-113 שקל - עדיין יקר יותר באתר ורדינון וזול יותר באמזון.