שתף קטע נבחר

מתווך זכה בעמלה אף שהרוכשים לא הגיעו דרכו

אישה שכרה שירותי מתווך, אבל לאחר תום מועד הבלעדיות הגיעו אליה רוכשים דרך אתר יד 2. ביהמ"ש קבע בכל זאת שהוא היה הגורם היעיל בעסקה

בית משפט השלום בפתח תקווה קבע לאחרונה כי מתווך זכאי לדמי תיווך של כ-53 אלף שקל מאישה שמכרה את ביתה, אף שהרוכשים לא הגיעו דרכו. הרשם אורן כרמלי פסק שהמתווך היה "הגורם היעיל" שהביא לסגירת העסקה, לאחר שהוכח בפניו כי היה מעורב מאוד במשא ומתן.

 

המוכרת שכרה את שירותי המתווך ב-2014 וחתמה מולו על הסכם תיווך ובלעדיות לחצי שנה. הבית נמכר תמורת 2.15 מיליון שקל כחודש לאחר תום תקופת הבלעדיות, מול רוכשים שהגיעו אליה באמצעות מתווך מטעמם שמצא פרסום של הדירה באתר "יד 2".

 

בתביעה שהגיש נגד המוכרת טען המתווך כי הוא זכאי לתשלום שהובטח לו כיוון שליווה את אותה בהליך המכירה, והעסקה נסגרה בזכות שיתוף פעולה בינו לבין המתווך של הרוכשים.

 

המוכרת טענה מנגד שלאורך תקופת הבלעדיות המתווך לא הביא רוכשים פוטנציאליים והיא זו שמצאה את הרוכשים לאחר שפרסמה את הבית בעצמה. לדבריה, לא רק שהוא לא הביא לסגירת העסקה, אלא הוא אפילו ניסה לשכנע אותה שלא למכור את הבית לרוכשים, ולפיכך אינו זכאי לדמי תיווך כלל.

 

אבל הרשם אורן כרמלי קבע כי אף שאין מחלוקת שהרוכשים לא הגיעו באמצעות המתווך, בסופו של דבר הוא היה "הגורם היעיל" שהביא לכריתת הסכם המכר. הוא ציין כי אחד הפרמטרים המנחים שנקבעו בפסיקה הוא מידת המעורבות של המתווך במשא ומתן והפעולות שביצע לאורכו ועד סגירת העסקה.

 

במקרה הנוכחי, המוכרת לא הוכיחה שהמתווך מטעם הרוכשים ייצג גם אותה בעסקה, ואילו גרסת התובע השתלבה בעדויות הרוכשים והמתווך והעלתה בבירור את מעורבותו הרבה בעסקה.

 

כך למשל, הוא זה שהראה את הדירה לרוכשים והם ראו בו כמתווך מטעם המוכרת, הוא היה בקשר עם המוכרת בשלבי המשא ומתן וגיבוש ההסכם, הוא היה מעורב במשא ומתן לגבי המחיר ונכח בפגישה שבה שכנע את המוכרת להסכים להצעת הרוכשים, והוא זה שהפנה את המוכרת לעורך דין לצורך עריכת הסכם המכר.

 

"אני מוצא שהתובע היה מעורב ופעיל ביותר בהליך מכירת הדירה ובכלל זה בהליכי המו"מ בין הרוכשים לבין הנתבעת, זאת תוך ביצוע פעולות אינטנסיביות הן מול הנתבעת והן מול הרוכשים או מי מטעמם. בהתאם לכך המסקנה היא שהתובע היה 'הגורם היעיל' באופן שמזכה אותו בדמי התיווך", נכתב בפסק הדין.

 

משכך נקבע כי התובע זכאי לדמי התיווך המוסכמים – 2% פלוס מע"מ – בתוספת הפרשי ריבית והצמדה מיום המכירה. בסך הכול זכה המתווך בכ-53,500 שקל בנוסף לשכר טרחת עו"ד והוצאות משפט של 10,000 שקל.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים