אלו הטעויות שאתם עושים בקניות אונליין
לא שמים לב שאתם קונים אביזר למוצר ולא את המוצר עצמו, משלמים בשקלים, לא מחפשים קופונים, לא בודקים את שער הדולר דולר וחוזרים לאתרים של רשתות מזון שאכזבו אתכם. הקניות באינטרנט הופכות ליותר ויותר פופולריות, אך טעויות שאתם עושים במהלכן עלולות לגבות מכם מחיר יקר בזמן וכסף. כך תקנו נכון יותר
איפה אתם חיים יותר בימים אלה, באינטרנט או "בעולם האמיתי"? יתכן שאם תקדישו לשאלה הזאת מחשבה, התשובה תפתיע אתכם. השיטוט במרחבים הוירטואליים משתלט על נתחים גדולים מהיום יום וגם סל הקניות זולג באגביות לשם. פיסות קטנות מהעו"ש שלנו מהגרות לקניות אונליין של מזון, בגדים, מוצרי חשמל, שירותי טלוויזיה, טיסות וחוויות - והן הולכות ומתרבות.
יש לכם תלונה? כתבו לנו >>
הזמנת לתינוק בגד גוף כחול וקיבלת ורוד? בעיה שלך
ההשפעה של אמזון על ישראל מוגבלת - בינתיים
מסתמן: לא משתלם לקנות באמזון בשילוח המקומי
עושים לנו מחיר: מה יש לאתר אייהרב נגד ישראלים?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אמנם אנחנו עדיין מחפשים חניה בכניסה לסופרמרקט ועדיין משוטטים בקניון, אבל שם-הפועל "לקנות" מוצמד כעת יותר מתמיד לגלילה מתמשכת של פידים ולליטוף באצבע של קטלוגים מקוונים. שם אנחנו קונים "מה שצריך לבית" וגם שטויות מעלי אקספרס.
אבל לא כולם הפכו לשועלי קניות ורבים מהצרכנים טועים קשות בדרך שבה הם קונים באינטרנט. הגיע הזמן להתמקצע ולנהל את ההתמכרות בחוכמה. הנה כמה טעויות שאתם עושים בצורת הבילוי שהשתלטה על הזמן הפנוי שלנו.
טועים בכתובת והחבילה אובדת
אל תגחכו, כי במחסני דואר ישראל יאשרו את התופעה: יש חבילות שמגיעות ארצה ומיועדות ל"יוסי" מחיפה. זהו. ללא שם משפחה. לעיתים גם ללא כתובת מדויקת. כן, יש ישראלים שמזמינים חבילות מסין ופשוט לא מציינים מול השולח את שם המשפחה שלהם. ואולי השולחים הם אלה ששוכחים לכתוב את שם המשפחה של הנמענים. כך או כך, מגיעות לארץ חבילות עם שם פרטי בלבד. אם שכחן כזה מקפיד לא להשמיט את שאר הפרטים הרלוונטיים כמו עיר, רחוב ומספר דירה - יתכן שהחבילה תגיע אליו, אבל באיחור, משום שנדרשת פה עבודת בילוש.
אז נכון, אלה מקרים נדירים (אם כי לא מאוד נדירים), אבל יש מקרים נפוצים בהרבה, של ישראלים שטועים באיות שם הרחוב, או מוסיפים מספר למספר הבית שלהם או למספר הרחוב. ולא, שמירת הכתובת במסמך ועשיית העתק-הדבק כל פעם לא תעזור, כי לעיתים דווקא בתהליך האוטומטי הזה של ההעתקה - נשמטים אות או מספר. זה יכול לקרות לכולם, אבל חבל שזה יקרה דווקא לך. כדאי להקפיד לא לטעות בזה.
מפספסים את האותיות הגדולות: זה לא שואב אבק זו מברשת לשואב
אנשים קונים שואב אבק אלחוטי במחיר מציאה וכשהחבילה מגיעה, הם מגלים בה רק מברשת. את הטעות הם עצמם עשו: הם ראו תמונה של מוצר, הבחינו בשם המותג המוכר במחיר המטורף ומיד קנו אותו בלי להסתכל על תמונות נוספות ובלי לקרוא באנגלית את כל תיאור המוצר. ואולי קראו אך לא הבינו, כי האנגלית שלהם לא מצוחצחת דיה ועל גוגל טרנסלייט הם לא שמעו, או שהוא פישל בתרגום קלוקל.
זה קורה במגוון תחומים: צרכנים קונים בטעות כיסוי למצלמה במקום את המצלמה עצמה או ציפית לכרית נוי ללא המילוי, או חולצה ומקבלים מכנסיים כי בתמונה הציגו דוגמנית עם חולצה ומכנסיים, אבל מה שבעצם מכרו זה את המכנסיים.
עוד פספוס גדול ונפוץ: קנייה של אותו פריט פעמיים (או יותר). איך זה קורה? לחצתם "הוסף לסל" פעם אחת אבל התגובה של האתר היתה איטית מדי. לחצתם פעם שנייה והנה הוא נכנס לסל. לא שמתם לב שבחשבון הסופי, הוצג המספר 2 לצד הפריט הזה וקניתם שניים זהים. להבא שימו לב.
לא שמים לב למע"מ ולאפשרויות להוזלת השילוח
מי שלא מתעניין בחברת השילוח, עלות השילוח ותנאי השילוח, מי שלא זוכר שיש מע"מ בקנייה מעל 75 דולר - משלם יותר.
צרכנים לא זוכרים לבדוק מדי קנייה את שער הדולר - וזו טעות מרה. זכרתם ש-75 דולר זה 263 שקל וחישבתם את הקנייה שלכם לפי זה? ובכן, יתכן שהיום הוא ירד לפחות מ-261 שקל ופספוס קטן כזה יגרור תשלום של 44 שקל מע"מ. לפני הקנייה, תמיד בדקו את שער החליפין באתר בנק ישראל.
אם עברתם את רף המס ולא שמתם לב מיהי חברת השילוח ששולחת עבורכם את החבילה, גם פה תיתכן הפתעה: עלות משלוח + עצירה במכס והחבילה שלכם תידרש בתשלום עמלות שחרור ממכס של מאות שקלים.
ישראלים גם לא תמיד שמים לב לעלות שילוח מחו"ל ולדרכים להוזיל אותה. בחלק מהאתרים הזרים ששולחים לארץ, קנייה מעל סכום מסוים תניב משלוח חינם. באייהרב יש מוצרים שהם "מוזילי שילוח". מאמזון בריטניה משתלם לקנות רק אם יש לכם מועדון פריים בריטי (גם ישראלים נרשמים בקלות) כי הוא מוזיל את השילוח לארץ. בכל אתר: שילוח דרך דואר ישראל לרוב זול יותר. באמזון ארה"ב אין משלוח חינם לישראל (במשלוחים מארה"ב).
גם באתרים ישראלים זה קורה: יש אתרים שדורשים תשלום על משלוח אלא אם קניתם ביותר מ-300 שקל. צרכנים לפעמים מפספסים את ההודעה הזאת ומשלמים ביוקר, או קונים בכוח ביותר מ-300 שקל וגם אז משלמים ביוקר.
ועוד פספוס: יתכן שלא שמתם לב שהחבילה המאוד כבדה שהזמנתם מחכה לכם בסניף הדואר ולא מגיעה עם שליח עד הבית.
קונים באתרים שאכזבו אותנו שוב ושוב
קניתם פעם אחת מרשת מזון והעגבניות הגיעו רקובות, הביצים שבורות, או שהשליח זרק את המשלוח מחוץ לדלת של השכן ב-2:00 בלילה? וכשהתקשרתם לשירות הלקוחות כדי להתלונן וגם כדי לדווח על מוצרים חסרים - נתקעתם שעה על הקו? ואז קניתם שם שוב ואותו הסיפור חזר על עצמו? אז למה חזרתם לקנות שם?
אולי כי כל הרשתות מפשלות ואין לכם כוח להיתקע בפקקים בכביש ובתור לקופה. זו סיבה לגיטימית אבל לפחות תדרשו ותקבלו פיצוי כספי ולא רק פיצוי לקנייה הבאה.
לא מודדים
קונים בגדים ונעליים לילד? קחו מטר ותמדדו את הגובה שלו, את היקף החזה, אורך הרגליים ואת כפות הרגליים. זה יעזור מאוד בקנייה. גם את עצמכם מומלץ למדוד ולנצור את המידות, במיוחד עבור אתרים סיניים, שם הסיכוי לפספוסי מידות גדול מאוד.
לא משווים מחירים
יתכן שדגם האדידס או נייקי שקניתם באסוס, נמכר עכשיו במבצע שמוריד את מחירו למתחת למחירי אסוס. המבצע הזה מסתתר במשביר, או בטרמינל X, או בפוט לוקר, או בעזריאלי.קום. נכון, הסיכוי לכך מאוד לא סביר, כי למה שישראלים ימכרו בזול, אבל כדאי מאוד לבדוק את המחירים של הדגם בארץ לפני הקנייה.
זה פחות רלוונטי למכשירי חשמל וצעצועים כי ישראל בדרך כלל יקרה יותר, אבל בדקו אם העלות של הפריט כולל שילוח מאמזון, איביי ואחרים משתלמת יותר מקנייה באתר או בחנות ישראלית.
זה תקף עוד יותר לטלפונים סלולריים. המחירים בארץ (במיוחד באילת) הם מהנמוכים בעולם לגבי חלק מהדגמים. השוו מחירים.
משלמים בשקלים באתרים מחו"ל
לא לשלם בשקלים! אלא אם מדובר באתר ישראלי או באתר זר שכופה תשלום בשקלים (כמו נקסט ומרקס אנד ספנסר הבריטיים) - שלמו תמיד במטבע המקומי: ליש"ט, דולר או אירו. באתרים הסיניים: שלמו בדולרים. אחרת תשלמו כפל עמלת המרה: של האתר ושל חברת האשראי שלכם.
קונים לא במבצעים ובלי קופונים
לאחרונה שמענו על מישהי שקונה באסוס בשקלים ובלי קופון IL17 והגבנו בסמיילי נדהם. בכך היא משלמת עשרות ומאות שקלים יותר בכל קנייה. היא לא ידעה שבאסוס יש להזין לפני הקנייה את קוד הקופון הזה, שנותן הנחה של 17% לישראלים ותמיד קונים בליש"ט (באתר הרגיל) או באירו (באסוס פורטוגל שנחשב זול).
בכל האתרים, הזרים והישראלים, יש כל כך הרבה מבצעים, כל הזמן, על מנת לגרום לנו להתמכר להשליך שם את מעותינו לעיתים קרובות מאוד מאוד. אז אל תקנו כשאין מבצע, אלא אם כן מדובר בנקסט, האתר בו לעולם לא תמצאו מבצע משתלם, אך לנצח תמשיכו לקנות בו כי זול ויפה שם ובעיקר כי אתם מכורים.
באותה נימה: שימו לב למבצעי שילוח חינם, לקודי קופונים באתרים, להטבות יום הולדת וחגי ישראל, לקודי קופון של אפיליאטורים שמפעילים קבוצות פייסבוק רוחשות הנחות בלעדיות, ואל תפספסו את מבצעי הענק בנובמבר (יום הרווקים, בלאק פריידיי).
נופלים בפח
ישראלים לא אוהבים לצאת פראיירים, לכן הם קורבן טבעי להונאות. צרכנים התפתו לפרסומים בפייסבוק ואינסטגרם על איי רובוט ב-50 דולר, גו פרו ב-39.90 דולר ורייבאן ב-19.90 דולר ומסרו את פרטי האשראי שלהם לנוכלים.
לפעמים, החיפוש אחר פריטים זולים מוציא ישראלים למסע בשוליים המפוקפקים של הסחר האלקטרוני. ישראליות מצאו אתר אופנה סיני מצוין ולא בדקו אם יש עליו ביקורות, מהו ומיהו. החבילות לא הגיעו והכסף נבלע. ישראלים גם נופלים כשהם קונים ממוכרים עלומים בעלי אקספרס ללא דירוג או ביקורות.
אם קיבלתם הודעת פרסום במייל או בסמס בדקו מי שלח אותה. האם זו באמת הודעה מזארה או שמא מדובר בחקיין מוצלח? אם המבצע טוב מדי מכדי להיות אמיתי. שימו לב לכתובות האתרים: האם זו הכתובת האמיתית של האתר, או שמישהו בנה אתר דומה בשיבוש אותיות קטן כדי שלא תשימו לב? אם זה אתר לא מוכר ומפתה הזינו את כתובתו ב-scamadviser.com וראו את הדירוג שלו.
רבים עם השליח
מערכת היחסים עם השליחים חשובה ביותר, אך פעמים רבות שליחי ישראל חושבים שמקבלי החבילות עובדים אצלם. הם ישלחו הודעות מקפיצות דופק: "אני פה למטה", דווקא כשאתם בעבודה ולא תואמה אתכם שום מסירת חבילה. למרות זאת, הם מסרבים לחזור במועד אחר.
שיחות טלפון משליחים שמתחילות ב"איפה את?" גם כשאתם כלל לא מכירים, הן דבר שבשגרה אצל שליחים מסוימים ויש גם שליחים שחושבים שזה בסדר לא לרדת משיחה ממתינה לנצח, כי הם בדיוק מחוץ לבית שלך, למרות שהגיעו ללא תיאום שעה. אחרים ידרשו מכם משום מה להתכתב איתם בוואטסאפ או בסמסים לגבי מיקום השארת החבילה וכך נרקמת לה מערכת יחסים לא בהכרח רצויה.
יחד עם זאת, זכרו שמדובר בעבודה קשה וחשובה, השליח נאבק בתנועה בכבישים, צולח מאות מדרגות, נתקל בהמון התנגדויות לתיאומים, בלקוחות עצבניים עם סיבה וגם בלי סיבה. עוד נקודה למחשבה: אם תריבו עם השליח, אולי הוא לא יתלהב להביא לכם את רכישותיכם בפעם הבאה.
לכן, למרות הבלגן שמאפיין את צורת העבודה של חלקם (באשמת המנהלים שלהם כנראה), רצוי לשמור על יחסים טובים עם השליח וכך גם עם בעל החנות בה אתם אוספים חבילות מאסוס, ועם עובדי סניף הדואר המקומי. הם יזהו את חבילותיכם ולא ימהרו להשיבם לשולח, כשאיחרתם לאספן.
מתמכרים לקניות
הכי זול זה לא לקנות אוף ליין או אונליין, אלא לצמצם קנייה. להפסיק לקנות כבלי USB שלא עובדים מעלי אקספרס, רק כי הם בצורת חתול, לחדול מצבירת שקים אדירים של בגדים שטרנדיים לעונה וחצי, להימנע מלנסות עוד פריט איפור מהאתר הפולני או הבריטי ועוד קרם מינרלי מאייהרב. לחסום מיילים שיווקיים ולהתנתק מרשימות תפוצה שמבשרות על מבצעים שאסור לפספס על חפצים שאנחנו לא צריכים.
אם תקנו פחות תייצרו פחות פסולת, תרגישו פחות תחושת פספוס, תוציאו את עצמכם מהמשחק, יתפנה לכם זמן פנוי לטייל בטבע, או לקרוא ספר. מהספרייה.