שתף קטע נבחר

ביה"ח לא אבחן היריון מחוץ לרחם - ויפצה

בת 30 שהגיעה ל"ברזילי" לא טופלה כנדרש, ונותרה עם נכות וקשיי פוריות. בית המשפט קבע שמדובר ברשלנות והאישה תקבל 164 אלף שקל

בית משפט השלום בתל אביב קבע לאחרונה שבית החולים "ברזילי" התרשל כשלא אבחן שמטופלת סובלת מהיריון מחוץ לרחם, ועקב המחדל היא עברה כריתת חצוצרה שהקטינה את סיכוייה להרות באופן טבעי. השופט יובל גזית קבע שהאישה תפוצה בכ-164 אלף שקל.

 

לפני כ-10 שנים, בהיותה בת 30, הגיעה האישה לבית החולים בעקבות הפניה מקופת חולים שבה צוין שהיא סובלת מהפלה טבעית בלתי שלמה. בבית החולים היא קיבלה תרופה לכיווץ הרחם וריקונו ולמחרת שוחררה לביתה. כמה ימים לאחר מכן היא חזרה לבית החולים עקב כאבים בבטן התחתונה. היא אושפזה ונערכו לה בדיקות אולטרה סאונד וסי.טי. הרופאים אבחנו שמדובר בזיהום בחצוצרה ובשחלה וניתן לה טיפול אנטיביוטי.

 

בסוף אותו שבוע שינו הרופאים את אבחנתם וקבעו שמדובר בפקיעת "גופיף צהוב שחלתי" (גוף מפריש שנותר לאחר שחרור הביצית ומתחיל להפריש אסטרוגן ופרוגסטרון). התובעת שוחררה לביתה עם המלצה למנוחה ומעקב בטא - בדיקה שמאתרת הורמון שמיוצר על ידי השליה בהיריון. הכאבים לא פסקו ולמחרת היא פנתה לבית החולים "שיבא". בדיקת אולטרה סאונד גילתה היריון מחוץ לרחם צמוד לשחלה הימנית. היא עברה ניתוח לכריתת החצוצרה לאחר שזו התפוצצה עקב ההיריון החוץ רחמי.

 

בתביעה טענה האישה שבית החולים ברזילי התרשל כשלא אבחן את ההיריון בזמן, במיוחד לנוכח העובדה שסבלה בעברה מהיריון מחוץ לרחם. בחוות דעת שהגישה נכתב כי אילו הייתה מקבלת טיפול מתאים – ניתן היה למנוע את כריתת החצוצרה, ניתוח שמקטין מאוד את הסיכוי להרות באופן טבעי. התובעת סיפרה שאכן היא נזקקה בהמשך הדרך לטיפולי פוריים קשים כדי להרות ואף עברה הריונות קשים.

 

בית החולים טען שהטיפול שניתן לתובעת היה מקצועי ומיומן. לטענתו, מומחה בתחום ההדמיה פענח את בדיקת האולטרה סאונד הראשונה שהובילה את הרופאים לסבור תחילה כי מדובר בהפלה בלתי שלמה. לאחר מכן, כששבה התובעת לאשפוז, אבחנו הרופאים מצב של דלקת באגן לאור הנתונים שהיו לפניהם ובהערכה מחודשת אובחן מצבה כפקיעה של גופיף צהוב. בנסיבות אלה, נטען, לא ניתן לקבוע בדיעבד שהרופאים התרשלו.

 

אבל השופט יובל גזית ציין כי העובדה שהתובעת יידעה את הרופאים כי סבלה בעבר מהיריון מחוץ לרחם הייתה צריכה לעורר אצלם חשד לנוכח סיכון מוגבר להישנות התופעה. לדבריו, בדיקת בטא היא בדיקה חיונית ויכולה לשלול היריון מחוץ לרחם.

 

במקרה זה, לא נערכה לתובעת הבדיקה במהלך האשפוז הראשון ומדובר במחדל משמעותי שפועל לרעת בית החולים. בפסק הדין צוין עוד שבית החולים התרשל כשבבדיקת האולטרה סאונד באשפוז הראשון לא תועד הגוש שנמצא וגודלו, באופן שמנע אפשרות לבחון האם הוא קטן באשפוז השני.

 

השופט הוסיף כי מעדויות המומחים עלה שבטרם התפוצצה החצוצרה ניתן היה להעניק לתובעת טיפול שהיה מונע את הצורך לנתח ולכרות אותה. בנסיבות אלה, בית החולים אחראי לכך שהיא נותרה עם נכות של 10% ונזקקה לטיפולי פוריות הקשים.

 

בגין הפסדי שכר, עזרת צד שלישי וכאב וסבל הוא פסק לטובת התובעת 133 אלף שקל בתוספת הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 31,200 שקל.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
עו"ד יוסי ניזרי
מומלצים