שתף קטע נבחר

מקום עבודה חיוני? חלק מאתרי הבנייה במרכז משדרים עסקים כרגיל

הדיווחים על המשך העבודה מתקבלים בעיקר מאתרי בנייה קטנים ובהם של תמ"א 38, אך החברות הגדולות כמו דניה סיבוס ואלקטרה בנייה מדווחות כי הפסיקו את עבודתן; מפעלי הבטון וחלק מהספקים מושבתים ומקשים על המשך העבודה באתרים

 

 

עובדים כרגיל? למרות המצב הביטחוני המתוח והנחיות העורף, לפיהן רק מקומות עבודה חיוניים ימשיכו לעבוד כרגיל, מהבוקר (ג') מתקבלים ב-ynet דיווחים רבים על אתרי בנייה שממשיכים לעבוד כרגיל - ובכך חושפים את עובדיהם לסיכונים מיותרים.

 

בצל ההסלמה: הבנקים במתכונת חירום, הקניונים יפעלו באופן חלקי

הוצאות של עשרות מיליונים לצה"ל, ההורים נשארים בבית: העלות של יום לחימה

אין לימודים ועבודה - האם תקבלו שכר?

 

פנייה אל החברות הגדולות, דוגמת דניה סיבוס ואלקטרה בנייה, מגלה כי הן מדווחות על קיום מלא של הנחיות פיקוד העורף, ולכן ככל הנראה מרבית החריגות מההנחיות הן באתרים קטנים יותר בתוככי הערים, ובהם אתרים של התחדשות עירונית (תמ"א 38).

פועלי בניין עובדים כרגיל הסלמה ביטחונית ()
פועלי בניין עובדים כרגיל בגבעתיים

פועלי בניין עובדים כרגיל הסלמה ביטחונית ()
פועלי בניין בגוש דן

חלק מהעובדים באתרים בתל אביב, רמת גן וגוש דן צולמו כאשר הם עובדים בחוץ - ולכן חשופים למתקפת הרקטות, ובכך פועלים בניגוד להנחיות. כך למשל, באתר של חברת יעקבי במודיעין המשיכו הפועלים והעגורן לעבוד כרגיל תוך סיכון של חייהם, היות וככל הנראה לא ניתן להגיע ממרום העגורן למרחב מוגן בזמן התואם את ההנחיות. בפנייה אל החברה אמר סמנכ"ל החברה כי הוא מודע לכך והעבודות ממשיכות להתבצע היות ומדובר במהלך חיוני וכי "יש יציקות שלא ניתן להפסיק".

 

 

עם זאת, חלק משמעותי ממפעלי הבטון והספקים הפסיקו את עבודתם, ולכן גם אתרים שמבקשים להמשיך לעבוד כרגיל בניגוד להנחיות יחוו קושי ממשי. בשעה האחרונה התקבלו דיווחים לפיהך חברות כוח אדם של מנופאים הנחו אותם לרדת מהעגורנים.

 

בניגוד להוראה הבוקר לפיה יש להשבית את כל מקומות העבודה אשר אינם חיוניים, בשעה האחרונה פרסם פיקוד העורף כי במקומות עבודה שבהם מרחבים מוגנים ניתן לשוב לעבודה. הודעה זו עשויה ליצור בלבול באתרי הבנייה, שכן במרביתם יש מרחבים מוגנים של המבנים הנמצאים בבנייה, אך זה מחייב אותם שלא לעבוד בחוץ כאשר הם חשופים.

 

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר כי "בעשרות אתרי בנייה העבודה והמנופים ממשיכים לעבוד כרגיל, תוך סיכון חיי אדם ובניגוד להנחיות פיקוד העורף. פועלי הבניין מופקרים לא רק בגלל המצב הבטיחותי במהלך השנה, וכעת הם מופקרים גם בגלל מצב הביטחוני, כנראה שלקבלנים רבים הרווחים הרבה יותר חשובים מחיי אדם של העובדים הכי חלשים בחברה הישראלית".

 

מקו לעובד נמסר: "לנוכח דיווחים על עובדי בניין ואחרים שנאלצים לעבוד בניגוד להוראות פיקוד העורף, אנו קוראים לכל הרשויות ליידע את כלל המעסיקים על איסור העסקת העובדים והפקרת בטיחותם. באחריות הרשויות המקומיות לאכוף את הנחיות פיקוד העורף בשטח שיפוטן ובכך לשמור על חיי אדם. כמו כן, יש ליידע את כלל העובדים ובכל השפות הרלוונטיות על הנחיות פיקוד העורף".

 

מהתאחדות בוני הארץ נמסר כי "ההתאחדות העבירה הודעה מפורשת לכל חבריה כי על פי הנחיות פיקוד העורף, אין לעבוד במקומות עבודה שאינם חיוניים מגוש דן דרומה, ובכלל זה אתרי הבנייה. כמו בהרבה מגזרים עסקיים, יש כאלה מעטים שאינם נשמעים להנחיות וזה לא טוב. ההתאחדות קוראת לכל הקבלנים ואזרחי ישראל, להיות ממושמעים ולפעול בהתאם להנחיות פיקוד העורף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פועלי בניין עובדים כרגיל בגבעתיים
מומלצים