אמזון מול עלי אקספרס: המלחמה על הצרכן הישראלי נמשכת
עלי אקספרס ממשיך להציע קופונים כאילו יום הרווקים נמשך ואמזון לא עצרה את השילוח חינם מארה"ב עד הבית לישראל. בין לבין גם שחקנים ישראלים מגיבים למהלך. גורמים בענף: "אמזון דרסה את עלי אקספרס בישראל. המטרה שלה היא להרגיל את הישראלים לקנות באמזון". הסינים: "אצלנו רוב המוצרים במשלוח חינם לא רק במבצע נקודתי כמו אמזון"
בימים האחרונים מתחולל קרב איתנים על הצרכן הישראלי: מבצע השילוח החינמי של אמזון נמשך, כשבעלי אקספרס ממשיכים להזרים קופונים והנחות לאתר כאילו יום הרווקים הסיני לא נגמר לפני יומיים. במקביל, יבואנים ישראלים צופים במהלך של אמזון בדאגה רבה וחלקם החלו להגיב לו בלית ברירה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אמזון: משלוחים חינם מארה"ב לישראל מעל 49 דולר ותרגום לעברית
יום הרווקים: לא תמיד משתלם להזמין מסין
נובמבר כבר כאן: לקנות או לחכותבעוד שהמהלך של אמזון מכוון ישירות לשוק הישראלי, בעלי אקספרס לא מדובר בהכרח בקופונים מיוחדים לצרכנים מישראל, אבל הימתחות יום הרווקים על פני שבוע לצד השילוח החינמי של אמזון - הופכת את פעולת הקנייה אונליין מחו"ל למשהו שקשה לישראלים לעמוד בפניו.
אמזון החליטה לצאת במהלך שילוח חינם לישראלים בדיוק ב-11.11 ב-10:00 ובכך כיוונה לשבש את יום הרווקים הסיני, אחד מימי הקניות האהובים על ישראלים, בהובלת האתר מספר 1 בקרב ישראלים: עלי אקספרס. אמזון מציעה שילוח חינם מארה"ב עד הבית בקנייה מעל 49 דולר עבור פריטים שהיא מוכרת או שולחת, כשלא כל הפריטים משתתפים במבצע.
עבור ישראלים, מדובר בלא פחות מחגיגה שכן אלפי מותגים נפתחו לשילוח חינם מארה"ב. בין היתר: לגו, דופלו, פליימוביל, צעצועי מליסה אנד דאג, דאודורנטי ספיד סטיק, בקבוקי קונטיגו וקאמל בק, צלחות קורל, מוצרי קולמן, כובעי גורין, בגדי אייסברייקר, קולומביה וטימברלנד, מי פה ליסטרין, משחות שיניים קולגייט, מוצרי ג'ילט, בגדים של קלווין קליין, תחתוני לקוסט, תיקי סמסונייט, מברגות של בוש, תיקי קיפלינג, משאבות לנסינו, מוצצי ובקבוקי מאם וטומי טיפי, נעלי טומי הילפיגר, מדחום אוזן בראון, בגדי רשת 6PM, כוננים ניידים, דיסק און קי ועוד ועוד.
מדובר בחיסכון בעלות משלוח שיכולה להגיע ל-100 שקל (בקנייה מתחת ל-75 דולר, סכום מעליו ישראלים משלמים מע"מ על קנייה מחו"ל) ובחיסכון באופן כללי שכן המחירים בארה"ב נמוכים ממחירי ישראל.
אם השילוח החינמי חוסך 15% ומעלה - אל תחכו לבלאק פריידיי
כיוון שכך, בשוק חשבו שהחגיגה תיגמר כעבור יום-יומיים, אבל המהלך של אמזון נמשך ללא מועד סיום מוצהר. כאמור, גם באתרים ישראלים מגיבים: רשת ksp למשל יצאה גם היא במבצע שילוח חינם ואתרים אחרים מחלקים קופונים כדי להתמודד עם המהלך של אמזון.
בענף טוענים כי זה מבצע חסימה לעלי אקספרס - אבל לא רק. יש כאן רצון להרגיל את הצרכן הישראלי לקנייה באמזון. לפי אפיליאטורים (מקדמי מכירות) שעובדים עם אמזון - בזכות השילוח החינמי מארה"ב נוספו חשבונות חדשים רבים בימים האחרונים ומדובר בימי קניות יותר גדולים מבלאק פרייידי 2018.
גורם באחד האתרים הישראלים שמתחרים באמזון ובעלי אקספרס אמר ל-ynet: "הישראלים מתמכרים בימים אלה לאמזון, גם כאלה שלא קנו שם קונים וזו המטרה של אמזון. שאלת השאלות היא האם השילוח החינמי יימשך עד הבלאק פריידיי. יתכן גם שיופסק ויתחדש בבלאק כי אחרת - למה שישראלים יקנו בבלאק פריידי באמזון?".
המהלך הזה הותיר גם צרכנים שתוהים: האם לקנות באמזון עכשיו או להמתין לבלאק פרידיי. לדברי שמואל גרול שמנהל את קהילת הקניות Outravel בפייסבוק ובטלגרם, ההנחות בבלאק פריידיי הן בממוצע בשיעור של 15%. אם החיסכון בשילוח חוסך 15% ומעלה - קנו עכשיו. אם פחות - חכו לבלאק פריידי.
ישראלים: "הסינים בלחץ". הסינים: "אצלנו עסקים כרגיל"
בעוד ישראלים שעובדים מול הסינים טוענים שהם נחלו אכזבה עצומה בחג הזה ומרטו שיערות בגלל המהלך של אמזון, גורמים באתרים הסיניים ששולחים לישראל טוענים שהמהלך של אמזון לא חולל אצלם מהומה. "אנחנו מתרכזים בעצמנו", אומר אחד מהם. "אצלנו כל המוצרים בשילוח חינם או כמעט חינם. מאות מיליונים ולא מבצע נקודתי כמו אמזון. התזמון של המהלך מפריע - אבל עסקים כרגיל".
הוא מוסיף: "לדעתי באמזון יודעים מה הולך בדרום הארץ וזו הסיבה שהם מאריכים את מהלך המשלוחים חינם. ומנגד, האתרים הסיניים עלי אקספרס ובנגגוד (banggood) חייבים לתת לזה פייט. הם בהפסדים אסטרונומיים מבחינת הישראלים. מאז אפריל בנגגוד הוא האתר הסיני השני הכי מצליח בישראל בעיקר כי הוא מציע ביטוח מכס: שלם קצת יותר ואם הפריט נתפס במכס נחזיר לך את עלות המע"מ. ב-90% מהמקרים הפריט לא נתפס בכלל. אז גם הם בלחץ גדול מאוד. הם בנו על הישראלים".
לא נכן לומר שתמיד יום הרווקים נמתח מעט אחרי התאריך שלו?
"לא ככה. השנה עלי באבא השקיעו בקופונים לפני החג כי הם רצו להגיע ל-38 מיליארד דולר מכירות ומבחינת הישראלים הם נפלו חזק. אני נפלתי במכירות מסין: ירדתי בחצי. מצד שני אמזון קפצו אצלי פי שלושה. אני חושב שמנהל השיווק של אמזון פה עשה כאן מהלך גאוני. פשט דרכו על עלי אקספרס".
ועדיין אמזון יותר יקר מעלי ולא הכל נשלח ארצה.
"פתחתי דף לכל המוצרים שנשלחים לארץ, המגוון מטורף. כל מותג שבדקתי: 90% נשלח לארץ".
בני בוחניק, מייסד קבוצת הפייסבוק כזה אני רוצה - Ineed It, מסכים: "הסינים חד משמעית קיבלו מכה רצינית, אנשים שפחות התחברו לקונספט של אמזון עברו לאמזון. גם ההנחות בעלי אקספרס לא היו מדהימות. בסך הכל החנויות המרכזיות עשו מבצעי חיסול סחורה יפים, אבל לא היו שם מבצעים ענקיים".
יחד עם זאת הוא חושב, האתרים הסיניים לא באמת מגיבים. "כל שנה יש רסיסים מיום הרווקים שממשיכים גם אחרי 11.11. הסינים מנסים למשוך השנה קצת יותר. זה ייגמר עוד 5-4 ימים. הם צריכים להכין תחמושת לבלאק פריידיי".
גם יניב פורת, מייסד קבוצת הפייסבוק Alibuy, חושב שהסינים מפספסים את השוק הישראלי: "לדעתי הסינים לא מנסים להגיב יותר מדי. לא משיבים מלחמה. יכול להיות שהם מתכוונים להגיב לאמזון בבלאק פריידיי, או בפריים דיי הבא שיעשו.
"בגדול העולם הולך למבצעים ארוכים וזה מה שקורה פה. בשנה שעברה, עלי אקספרס נתנו לצרכנים לקנות שבועיים במחירי 11.11 והבטיחו שהעסקה עצמה תתבצע ביום. השנה הם נתנו המון קופונים מראש. ככה הם אוגרים הזמנות כדי להציג מכירות שיא בשעה הראשונה. באמזון מבצעי בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי נמשכים שבוע. זו מגמה עולמית למתוח את המבצעים ולפרוס אותם על פני כל חודש נובמבר ולעיתים זה נמשך לתוך דצמבר. יחד עם זאת אני אני יכול להעריך שתהיה תגובה סינית".
איגוד לשכות המסחר נגד המהלך של אמזון
בינתיים, באיגוד לשכות המסחר המייצג את היבואנים בארץ, שלחו מכתב לרשות התחרות בו הם מבקשים עריכת בדיקה מעמיקה לנוכח המהלך של אמזון בשוק המקומי, "המייצר תחרות בלתי שווה".
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, כתב כי "אין מדובר בתחרות בתנאים שווים. מדובר במה שניתן לכנות 'מחירים טורפניים' לתקופה קצובה שנועדו להשמיד מתחרים. בתקופה בה המחירים מאוד נמוכים כולם יכולים לחגוג. אבל מאוחר יותר מסתבר כי זאת במחיר כבד של השמדת עסקים לגיטימיים וחזרה למחירים גבוהים יותר".
הוא הוסיף, כי "אסור לנו שתופעה כזו תתרחש בישראל. אמזון, עם משאבי הענק שלה יכולה להרשות לעצמה ליצור מצב של מחירים מתחת לעלויות. זו אינה תחרות הוגנת, ואינה תחרות שווה.
"אמזון הודיעה שעל כל רכישות העולות על 49 דולר היא תפטור את הרוכש מהוצאות המשלוח. זוהי הנחה משמעותית מאוד, המשתנה, כמובן, באשר לערך המשלוח ומשקלו. אבל זה יוצר מצב של תחרות בלתי הוגנת ובלתי שווה. הנהגת מחיר טורפני בדרך עקיפה, העלולה לחסל קמעונאים אשר אין להם את המשאבים של אמזון.
"אסור לנו להיות נאיביים ואסור לנו להתעלם מניסיון העבר בארצות אחרות, ובמיוחד אסור לנו להתמהמה ולהפקיר את המגזר הקמעונאי שהיום מקיף לא פחות מ-300 אלף מועסקים. זו תהיה טרגדיה אם לא נדע לתת להם את ההגנה ההוגנת המגיעה להם ובזמן המתאים.
"על כן, אני מבקש כי הרשות תבדוק אם אכן הפטור העצמי מדמי משלוח ותנאי מכירה אחרים של אמזון אינו גורע מתנאי תחרות הוגנת ושווה מול המגזר הקמעונאי בישראל".