מלחמת הישרדות: שוק מוצרי התינוקות במשבר
בין אמזון לתחרות בין מוצצים ושילב, הספקים מדברים על מלחמת עולם בענף. 10 חנויות נסגרו או נקלעו לקשיים השנה, רובן פרטיות. בינתיים הצרכנים מרוויחים הנחות, אבל גם להם מומלץ להיזהר
מה הורג את החנויות הפרטיות למוצרי תינוקות, אמזון או התחרות בין שילב ומוצצים? הענף במשבר והספקים חוששים. הצרכנים מרוויחים הנחות, אבל גם להם כדאי להיזהר.
שילב משנה כיוון: "לא נהיה מקס סטוק"
שילב בדרך למהפכה: "הרשת הייתה בקיפאון"
נחתם: פוקס רוכשת 50% מרשת מוצרי התינוקות שילב תמורת 37.5 מיליון ש'
בראש הנפגעות החנויות הפרטיות. בחודשים האחרונים נסגרו או נקלעו לקשיים כ-10 חנויות, חלקן ותיקות ואיקוניות, כמו בייבי שיק בגבעת שמואל, שנקלעה לחובות ומופעלת כיום בידי בייבי סטאר; וסניפים של בייבי לאב - בהם ביל"ו, אשדוד ופתח תקווה. אחד הספקים שלה אמר כי "לצד החנות המקורית בראשל"צ, הרשת החלה לפעול בזכיינות, ורועי אריאל, בנו של המייסד, נכנס כשותף עם זכיינים מקומיים, אבל בענף הזה אין מקום לרשתות זכייניות". אריאל סירב להגיב.
עוד חנות שנסגרה היא בייבי קאם בראשל"צ, אך גם בבת ים, שכונת תלפיות בירושלים וקריית מוצקין נסגרו חנויות, והספקים במרוץ למזעור נזקים. "היו חייבים לי 16 אלף שקל, שלחתי מהר את הסוכן שלי באזור אבל כבר לא היה כלום על המדפים", מספר ספק.
ירון כרמון, שמונה למנכ"ל שילב כשזו עברה לבעלות הראל ויזל לפני כשנה וחצי, עזב "מסיבות אישיות", לפי הרשת, וכך גם אמר בעצמו ל-ynet ו"ידיעות אחרונות". בענף טוענים שוויזל הראה לו את הדלת כי הוא התקשה להתמודד. "הוא היה מנכ"ל מנגו ובא משוק האופנה, אבל ענף התינוקות דורש התמקצעות בתחומים רחבים", אמרו. "זו פעם ראשונה שרשת של ויזל קונה סחורה בעיקר מספקים ויבואנים מקומיים, ומגלה שהסיפור מורכב מכפי שחשבו".
לדברי ספק מרכזי בתחום, "הענף בקריסה. להערכתי החורף, שהוא העונה החלשה בתחום, יהווה שעת מבחן לעשר חנויות פרטיות נוספות לפחות". ספק אחד סיפר על תופעה של צ'קים חוזרים, ואחר דיבר על 6-5 חנויות ששוקלות לסגור בדצמבר, ועל אווירת נכאים. לדבריו, זה קורה בגלל שילוב של גורמים, ובראשם הקניות באינטרנט: "זה התחיל בבגדי תינוקות, התרחב למנשאים שהיו נורא יקרים בארץ, ועם המבצע שילוח חינם באמזון הגיע לכיסאות בטיחות ואפילו עגלות".
דודו בן-שושן, מנכ"ל דוורון, המייבאת בין היתר כיסאות בטיחות של צ'יקו וגרקו ואת בייבי ג'וגר בתחום העגלות, אמר: "אני לא זוכר מצב כזה בענף, שכבר ידע לא מעט משברים. לקוחות שעבדו איתי שנים מתחננים לפריסת תשלומים, וזה רק קצה הקרחון. אם המדינה תמשיך לתת לחברה אמריקנית כמו אמזון למכור בלי מע"מ, ותתעלם מכך שכולם קונים בחו"ל והחנויות כאן נסגרות, המצב יחמיר".
רוני סגל מרהיטי סגל, שהתרחבה לחו"ל כדי להתמודד עם המשבר, דווקא טוען כי "יבוא אישי באינטרנט תופס חלק קטן במוצרים הגדולים לתינוקות - מיטה, עגלה, כיסא לאוטו - כי אנשים רוצים לראות את המוצר, ורוצים את האחריות שאמזון לא מסוגלת לספק".
לדברי ספק אחר, "המשבר החל כשפוקס קנו את שילב, והחליטו להילחם במחירים הנמוכים של מוצצים, ולא להתמקד במוצרים הבלעדיים לשילב. בינתיים מוצצים מינו למנכ"ל את ניר גודארד, שהיה סמנכ"ל הסחר בשילב. כך, שתי הרשתות שינו אסטרטגיה: שילב, שהתגאתה במקצוענות ובידול מוצרים אך נתפסה כיקרה, קונה מספקים מקומיים שפעם לא נכנסו אליה. השבוע למשל ייכנסו אליה עגלות של סייבקס; ואילו מוצצים החלה יבוא עצמי, במיוחד בטקסטיל, ופיתחה מותג בית שמאפשר לה שליטה במחירים ותופס כבר 6% מהמכירות, עם כוונה להגיע ל-15%".
לדבריו, גודארד הביא למוצצים את הידע בביגוד, והרשת החלה לשווק בלעדית מותגי פרימיום, תחום שבו לא עסקה בעבר, כמו נונה בעגלות או טריקס בלולי קמפינג. "בינתיים, המחירים בשתי הרשתות ממשיכים לרדת, והחנויות הפרטיות לא עומדות בכך".
גם המחירים קרסו
בעבר היו מותגים כמו בוגבו ויויו - שניהם ביבוא בוגבו ישראל ונמכרו במחיר מפולפל לעומת חו"ל - שסיפקו לחנויות הפרטיות רווח של עשרות אחוזים ואיפשרו להן לשרוד. כיום מותגים כאלו עולים 40%-50% פחות לעומת לפני שנתיים. בגלל התחרות שילב-מוצצים ויבוא החיקויים מעלי אקספרס, המחירים צנחו, ועימם שיעורי הרווח.
בן-שושן מדוורון מסביר: "התחרות מטורפת. זה לא רק הנחות קונבנציונליות - שילב נותנת עשרות אחוזי הנחה למועדון 'חבר' ופתאום כל עם ישראל חבר מועדון, ומוצצים עונה בהחזר של 20% לקונים. אלו הנחות שלא תראו בהשוואת מחירים בזאפ, אבל משפיעות על השוק. וכשהחנויות הקטנות, שגם כך מצבן גרוע, מנסות להשוות מחירים כדי להכניס לקוחות, הן מידרדרות. בשילב הורידו מחירים באופן מוגזם. אם חנות לא מרוויחה 25% לפחות, אין לה זכות קיום בענף הזה".
כרמון, שפרש משילב, מתעקש כי "הרשת הפכה לרלוונטית, והגדילה את נתח השוק שלה בקטגוריות מסוימות". לפי גודארד, מנכ"ל מוצצים, "הרווח נשחק אצל כולם, וחייבים להיות יעילים כדי להתמודד עם מה שקורה בעולם ובארץ. הורדנו מחירים גם מול אמזון, כי השוק הופך לגלובלי, תחרותי וחייב לתת גם ערך של שירות, וזה שילוב שמקשה על החנויות הפרטיות. אם פעם הרשתות תפסו חצי מהענף, שבו היו חנויות פרטיות חזקות, הפרטיות ירדו ל-40% בלבד, וימשיכו לרדת".
לספקים, מצידם, אין ברירה אלא לעבוד עם שילב ומוצצים. "הם חורקים שיניים על חוסר השליטה בתמחור, אבל מי שלא עובד איתם יודע שאין לו זכות קיום", אומר ספק גדול.
"ב-2019 הייתה מלחמת עולם בשוק התינוקות, והחלשים נפלו. הצרכנים מחפשים מחיר, ואין מקום לעוד ידיים באמצע בין היבואן לצרכן", טוען אברי קציר, מנכ"ל ומבעלי בייבי סטאר, שפועלת גם כיבואנית בתחום ומקפידה לדבריו לספק סחורה רק לחנויות עם ביטוח אשראי. "אם אין אישור אני לא מוכר, כי הנה, גם חנויות טובות, כמו בייבי שיק, נופלות היום". קציר מעסיק ברשת שלו את בעלי בייבי שיק, טוען שהם מקצוענים בענף, וממתין להחלטת ביהמ"ש לגבי העברת הבעלות.
"השוק משתנה, מי שלא יעשה התאמות פשוט לא ישרוד", מזהיר גודארד. בינתיים, גם לצרכנים מומלץ לכלכל את צעדיהם בתבונה, ולקנות מוצרים ב"מחירי מציאה" רק מול אספקה מיידית.