ערוצי הספורט של צ'רלטון מתייקרים
HOT ו-yes העלו באחרונה את המחירים של חבילת ערוצי ספורט 1 שמשווקת צ'רלטון. ב-HOT טוענים כי מחירי זכויות השידור זינקו במאות אחוזים בגלל כשל רגולטורי. מועצת הכבלים והלווין: "עליית המחירים היא חלק ממגמה גלובלית"
בשורה מרה לחובבי הכדורגל: חברות הטלוויזיה הגדולות - HOT ו-yes - ייקרו באחרונה את חבילת ערוצי הספורט של צ'רלטון. HOT העלתה באוקטובר את מחיר החבילה ב-7 שקלים ל-73.9 שקל, התייקרות של 10.5%. ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet נודע שבספטמבר העלתה המתחרה yes את מחיר החבילה ב-3.5 שקלים לחודש ל-69.9 שקל, התייקרות של 5%. סלקום, לעומת זאת, מציעה את כל ערוצי הספורט במתנה לשנה, כולל צ'רלטון ו-5 פלוס. אחרי שנה המחיר חוזר ל-67 שקל בחודש ו-52 שקל בחודש בהתאמה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
סלקום במבצע גיוס אגרסיבי: ערוצי הספורט בחינם לשנה
אמזון: משלוחים חינם מארה"ב לישראל מעל 49 דולר ותרגום לעברית
יום הרווקים: לא תמיד משתלם להזמין מסין
נובמבר כבר כאן: לקנות או לחכות
ערוצי הספורט של צ'רלטון כוללים את שידורי הליגה האנגלית, ליגת העל, הליגה הגרמנית, הליגה האירופית וליגות נוספות.
HOT שלחה באוקטובר מכתב למועצת הכבלים והלוויין בטענה ש"בישראל יש כשל שוק חמור, שכתוצאה ממנו זינקו מחירי זכויות השידור בספורט במאות אחוזים".
לטענת HOT, היא ממשיכה לייקר את חבילות הספורט בגלל חובות שמוטלים רק עליה ועל yes ולא על סלקום ופרטנר, שכן הן משדרות על גבי האינטרנט. HOT ו-yes מחויבת לכלול מפרט שידורי ספורט רחב, הכולל מספר מסוים של שידורים ישירים, ענפי ספורט מסוימים ומגזיני ספורט, "בעלויות לא סבירות".
לפי החברה, מחירי הספורט עלו בשלוש השנים האחרונות במאות אחוזים. כך, למשל, מחירי ליגת העל עלו ב-309% מ-45 מיליון שקל ב-2014, ל-139 מיליון שקל כיום. זכויות השידור של המשחק המרכזי בליגה נמכרו ב-2014 ב-15 מיליון שקל וכעת ב-63 מיליון שקל. מחירי זכויות השידור של הליגה האנגלית עלו מ-10 מיליון שקל ל-59 מיליון שקל, התייקרות של 590%.
החברות מחויבות ב-200 שעות שידור של לפחות עשרה ענפים וכן לשדר כל משחק מרכזי בכל מחזור של שתי ליגות אירופיות לפחות (אנגלית, ספרדית, איטלקית) - לא פחות מ-38 משחקים בכל ליגה. בנוסף, HOT ו-yes לא יכולות על פי חוק לרכוש זכויות משחק בלעדיות. על סלקום ופרטנר אין איסור כזה.
HOT היא גוף השידורים הגדול בישראל ולכן משלמת הכי הרבה על זכויות שידור. לטענת החברה, היא נאלצת לשעבד 55% מתקציבה לרכישת זכויות ספורט לעומת 23% ב-2014. "זה עיוות, שכן מנויי הספורט הם מיעוט מתוך כלל המנויים", ציינה החברה במכתבה, בו היא דורשת לבטל את חובותיה בתחום הספורט.
HOT אף מאיימת לדלל השקעה בתוכן רכש ובהפקות מקור בתחומים אחרים. החברה מחויבת להשקיע 8% מתקציבה בהפקות מקור, אך משקיעה יותר. בכוונתה להוריד את גובה ההשקעה ל-8% בדיוק. סלקום ופרטנר לא מחויבות כלל בהשקעה בהפקות מקומיות, אך למרות זאת פרטנר יצרה את ערוץ טדי וסלקום את משיח.
בישראל שלושה בעלי זכויות לשידור ספורט: צ'רלטון, One (גילוי נאות: קבוצת ידיעות אחרונות מחזיקה בבעלות בחברה) ו-RGE.
לפי גורמים בענף מדובר בספין של HOT. "המחירים בספורט עלו בפעם האחרונה לפני יותר משנתיים. הם גבוהים בכל העולם, אך יכולים לרדת שוב אם תהיה חובת מכירה לכל השחקנים בשוק הטלוויזיה. HOT חסמה הצעות חוק כזו בכנסת ועכשיו היא מעלה מחירים ללקוחות, כדי שיקלו עליה ברגולציה".
מ-HOT נמסר בתגובה: "תחום הספורט סובל שנים מכשל רגולטורי חמור שבעקבותיו זינקו מחירי זכויות שידור הספורט במאות אחוזים, מה שאילץ אותנו לעדכן גם את מחירי ערוצי צ'רלטון. כעת, לנוכח המשך האמרת המחירים, נאלצנו להעלותם שוב".
מ-yes נמסר בתגובה: "עדכון המחיר האחרון נעשה לפני חמש שנים. לפני כשנתיים התווספו ללא תשלום שני ערוצים חדשים שהכפילו את מספר הערוצים והרחיבו מאוד את התכנים".
ממועצת הכבלים נמסר בתגובה: "לאורך שנים הרגולציה הצליחה לשמור על רמת מחירים נמוכה בהשוואה לעולם. עליית מחירי זכויות הספורט היא מגמה גלובלית. בישראל, היא מורגשת ביתר שאת בשל כניסת שחקנים חדשים שאינם כפופים לרגולציה. המועצה בוחנת את המדיניות כל העת. עליית מחירי ערוצי צ'רלטון לא קשורה לחובות השידור".