ענף האופנה ממשיך לדשדש: צניחה של 6.4% במכירות בלאק פריידיי
זאת לעומת השנה שעברה, כך לפי נתוני חברת ריס. נובמבר 2019 ייזכר כחודש קשה במיוחד בענף הקמעונאות והאופנה בפרט: "אם הגשם יבושש להגיע גם בדצמבר, זה עלול לקבור את כולנו"
גם בלאק פריידי , יום שישי של סוף נובמבר המאופיין במכירות גבוהות של פריטים בהנחות, לא ממש עזר למצבן של המכירות הקמעונאיות בענף האופנה. בהשוואה לחג הקניות בשנה שעברה, צנחו המכירות הארציות ב-6.4% - כך על פי נתוני חברת ריס, שבודקת פדיונות ב-2,900 חנויות זהות בקניונים ומרכזי מסחר, רובן חנויות מתחום האופנה.
סייבר מאנדיי: אמזון שולפת את המבצעים הכי עמוקים
הלהיטים של בלאק פריידיי: מטוחן אשפה ועד מנשא לתינוק
כאשר בודקים פדיון למ"ר, הכוונה היא בחינת כמות ההכנסות מהמכירות בחנויות - ביחס לשכר הדירה שהן משלמות בהתאם לגודלן. קניון מול הים באילת פדה את הפדיונות הגבוהים ביותר בבלאק פריידי, שהגיעו ל-253 שקל למ"ר. אחריו קניון עופר רמת אביב בתל אביב עם פדיון של 202 שקל למ"ר. הקניון הגדול בפתח תקווה סיים עם מכירות של 167 שקל למ"ר, עזריאלי ירושלים (מלחה) עם 148 שקל למ"ר, ומתחם הסינמה סיטי בראשון לציון הניב בבלאק פריידי מכירות של 146 שקל למ"ר.
בהשוואת השבוע כולו נרשמה עלייה של 1.8% במכירות הקמעונאיות, כאשר יש לציין כי בכל שנה הקמעונאים פורסים את חגיגות הבלאק פריידי על פני יותר ימים. על פי ריס, ניתן לראות כי "הפיק" של המכירות ביום שישי השחור עולה מאז שנת 2015; אך ב-2019 נרשמה דווקא ירידה ביחס לשנתיים הקודמות - והפדיון למ"ר בחנויות הלא זהות עמד על כ-112 שקל למ"ר.
הפדיון למ"ר נמצא במגמת ירידה בחמש השנים האחרונות, בין היתר בשל פתיחת קניונים חדשים והוספת שטחי מסחר, הגדלת שטחי החנויות וירידה כללית במכירות. בעוד שב-2015 הפדיון הארצי הממוצע בחנויות הלא זהות עמד על 53 שקל למ"ר, ב-2019 הוא ירד ל-49.5 שקל למ"ר בלבד (ללא חודש דצמבר).
בגלל שאין גשם - אין קניות
חודש נובמבר 2019 ייזכר כחודש קשה במיוחד בענף הקמעונאות, בהיותו חודש שחון ללא ממטרים. גם תחילת חודש דצמבר מאופיינת במגמה זהה של מיעוט בממטרים. "אם הגשם יבושש להגיע גם החודש, זה עלול לקבור את כולנו", אמר בכיר בענף האופנה.
בשלב זה עוד מוקדם להספיד את הרבעון הרביעי כולו, שכן אם דצמבר יהיה גשום, המגמה השלילית של מכירות פריטי הלבוש החמים עשויה להתהפך ולהשפיע לטובה על הקמעונאים. זאת משום שפריטי הלבוש החמים מאופיינים במחירים גבוהים יותר מפריטי הלבוש הקיציים.
על פי ריס, הפדיון היומי למ"ר בנובמבר 2019 ירד בממוצע ארצי ב-4.3% בהשוואה לנובמבר 2018. מי שנפגע במיוחד הם הקניונים האזוריים, שהפדיונות למ"ר בהם צנחו ב-4.5%. מרכזי המסחר הפתוחים (פאוור סנטרים) ספגו ירידה קלה יותר ביחס לקניונים סגורים - של 2.6% בפדיון למ"ר, אך גם פה מדובר בירידה לא קטנה, בעיקר כאשר מתייחסים לירידה המתמשכת במכירות האופנה.
מה שפגע בין היתר במכירות נובמבר 2019 היה מבצע חגורה שחורה ברצועת עזה. על פי הנחיות פיקוד העורף, מרבית החנויות בקניונים היו סגורות בתחילת היום, וחלקן נפתחו בהדרגה במהלכו. בתי הספר לא פעלו והורים רבים נשארו בבית עם הילדים כשהם מצפים להנחיות פיקוד העורף. הקניונים באזור הדרום נותרו שוממים, וגם אלה שנפתחו בשעות הצהריים המאוחרות לא אופיינו בקניות גבוהות, מלבד תחום ההסעדה באזור המרכז שזכה לעדנה.
נתוני המכירות המצטברות בחודש נובמבר, כך על פי ריס, מלמדים על ירידה של 5.8% בממוצע ארצי, כאשר המכירות המצטברות בקניונים ירדו ב-5.4% ובפאוור סנטרים ב-4.4%.