בקשה לייצוגית נגד וואלה שופס: "הצעת המחיר הראשונה במכרז תמיד נדחית"
לטענת התובע, האתר תוכנת כך שההצעה הראשונה תמיד תידחה והלקוח ייאלץ להגיש הצעה נוספת גבוהה יותר. וואלה שופס: "מאפשרים ללקוחות להגיש הצעה ולרכוש את המוצרים במחיר נמוך ממחיר השוק"
בקשה לתביעה ייצוגית בסך 300 מיליון שקל נגד וואלה שופס (חברת שופמיינד) הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז. בבקשה נטען, כי האתר דוחה תמיד ובאופן אוטומטי ושיטתי הצעות מחיר ראשונות של צרכנים במסגרת המכרזים.
פשרה בייצוגית נגד פייפאל: תחזיר כסף לצרכנים
בקשה לייצוגית: "באלדן ואלבר החודש קצר יותר"
בעקבות תיאום מחירים: מאפיות מובילות יתרמו מצרכים ב-10 מיליון שקל לנזקקים
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בוואלה שופס ניתן לקנות מוצר במחיר שהאתר נקב בו, או בשיטה של "מכרז": האתר מציע מחיר מינימלי והצרכן מוזמן להציע עד שלוש הצעות מחיר לרכישת המוצר. אם ההצעה הראשונה נדחית, ההצעה השנייה חייבת להיות גבוהה יותר מהראשונה וכך גם לגבי השלישית. לפי הבקשה לתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד יוחי גבע, מומחה לתובענות ייצוגיות, כ-40% מהמוצרים באתר נמכרים בדרך המכירה האישית (באתר זה נקרא "הגש הצעה").
התובע קנה מיקרוגל בשיטת המכירה האישית באתר. המחיר המינימלי להגשת ההצעה היה 369 שקל, והמקסימלי 449 שקל. הוא הציע לקנות את הפריט ב-420 שקל וקיבל הודעה שהצעתו לא התקבלה. הצעתו השנייה של 435 שקל זכתה. לאחר מכן ניסה לקנות טלוויזיה באתר ונתקל באותה שיטה.
התובע החליט לבדוק מוצרים נוספים וגילה כי "באופן קבוע, שיטתי ותמידי הרי שכל הצעה ראשונה לכל מוצר במכירה אישית תמיד נדחית ועל כן על הלקוח להציע הצעה שנייה בסכום גבוה יותר", כך נכתב בבקשה לתביעה. לטענתו מדובר בפעולה בניגוד לתקנון "שהרי ללקוחות אין אפשרות להציע שלוש הצעות אלא רק שתיים שכן הצעתם הראשונה תמיד נדחית".
התובע פנה למומחה מחשבים שיבדוק את הקוד של האתר, והמומחה מצא שוואלה שופס תיכנתה לכאורה את המערכת במכירה אישית באמצעות קוד שתמיד ובאופן יזום דוחה כל הצעה ראשונה. "כך, על הלקוח תמיד להציע הצעה שנייה בסכום גבוה יותר, ומכך תמיד הלקוח ישלם סכום גבוה יותר", נטען.
לטענת התובע הייצוגי מדובר ב"תרמית חמורה וגוזלת כספים", ולטענתו וואלה שופס עורכת "מניפולציה בקוד התוכנה בניגוד לדין, לתקנון שלה ובניגוד לאמנת השירות שלה". הוא תובע בשם כלל לקוחות וואלה שופס בטענה להטעיה, עוגמת נפש, עשיית עושר שלא במשפט, חוסר תום לב, רשלנות ותרמית.
הצרכן טוען שנזקו הכספי הוא 15 שקל (הפער בין 420 שקל ל-435 שקל) וכן מבקש 100 שקל בעבור עוגמת נפש. עקב כך, סך נזקיו: 215 שקל.
מוואלה שופס נמסר בתגובה: "באמצעות מנגנון 'הגש הצעה' אנו מאפשרים ללקוחות האתר להגיש הצעה ולרכוש את המוצרים במחיר נמוך ממחיר השוק ולחסוך כסף רב בכל רכישה. כתב התביעה שהוגש טרם הגיע לידינו, נלמד ונגיב בהתאם".