שתף קטע נבחר

בגלל המחסור: כחלון רוצה לפתוח מיידית את שוק החמאה ליבוא חופשי

באוצר מקדמים פטור מלא ממכס על היבוא, ומאמינים שיגברו על המכשולים שלרוב ניצבים בפני מהלך כזה

באוצר מקדמים פטור מלא ממכס על יבוא חמאה, בשל המחסור החמור בשוק. בישיבה מצומצמת שנערכה אתמול בלשכת שר האוצר משה כחלון, בהשתתפות מנכ"ל המשרד, היועץ המשפטי ונציגי אגף תקציבים, סוכם על קידום מהלך לפתיחה מלאה של החמאה ליבוא חופשי.

  

כחלון מפר שתיקה מאז החלטת היועמ"ש: "אין סיבה שיהיה מחסור בחמאה"

שר החקלאות יתמוך בפתיחת שוק החמאה לחצי שנה בלבד

האם משבר החמאה יחזיר לתחייה את המרגרינה?

 

הצורך נוצר בשל המחסור המתמשך והחריף בחמאה - גם אחרי פתיחת מכסות נוספות פטורות ממכס על ידי כחלון לפני כשבועיים. ועדת המכסות תתכנס בימים הקרובים לבחון אם פתיחת המכסות הועילה. גם אחרי פתיחתן, ביכולתה להטיל מגבלות, כפי שהגבילה על 5,000 הטונות שאושרו - יבוא במחיר מרבי. מוצר שפטור ממכס באופן מלא, אינו מצוי עוד תחת רגולציה של הוועדה, והתחרות בו הופכת חופשית.

חמאה בחצי חינם   (צילום: ירדנה אזולאי)
חמאה(צילום: ירדנה אזולאי)

באוצר מאמינים כי ביכולתם לצלוח את המכשולים העומדים בדרך כלל בפני מהלך כזה: ראשית, אף שבדרך כלל משרד החקלאות תופס את עמדת החקלאים, המתנגדים לפתיחה של השוק, כעת שר החקלאות הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמאמין בפתיחת שווקים ובביטול רגולציה, ולכן צפוי לתמוך בביטול המכס.

  

שנית, קיים המכשול המשפטי. אף שבדרך כלל לא נהוג לבצע שינויים מהותיים במשק בתקופת בחירות וממשלות מעבר, המחסור בחמאה אינו חדש, ונעשו כבר צעדים "מתונים" כמו פתיחת מכסות, ואולם הבעיה עדיין קיימת ודרוש טיפול מיידי בה, ובייעוץ המשפטי באוצר מגבשים מתווה שיאפשר זאת.

 

לבסוף, מבחינת דעת הקהל, נושא החמאה הוא רגיש בקרב הציבור וצפויה תמיכה גורפת במהלכים לפתיחה של השוק, זאת גם אם יהיו מחאות מצד חברות החלב והרפתנים.

 

אם המהלך לפתיחת שוק החמאה ליבוא חופשי יבשיל, הוא ייחשב כמכה קשה לחברות החלב, אשר עד כה הצליחו לבצר את מעמדן. רפורמת משק החלב, שנחתמה באוקטובר 2018, הוקפאה בשל הבחירות, ובנוסף, החברות העלו את מחיריהם של מוצרי החלב הלא מפוקחים, ואחרי מאבק משפטי בשר האוצר, הצליחו לייקר גם את מוצרי החלב המפוקחים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים