שתף קטע נבחר

מחירי העוף ירדו - אבל אנחנו ממשיכים לשלם ביוקר

המחיר שבו רשתות המזון קונות את העוף ירד בשנים האחרונות, אך המחיר לצרכנים נשאר כמעט ללא שינוי. הרשתות: "אנחנו מוכרים את העוף במחירי הפסד"

העוף שאתם קונים ברשתות השיווק יכול להיות הרבה יותר זול: הקרטל בענף העוף בוטל ב-2015, אך ההורדה במחירי העוף לא התגלגלה במלואה לצרכנים. מבדיקת התפתחות המחירים של עוף שלם בין השנים 2014-2019 (לפי נתוני מועצת הלול והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) עולה כי המחירים לצרכן נמצאים במגמת הוזלה מתונה, בעוד שהמחירים לקמעונאים נמצאים במגמת הוזלה תלולה יותר.

 

רשות התחרות תבדוק חשד לתיאום מחירים בין משחטות העוף

העוף יוזל? מגדלי האפרוחים מבטלים את מכסות הגידול הוולנטריות

מחירי העוף צפויים לעלות בעד 20% לקראת החגים

 

ב-2014 הרשתות קנו עוף מהמשחטות במחירים שבין 13.90 שקלים ל-14.20 שקלים לק"ג (ללא מע"מ) ואף הגיעו ל-14.79 שקלים לק"ג ב-2015. מאז הם ירדו ל-8.40 שקלים לק"ג בסוף 2018 ול-9.54 שקלים לק"ג ב-2019. כלומר, ירידה של 43% מהמחיר הגבוה ביותר למחיר הנמוך ביותר. ומה קרה למחירים לצרכן? השיא היה בספטמבר 2015: 18.79 שקלים לק"ג ללא מע"מ; והשפל בינואר 2019: סכום של 16.08 שקלים לק"ג - ירידה של 14% בלבד בין המחיר הגבוה ביותר לנמוך ביותר.

   (צילום: דנה קופל)
עופות בסופרמרקט(צילום: דנה קופל)

 

המרווח זינק

ההבדל נעוץ במרווח הקמעונאי. מתברר כי הקמעונאים (רשתות המזון) מגלגלים חלק ניכר מהפער לכיסם - ולא מעבירים את ההנחה הלאה לצרכנים. כך לדוגמא, באפריל 2015 מחיר עוף שלם לצרכן ללא מע"מ היה 17.88 שקלים לק"ג בממוצע. המחיר ששילמו הרשתות היה 14.79 שקלים לק"ג בממוצע, כך שהמרווח הקמעונאי עמד על 3.08 שקלים.

 

לעומת זאת, באוקטובר 2019 המחיר לצרכן עמד על 17.15 שקלים, כשהמחיר הקמעונאי עמד על 11.13 שקלים. כלומר, המרווח הקמעונאי עמד על 6.02 שקלים - פי שניים מאפריל 2015. אם המרווח הקמעונאי היה נשאר סביב 4-3 שקלים, הצרכנים היו צריכים לשלם הרבה פחות, אולם המרווח זינק.

 

אפריל הוא חודש שבו מחירי העוף יורדים באופן מסורתי בגלל פסח, ולכן צפוי שהפער הקמעונאי יהיה נמוך בחודש זה בהשוואה לאוקטובר. אולם גם מהשוואת אפריל לאפריל, אפשר לראות שהמרווח הקמעונאי טיפס עם השנים: מ-3.08 שקלים לק"ג ב-2015 ל-4.10 שקלים לק"ג ב-2016, 4.99 שקלים ב-2018 ו-3.78 שקלים לק"ג ב-2019.

 

צפו: מתכון לעוף מטוגן    (צילום: ירון שרון | עריכה: אביתר כהן)

צפו: מתכון לעוף מטוגן    (צילום: ירון שרון | עריכה: אביתר כהן)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

שיא המרווח הקמעונאי נרשם בין אוקטובר לינואר 2018, אז הפער הגיע לשיא של 7.68 שקלים לק"ג לטובת הרשתות. בינואר 2019 הההפרש בין המחיר לצרכן לבין המחיר הקמעונאי היה 7.04 שקלים לק"ג. לשם השוואה, ב-2014, שנה לפני השינוי בענף, הפער הקמעונאי היה 4.69-2.99 שקלים לק"ג.

 

מי שדחפו לביטול ההסדר היו הרשתות, שטענו כי התיאום בין מגדלי העופות באמצעות מועצת הלול הביא לעליית מחירי העוף בכ-10%. לטענת גורמים בענף, אמנם ביטול ההסדר הביא להורדת מחירים - אך גם גרם לענף להפוך ללא רווחי. לטענת מועצת הלול, רק גורמים גדולים שמחזיקים שרשרת גידול ושיווק (לולים לצד מכוני תערובת, משחטות ומערך שיווקי) מצליחים לשרוד. צריכת העוף בישראל היא מהגבוהות בעולם והוא נחשב מקור זול לחלבון.

 

בתוך כך, ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) הגיש הצעת חוק, שמטרתה להתאים את ההיצע בענף הפטם לביקוש באמצעות הסדר חדש. ההצעה כבר עברה קריאה טרומית, אבל אז הכנסת פוזרה.

 

המגדלים: "אנחנו מוכרים בהפסד"

גורף בענף אמר ל"ממון" ול-ynet: "העוף נמצא כחמישה ימים ברשתות והוא חייב להימכר, לכן אין למשחטות ברירה אלא להוריד מחיר כשהרשתות מגלגלות את הפער לכיסן. המרווח הקמעונאי כיום מגיע לשישה שקלים לק"ג על חשבון הציבור - שלא רואה ירידה משמעותית במחירים, למרות שקו המגמה במחירים הסיטונאיים נמצא בירידה תלולה.

 

"כך מתחזק כוחן של הרשתות הגדולות על חשבון הצרכנים. מדובר ב-400 אלף טונות עוף מעובד בשנה, אם הרשתות מרוויחות שקל על כל ק"ג זה 400 מיליון שקל שהרשתות משאירות אצלן. העופות הפכו להיות מרכז רווח ברשתות, והמגדלים רוב השנה מפסידים, למעט תקופות החגים".

  ()

שוקי בשן, יו"ר ענף הלול, אמר: "כל פעם שהורדנו את מחירי העוף, רשתות השיווק פיצו את עצמן על חשבון הציבור. אם יש ירידת מחירים לקמעונאי, למה שהציבור לא ייהנה מזה ויאכל יותר עוף? יש ירידה קלה במחיר מאז 2015, אבל זה לא מבטא את כל עוצמת הנפילה לחקלאי".

 

לדבריו, "כשאנחנו מוכרים במחיר היותר נמוך, הייתי מצפה שנמכור כמויות יותר גדולות - וזה לא קרה כי זה לא הגיע לצרכן. אנחנו בהפסדים, אנחנו מוכרים בפחות מהעלות. הפתרון מבחינתנו הוא להוריד כמויות כדי לכסות עלויות. לאורך השנה אנחנו מוכרים את העוף מתחת למחיר העלות".

 

הרשתות: "העוף הוא קטגוריה הפסדית"

לפי רשתות השיווק, קטגוריית העוף היא קטגוריה הפסדית. "אני מפסיד בקטגוריה הזאת 13% מול ההוצאות. כל שקל שיוצא מהמחלקה מופסד 8.2%. אני מפסיד על עוף שלם 20% והוא מהווה אצלי רק 9.8% מהקטגוריה. חזה עוף וכרעיים הם מובילי הקטגוריה, כ-60% ממנה. הדור הצעיר כבר לא קונה עוף שלם", אמר אחד הקמעונאים ל"ממון" ול-ynet.

 

לדבריו, "המגדלים הפסיקו לשחוט בימי חמישי, כביכול כי בשישי אין דרישה. הם עברו לארבעה ימי שחיטה במטרה לצמצם את הכמויות. אני יודע שהם לא מרוויחים, אבל גם אני מפסיד. מחיר עוף שלם עומד בממוצע ברשתות הדיסקאונט על 12-11 שקלים לק"ג ועוד משלמים 1.20 שקלים לק"ג על אריזה".

 

אייל רביד, מבעלי רשת ויקטורי, מסכים: "אי אפשר להחיל את הטענות של מועצת הלול על כלל רשתות השיווק. צריך להסתכל אחרת על חנויות דיסקאונט מאשר על חנויות שכונתיות. גם אם ברשתות השכונתיות מוכרים ביוקר, עלות כוח האדם שם גבוהה ואולי הם לא מפסידים, אבל לא ממש מרוויחים. מה שבטוח הוא כל רשתות הדיסקאונט מפסידות כסף בקצבייה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: דנה קופל
עופות בסופרמרקט
צילום: דנה קופל
מומלצים