שתף קטע נבחר

ייצוגית נגד ארקיע: גובה מסי נמל מנוסעים פטורים

המועצה לצרכנות הגישה את הבקשה בטענה כי החברה גבתה שלא כדין 100 דולר מיסי נמל מנוסעים ישראלים מתחת לגל 16 שיצאו משטח בריטניה. ארקיע: "נגיב בבית-המשפט"

ארקיע גבתה מנוסעים 100 דולר שלא כדין? המועצה לצרכנות הגישה בקשה לתביעה ייצוגית לביהמ"ש המחוזי בירושלים, נגד חברת ארקיע קווי תעופה ישראליים בע"מ, בגין טענות לרשלנות והטעיה בשל גבייה שלא כדין של מיסי נמל מנוסעים ישראלים שיצאו משטח בריטניה והיו בעת הטיסה מתחת לגיל 16.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

ארקיע לאן? כך תשפיע סגירת שדה דב על החברה ועל מחירי הטיסות

לאחר 81 שנה: שדה דב נסגר

ארקיע חוזרת בה: הודיעה על פיטורים של כ-15 עובדים והקמת מחלקה חדשה

 

התביעה הוגשה על ידי משרדי עורכי הדין אדלר, שחר, אדלר ושות' ושפירא בר-אור מצקין ושות', בשם "כל הלקוחות שרכשו כרטיסי טיסה של ארקיע, במישרין או דרך סוכנות נסיעות, כשכרטיס הטיסה כלל מקטע טיסה שיצאה מבריטניה, נרכש עבור נוסע שגילו מתחת ל-16 ונדרשו לשלם את מס הנמל המשולם לרשויות המס בבריטניה המכונה (Air Passenger Duty APD), במלואו או בחלקו, מבלי שהיה צורך לשלמו בהתאם לדין הבריטי ולא קיבלו החזר מלא מארקיע או מגורם אחר בגין תשלום זה".

תחזור להודו בחורף הבא? מטוס איירבוס של ארקיע (צילום: דני שדה)
ארקיע(צילום: דני שדה)
 

לפי המועצה לצרכנות, "מיסי הנמל נגבים מנוסעים כבר בעת רכישת כרטיס הטיסה ולרוב הם מוצגים כרכיב מופרד ומובחן בהליך רכישת הכרטיסים. מיסי נמל אלו מסתכמים לסכומים מהותיים ביותר ולעיתים אף מהווים מחצית מעלות הכרטיס. הדברים נכונים במיוחד בנוגע לאגרת ה-APD הנגבית מנוסעים היוצאים מגבולות בריטניה לישראל ונחשבת למס הנמל הגבוה בעולם מסוגו (עומדת על סך של כ-78 לירות שטרלינג - השווים כיום כ-350 שקל או 100 דולר אמריקאי לנוסע בודד).

 

"התביעה מתמקדת בנוסעים שהיו מתחת לגיל 16 כשטסו משטח בריטניה לישראל (בטיסות במחלקת תיירים). בהתאם לתיקון חוק שעבר בבריטניה ב-2014, הם אמורים היו להיות פטורים מתשלום אגרת ה-APD. למרות שארקיע ידעה זאת, וידעה גם מהם גילאי הנוסעים, החברה המשיכה לגבות את האגרה גם מהנוסעים הפטורים מתשלומה, מבלי לעדכן את הנוסעים באופן אפקטיבי כי זכותם לדרוש החזר בגין תשלום יתר זה".

 

לטענת המועצה, היא פנתה לארקיע והתריעה על הבעיה. "ארקיע אמנם שינתה את הליך ההזמנה באתר האינטרנט שלה, כך שנוספה בו הודעה ובה מידע חלקי אודות הזכות לפטור למזמיני הכרטיסים, אך יחד עם זאת - ארקיע לא דאגה למנוע את הגבייה מראש או לחילופין להשיב ללקוחותיה כספים שנגבו מהם", כך נטען. "מעבר לכך, לקוחות שפנו לארקיע בבקשה לקבל החזר, נענו כי גובה ההחזר עומד על 70$ בלבד, במקום 100$. ארקיע זיכתה חלק מהנוסעים באופן אוטומטי (לרוב נוסעים אשר היו במועד הטיסה מתחת לגיל 12), אך גם כאשר עשתה זאת - הזיכוי היה על סך 70$ בלבד, במקום 100$".

 

התביעה מצטרפת לתביעות דומות שהגישה המועצה לצרכנות בשנה האחרונה: האחת, בינואר 2019 נגד חברת אל על והשנייה, ביולי 2019, נגד חמש חברות תעופה זרות (טורקיש איירליינס, אירופלוט, אוקראין איירליינס, לופטהנזה ואיבריה) וכן כנגד שתי סוכנויות נסיעות מרכזיות (איסתא ואופיר טורס).

 

במסגרת התביעה, המועצה דורשת השבת הסכומים שארקיע גבתה שלא כדין עבור מס הנמל, השבת דמי ריבית והצמדה לחברי הקבוצה ששילמו את מס הנמל שלא כצורך ומתן צו האוסר על ארקיע לגבות את המס. עליה לעדכן את אתר האינטרנט שלה ואת סוכני המכירות הטלפוניים שלה.

 

מארקיע נמסר בתגובה: "ארקיע קיבלה את התביעה ותגיב בבית המשפט".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים