מדבקות אדומות? לא בחנויות אונליין
שנתיים אחרי אישור התקנות, סימון המוצרים יוצא לדרך מחר. החנויות המקוונות זכו לדחייה בת חצי שנה להצגת המדבקות. הרשות להגנת הצרכן: "משרד הבריאות התייחס ליצרנים והתעלם מהרשתות"
שנתיים לא הספיקו להיערכות לסימון המוצרים: מוצרים רבים יזכו החל ממחר במדבקה אדומה שמתריעה על כמויות נתרן, סוכר או שומן רווי גדולות - אלא אם אתם קונים אונליין.
תעשיית המזון נערכת לרפורמת סימון המוצרים: "נשתדל לא להעלות מחירים"
סופית: סימון מזון בירוק יתחיל בינואר
רפורמת הסימון הירוק: אלה המוצרים שיקבלו סימון "בריא"
בשבוע שעבר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן אישרה לחנויות מקוונות עיכוב של חצי שנה נוספת בהצגת הסימון, זאת לאחר לחץ של רשתות השיווק, ובראשן שופרסל - השולטת במכירות מזון אונליין בישראל. גם נציגי לשכת המסחר והאגודה לקידוד המוצר, האמורה לקבל מהיצרנים ומהיבואנים את המידע על המוצרים בתמונות ובטקסטים, לחצו לעכב את הסימון באתרי האינטרנט.
טרה סומנה, תנובה לא
באתר שופרסל אונליין, הגבינות הצהובות של תנובה לא נושאות מדבקות אדומות על תכולה גבוהה של שומן רווי, בעוד שגבינות נעם של טרה מסומנות. חטיפי קליק מבית יוניליוור, שזכו לשתי מדבקות אדומות (סוכר ושומן רווי) נותרו חפים ממדבקות וכך גם רוב גבינות השמנת. גבינה צפתית פיראוס של תנובה אמנם מופיעה עם מדבקה (נתרן) - אך זו הודבקה על המכסה ולא בחזית.
גם באתר של ויקטורי המצב דומה: קטגוריית עוגות הבית של אסם נקייה מסימונים, בעוד עוגות עלית כן סומנו. רק חלק קטן מדגני הבוקר נושאים באתר מדבקות. דגני כריות של יוניליוור, שזכו לשתי מדבקות (סוכר ושומן רווי), חפים ממדבקות באתר.
באתר של רמי לוי איתרנו מעט מדבקות: בגזרת הגבינות הצהובות רק גבינת גלבוע "דק דק" ופתיתים לפיצה, שני המוצרים של תנובה, סומנו. מוצרי קליק לא מסומנים, ובדגני הבוקר רק מוצר אחד סומן: פיטנס פירות של נסטלה. גם באתר קוויק התקשינו למצוא מוצרים עם מדבקות. "רק 700-600 מוצרים נושאים מדבקות באתר", מודה המנכ"ל אבירם גנות.
התקנות לסימון מזון אושרו בדצמבר 2017 והיו אמורות להיכנס לתוקף במלואן מחר (1 בינואר). אז איך חמק ערוץ השיווק העולה מהגזירה וזכה לארכה של חצי שנה נוספת? עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן, מאשים את משרד הבריאות: "התברר שהמשרד התייחס רק ליצרנים וליבואנים והתעלם מהקמעונאים. בחנויות מקוונות מי שמעלה את המוצרים הם הקמעונאים, שיהיו חשופים לתביעות מאחר שהחוק להגנת הצרכן מחייב את הקמעונאי לפרסם כל פרט מהותי על המוצר. המדבקות החדשות נחשבות בהחלט לכאלו. הקמעונאים שעוסקים בשיווק המקוון ביקשו ממני פטור מתביעות, וסירבתי. נעתרתי לבקשה אחרי שגם האגודה לקידוד המוצר הצטרפה וטענה שאין יכולת לעמוד בתקנות באתרים בזמן".
ויש חריגים: מוצרי המותגים הפרטיים ומוצרים ביבוא עצמי של הרשתות עדיין יחויבו בסימון אם יוצרו או יובאו אחרי ינואר, וזה גם דין מוצרים חדשים שלא נמכרו עד ינואר.
לפי אטלן, החלטת הארכה התקבלה בהתייעצות עם משרד הבריאות, ו"אתר שיעלה אחרי 1 ביולי מוצר לא מסומן עלול להיקנס ב-25 אלף שקל על כל הפרה". הרשתות חשופות לקנס גם אם יעלו בתקופה הזו מוצר של מותג פרטי או ביבוא עצמי ללא סימון.
"הצרכנים לא ייפגעו"
"צריך לקחת בחשבון גם את העסקים", אומרת עו"ד קרן חן-סופר, יועצת משפטית בלשכת המסחר. "הם לא יכולים לשלוט על צילומי המוצרים שעולים לאתרים וחלק גדול מהמוצרים יגיעו באריזות חדשות רק אחרי 1 בינואר - במוצרים עם חיי מדף ארוכים גם הרבה אחרי. מה גם שהצרכנים לא ייפגעו. צרכן שיגלה שהמוצר שרכש אונליין מסומן והוא לא מעוניין בו, יוכל להחזירו ולקבל את כספו חזרה".
"אף אחד לא יהיה מוכן בזמן", מודה אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי. "אנחנו מתחברים לאגודה לקידוד המוצר כדי לקבל תמונות מעודכנות מהספקים".
בשופרסל מסרו כי "הרשת תעמוד בכל הוראות החוק הנוגעות לדבר".
משרד הבריאות מסר בתגובה: "בעקבות פניית הממונה לרשות להגנת הצרכן דרש המשרד שהסימון התזונתי, ובכללו סמלי המזון האדומים, ייחשבו תכונות מהותיות בעסקת מכר מרחוק של מזון, שעל הקמעונאים לחשוף בפני הצרכן. חובת הסימון חלה על מוצרים שייוצרו או ייובאו אחרי 1 בינואר, ולכן בדרכי השיווק יהיו מוצרים ללא סימון עד לסוף חיי המדף שלהם".