יוזמת משרד החקלאות לאריזת פירות וירקות כשלה
במשרד הציעו לרשתות שיווק מימון של 9.5 מיליון שקל אם יארזו פירות וירקות בפלסטיק במטרה להאריך את חיי המדף שלהם, אך אף רשת לא ניגשה למכרז
9.5 מיליון שקל לרשת שיווק שתמכור ירקות ופירות ארוזים
"מיליוני אריזות פלסטיק חד פעמיות יכנסו לשוק"
משרד החקלאות ישלם לרשתות כדי שימכרו לנו פירות וירקות בפלסטיק
שופרסל רוצה למכור לכם ירקות ופירות ארוזים בפלסטיק
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המכרז כשל למרות שחלק מרשתות השיווק, כמו שופרסל, כבר החלו לארוז בעצמן פירות וירקות באריזות פלסטיק ויכלו בהחלט להיעזר בתמיכה שהמשרד הציע.
לפי משרד החקלאות, מטרת היוזמה, שפורסמה לראשונה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", היא לחסוך בזבוז מזון. המשרד טען שהמהלך צפוי לצמצם ב-10%-15% את התוצרת שנזרקת ברשתות השיווק, וכן כרבע מהפירות והירקות שנזרקים בבית הצרכן, באמצעות הארכת חיי המדף. שיעור אובדן המזון בפירות וירקות כיום נע בין 45% ל-55%.
לפי תנאי נוהל התמיכה, הרשת הזוכה תקבל מימון בתנאי שתמכור לפחות שישה סוגי פירות וירקות באריזות במקום בתפזורת. הכוונה הייתה לארוז בין השאר עגבניות, מלפפונים, פלפלים, חצילים, כרובית, קישואים, אפרסקים ואף פירות "ארוזים" טבעית כמו בננות, קלמנטינות ואבוקדו.
בנוהל לא הייתה התייחסות מפורשת לאריזות פלסטיק, אלא ל"מארזים שעשויים מחומרי ביו מתכלים, מארזים מחומר בר מִחזור ומארזים רב-פעמיים, שרשת השיווק תהיה אחראית לאיסופם". במשרד להגנת הסביבה התנגדו למהלך שכן לא היה ברור איך הרשת תוודא שהצרכנים ידאגו למחזר את האריזות.
ממשרד החקלאות נמסר כי "התברר שהתקציב שהוקצה לתמרץ את הרשתות לארוז פירות וירקות, של כ-10 מיליון שקל, לא היה מספיק אטרקטיבי. ייצא קול קורא לאחר אישור תקציב 2020".