יצרנית המנוף שקרס ביבנה הזהירה, אך בארץ התעלמו
לפני כחצי שנה קרס מנוף ביבנה בעת ש-4 פועלים פירקו אותו - כולם נהרגו; כעת מתברר שכבר ב-2011 פרסמה היצרנית, חברת פוטיין הצרפתית התרעה והדגישה את החשיבות בדבר הקפדה על סדר בפעולות בעת פירוק העגורן. צפו
יצרנית המנוף שהיה מעורב בקריסה ביבנה לפני כחצי שנה ושבה נהרגו ארבע פועלים בעת שעסקו בפירוקו, פרסמה כבר ב-2011 התרעה באשר לסיכון הנשקף בעת הפירוק המנוף. עם זאת, הדבר הובא לידיעת הגורמים הרלוונטיים בישראל רק בתחילת החודש שעבר.
אסון באתר בנייה ביבנה: 4 הרוגים בקריסת מנוף
אלמנתו של הרוג בתאונת המנוף ביבנה תובעת 4 מיליון שקל
ארבע משפחות הרוסות: בן 33 מבאר שבע - קורבן נוסף מאסון המנוף
מדובר במנוף מסוג md 208, שחברת פוטיין הצרפתית ייצרה בין 2001 ל-2005. ב-2011 הוציאה החברה הודעת שירות שבה הזהירה מפני סיכון שקיים לנפילת הזרוע האחורית של העגורן בעת פירוקו, והדגישה את החשיבות בדבר הקפדה על סדר הפעולות בעת פירוק העגורן. עם זאת, הודעה זו לא הגיעה ככל הנראה לידיעתם של הגורמים הרלוונטיים.
בתביעת נזיקין שהוגשה בספטמבר 2019 לבית המשפט המחוזי בשמה של אלמנתו של סרגי סמיונוב ז"ל שנהרג בתאונה נגד שורה של גורמים, בהם היצרנית פוטיין, היבואן קומסקו וכן משרד העבודה והרווחה - נטען להסתרת הליקוי, זאת מאחר שאזהרה זו לא פורסמה בישראל, כשלא ברור אם הגיעה בכלל לידיעתם של הגורמים האמונים על כך במשרד העבודה והרווחה.
כחודש לאחר הגשת כתב התביעה, פרסמה היצרנית הודעת אזהרה נוספת בעניין העגורן. רק הפעם משרד העבודה והרווחה שלח הודעה בנושא לחברות הייבוא, השכרת, אחזרת והרכבת המנופים בישראל, ליזמים, קבלנים ומנהלי פרויקטים בבנייה, מנהלי עבודה, ממונים על בטיחות בענף ובודקים מוסמכים לעגורנים.
“לא נלמד שום לקח מאסון יבנה, כשגם כעת, לאחר שהודעת השירות מהיצרן הובאה לידיעת מנהל הבטיחות בעבודה במשרד העבודה, אין הוא עושה די כדי לעדכן את בעלי הציוד בדבר הסכנה", מסר עו”ד ישראל אסל בא כוח התובעת.
משרד העבודה והרווחה מוסר בתגובה: “אנו משתתפים בצער המשפחה, יחד עם זאת, היות שמדובר בהליך משפטי תלוי ועומד, נגיב לו כמקובל, בבית המשפט”.
קומסקו לא מסרו תגובה.
בריאיון לאולפן ynet אומר עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבוד, כי "בעקבות תביעה שהגשתי לבית המשפט ונתונים שאספנו התברר שכבר בשנת 2011 יצרן המנוף מצרפת הוציא הודעה לציבור המשתמשים שיש איזשהו תהליך שצריך לעשות בזמן הפירוק. ככל הנראה, ההודעה הזאת לא חלחלה אלינו למדינה. אנחנו עוד לא יודעים אם היצרן העביר את ההודעה לנציג שלו פה בארץ, ואם החברה הנציגה בארץ העבירה את זה למשרד העבודה".
לדבריו, "מדינת ישראל לא עושה מעקב אחרי ההתרעות האלה של היצרנים, ולא מחייבת את היבואנים לדווח לה, ואותן תקלות לא נרשמות ברישיונות הציוד ההנדסי".
כלומר ידעו שאם מפרקים את המנוף לא כמו ההוראות זה עלול להסתיים ככה.
"נכון, ידעו את זה מראש, כי הוא תוכנן בצורה מאוד מיוחדת, בצורה כזאת שיהיה מהיר להרכיב אותו אבל יותר מסוכן לפרק אותו, ולא התריעו מספיק על הסיכון הזה".