2019 בשוק החלב: אם אין חמאה, תאכלו ממרח חמאה
מכירות החמאה של תנובה צנחו ב-30%, טרה הפסיקה את הייצור - והיבואניות ניצלו את המחסור. מכירות ממרחי החמאה המעובדים זינקו במאות אחוזים. גם השנה ענף תחליפי החלב מככב עם צמיחה של 13%
השנה החולפת הייתה דרמטית בשוק החלב. בין השאר, הוכרע במהלכה הקרב בין המחלבות לשר האוצר, משה כחלון, שנאלץ לחתום על צו עדכון מחירי המוצרים בפיקוח. למרות זאת, שוק החלב הציג צמיחה נמוכה במכירות (2.9%), שהסתכמו ב-8.5 מיליארד שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בכירי משרד החקלאות: "יבוא חמאה חופשי זה כמו לכרות יד בגלל קוץ באצבע"
כחלון מפר שתיקה מאז החלטת היועמ"ש: "אין סיבה שיהיה מחסור בחמאה"
האם משבר החמאה יחזיר לתחייה את המרגרינה?
המחסור המתמשך בחמאה גם העיב על התוצאות: תנובה צמחה ב-2.4% בלבד במכירות, וירדה בנתח השוק מ-50.1% ל-49.8%. הנפגעת הראשית מהטלטלה בענף היא טרה, שחתמה את השנה בירידה של 5.8% במכירות ונתח השוק שלה ממשיך לצנוח: 11% לעומת 12.1% ב-2018 ו-13% ב-2017.
מי שרשמה צמיחה מרשימה היא וילי פוד, שאיבדה את הזיכיון ליבוא ממרח לורפק ב-2018 לטובת שטראוס. היבואנית השיקה ממרח חמאה תחת המותג החדש "יורו", שאיפשר לה ליהנות ממשבר החמאה בשוק ולהציג צמיחה של 61% בכלל המכירות. נזכיר כי בעוד חמאה היא מוצר חלב המופק בתהליך חיבוץ של שמנת או חלב ועתירה בשומן רווי, ממרח חמאה כולל פחות שומן רווי ורכיבים נוספים.
הפיקוח אשם במחסור
למשבר בשוק החלב אחראי בעיקר שר האוצר כחלון, שהתעלם מהמלצת ועדת המחירים להעלות את מחירי המוצרים המפוקחים ב-3.4% כי חשש שאישור הצו יפגע בו בבחירות. לבסוף תנובה עתרה לבג"ץ, שכפה על כחלון לחתום על הצו.
בין לבין, זיהתה טרה שהפסדיה מעמיקים ממימון הפער בין התייקרות החלב הגולמי למחיר המפוקח שלא התעדכן בהתאם, וצמצמה את ייצור החמאה השולחנית עד להפסקתו. אלא שזה היה רק הצעד הראשון שלה, ומכירותיה ירדו בשנה החולפת בעוד קטגוריות של מוצרים מפוקחים.
כך, מכירות החלב לשתייה ירדו ב-4.3% ונתח השוק שלה התכווץ מ-23% ל-21%, מכירות האשל, הלבן והשמנת ירדו ב-24.5%, מכירות השמנת המתוקה ירדו ב-2.2%, ומכירות הגבינות הלבנות ירדו ב-9%. בממוצע של כל השוק, הקטגוריות האלה דווקא צמחו.
טרה לא התקשתה רק בקטגוריות המפוקחות וחוותה ירידות גם במכירות היוגורט (2.8%), הגבינות המלוחות (55%, תחת משק צוריאל) וגבינות השמנת (8.3%). בעקבות המשבר, בטרה ויתרו על אספקה שנתית של 12 מיליון ליטר חלב גולמי. לצד הקשיים, הציגה טרה צמיחה בתחום משקאות החלב עם צמיחה של 40.6%, בעוד תנובה ירדה ב-20.6%.
צמיחה מן הצומח
פרט למשקאות חלב וחמאה תנובה הציגה עלייה בכל הקטגוריות. בנטרול מכירות החמאה, מכירותיה צמחו ב-3.8% ונתח השוק שלה אף צמח ל-49.9% (לעומת 49.4%). המחלבה חוותה ירידה של כ-31% במכירות החמאה, שהובילה לאובדן מכירות בגובה של כ-54 מיליון שקל. מבין המחלבות הגדולות, שטראוס רשמה את הצמיחה החדה ביותר (6.7%), בין היתר בזכות מוצרים רווחיים כמו משקאות חלב וגבינות שמנת (עלייה של 11.7% ו־32.3% בהתאמה).
המחלבות, שליבת פעילותן חלב בקר, גילו שאחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים בענף הוא דווקא תחליפי החלב. מכירות התחום צמחו אשתקד ב-12% לכ-310 מיליון שקל, כשמובילת התחום תנובה רשמה צמיחה של 9%. הקטגוריה צפויה להמשיך לצמוח גם השנה, לאחר כניסת שטראוס לזירה בעקבות קבלת הזיכיון ליבוא (ובהמשך ייצור) של המותג אלפרו, וכן טרה שהשיקה משקאות חלב מן הצומח תחת המותג משק צוריאל.
גם השנה שוק החלב יהיה סוער. בנוסף לכוונה לפתוח את השוק ליבוא חמאה, לאחר כינון ממשלה צפוי לעלות שוב הדיון בנושא ביטול התכנון הענפי, במטרה לפתוח את כל שוק החלב ליבוא. מי שצפויות להמשיך את המגמה החיובית הן שטראוס, שממשיכה עם חדשנות במוצרים שמאפשרת גביית פרמיה מהצרכן, ותנובה, שהקימה זרוע יבוא.