רוקח: "חד משמעית יש תמריצים למי שעומד ביעד מכירות של תרופות"
בעקבות ההנחיה שפרסם משרד הבריאות האוסרת לתגמל רוקחים על מכירות של תרופות, תוספי תזונה ותרופות הומאופתיות, רוקחים בקופות חולים ובבתי מרקחת מודים: "קל לעשות מניפולציות, בעיקר על קשישים". אחרים חושבים שמדובר בצביעות: "כשהולכים לרופא והוא ממליץ על ניתוח - יש לו גם עניין כלכלי. יש כללי אתיקה - והרוב עומדים בהם"
"חד משמעית יש תמריצים למי שעומד ביעדי מכירות - תוספת למשכורת שיכולה להגיע למאות שקלים". כך אומר רוקח בקופת חולים כללית ל-ynet ול"ידיעות אחרונות", בעקבות הפרסום אתמול (ד') לפיו משרד הבריאות הוציא הנחיה כי אסור לתגמל רוקחים על מכירות של תרופות, תוספי תזונה ותרופות הומאפתיות. זאת, שנים לאחר שנעשה שימוש ברוקחים כמשווקי תרופות בעד תגמול.
משרד הבריאות: אסור לרוקחים לקבל תגמול עבור מכירת תרופות
התכשיר "אוסיליו": תיבדק התנהלותו של בכיר במשרד הבריאות על הטעיית הציבור
"אומרים לנו להשתדל שיהיה זה פריט משלים ולא הצעת מכירה בוטה, למשל אם מישהו מצונן וקונה תרופה, להציע לו גם מי מלח או ויטמין סי", מוסיף הרוקח. גורם אחר בקופה מספר: "במשך שנים רוקחים מקבלים תמריצים למכירת תרופות OTC, לרוב עמלה של 5% בכל מכירה. במקביל היו תחרויות נושאות פרסים, לפעמים טיסה לחו"ל".
בסופר-פארם, רשת הפארם הגדולה בישראל, טוענים שהנוהג הופסק אחרי טענות למתן פרסים על קידום מכירות אגרסיבי למותג הפרטי Life. ברשת Be של שופרסל אין נוהג כזה, לפי גורמים בענף. יו"ר הסתדרות הרוקחים, דודו פפו, אומר כי "לפני שנתיים הנושא נדון בוועדת העבודה והרווחה, והרשת ננזפה קשות והתחייבה להפסיק. בקופות החולים הפרוצדורה עוד קיימת. מעבר לזה שזה לא אתי, חשוב שאדם יידע שכשהוא נכנס לקופת חולים - הוא מגיע למקום שהנושא הכלכלי עשוי להיות בראש מעייניו".
התופעה קיימת גם בבתי מרקחת פרטיים. רוקח בבית מרקחת כזה מספר כי ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי לצד הניסיון למכור מוצרים משלימים, "עד לתורך את נחשפת לפוסטרים ודוגמאות במימון חברות התרופות הגדולות. קל לעשות מניפולציות על הלקוחות, בטח אם הם קשישים".
רוקחים אחרים חושבים שמדובר בצביעות. לדברי רוקח בבית מרקחת אחר, "זה מאוד בעייתי ליישום, וגם מאוד צבוע. כשאני הולך לרופא והוא ממליץ לי על ניתוח, יש לו עניין כלכלי בזה? ודאי. יש כללי אתיקה, ורוב הרוקחים עומדים בהם".
החשש: שימוש לא מושכל בתרופות
בחוזר של משרד הבריאות, אשר יועד למנכ"לי קופות החולים ורוקחים ראשיים, ביקש המשרד לעדכנו על הצעדים הננקטים ליישום ההנחיה עד 1 במרץ. "קידום מכירות בידי הרוקח עלול לעודד שימוש לא מושכל בתרופות, תוספי תזונה ומוצרים אחרים הנמכרים בבית המרקחת, ונוגד את תפקידו, מחויבותו האתית והאחריות המקצועית המוטלת עליו", נכתב. המשרד מתמקד בתרופות ללא מרשם (OTC), תוספי תזונה ותכשירים הומאופתיים. בקופות נוהגים לערוך תחרויות נושאות פרסים בין רוקחים על מכירת תרופות ותכשירים כאלו.
עוד נקבע בחוזר כי "כדי לא להעמידו במצב שבו התגמול עבור מכירות עלול להנחות את שיקול דעתו שלא לטובת המבוטח - אנו מנחים את הקופה כי לא ניתן לתגמל את הרוקח על מכירות בבית מרקחת". יצוין כי לפי החוק, רוקח מוגדר כמטפל - ולכן מחויב לעמוד בחוק המחייב מתן טיפול נאות למטופל, עמידה בסטנדרטים מקצועיים גבוהים ושמירה על בריאות המטופל.
בעבר, אגב, התריע משרד הבריאות כי יפקח על פעילות זו - אך היא נמשכה באין מפריע. אתמול פורסם כי בסוף השבוע האחרון חשפה רשת קידום מכירות אגרסיבי של התכשיר ההומאופתי "אוסילו" בידי רוקחים, בטענה, לכאורה, שמדובר בתכשיר מוכח להקלה על תסמיני שפעת, בשיאה של בהלת השפעת.