גם קטשופ וגם מיונז: מיוטשופ של היינץ הגיע לישראל
הרוטב של היינץ, שמשלב מיונז וקטשופ, החל להימכר בישראל אחרי שחצי מיליון איש הצביעו בעדו בסקר בטוויטר והוא הושק ב-2018. שווה את המחיר או שעדיף לערבב לבד? טעמנו
הרוטב שעורר סערה הגיע לארץ: מיוטשופ (Mayochup) של היינץ החל להימכר ברשתות שיווק בישראל. מדובר בשילוב רטבים שרבים משתמשים בו לצ'יפס, שניצל או המבורגר: ערבוב של מיונז וקטשופ. המוצר שיימכר בישראל מיוצר בפולין ומיובא לארץ על ידי חברת דיפלומט.
טרנד הבריאות היכה בהכנסות: קראפט היינץ תיפטר ממותגים ותיקים
בלי פריימרק, וולמארט ויוניקלו: למה הרשתות הכי נחשקות לא מגיעות לישראל? פירות וירקות במארז? המחיר אחיד, המשקל לא
המיוטשופ הושק לראשונה ב-2018, אחרי שהיצרנית העלתה סקר לחשבון הטוויטר שלה, בו ביקשה מהגולשים לתת דעתם על רוטב שיאחד מיונז וקטשופ. הסקר הגיע למיליארד חשיפות ברשתות החברתיות, ולמעלה מחצי מילון איש בעד השקת המוצר.
עד מהרה הקהילה הפורטוריקנית בארה"ב הזדעקה בטענה לגניבה תרבותית, והזכירה שפורטוריקנים מכינים בבית כבר שנים רוטב כזה, בתוספת תיבול ביתי. יש גם חברה מסחרית בשם גויה שמשווקת רוטב כזה כבר שנים, תחת השם מיו-קטשופ. בנוסף, גם ביוטה נמכר רוטב כזה ששמו פריי סוס (רוטב טיגון).
הטעם של הרטבים הללו משתנה בשל שימוש ביחס שונה בין קטשופ למיונז ובשל תיבול שונה, אך הרעיון זהה. לעומת זאת, רטבים אלה אינם זהים לרוטב אלף האיים, שאמנם מכיל שילוב של מיונז ורסק עגבניות, אך גם ירקות חתוכים כמו בצל ומלפפון חמוץ.
בספטמבר 2019 הרוטב הושק בבריטניה תחת השם "Saucy Sauce" (משום שיצרן אחר במדינה מחזיק בזכויות על השם מיוטשופ) - וחולל תורים מחוץ לרשת טסקו, שהייתה הראשונה למכור את המוצר.
בעקבות ההצלחה של המיוטשופ בארה"ב, היצרנית, היינץ קראפט, השיקה רטבי "מאש-אפ" נוספים כמו קראנץ' - שילוב של קטשופ ורוטב ראנץ'; מיומסט - שילוב של מיונז וחרדל; ומיוקיו - שילוב של מיונז ורוטב ברביקיו. בסופרבול 2020 צפויה החברה להשיק פרסומת למוצר חדש בקטגוריה: הניראצ'ה - שילוב של דבש וסריראצ'ה (רוטב צ'ילי תאילנדי).
איך הטעם?
ערכנו בדיקת טעימות, במהלכה כעשרה טועמים טעמו את הרוטב החדש. רובם חיבבו את טעמו מאוד וטענו שטעם המיונז מורגש יותר מאשר הקטשופ. "זה כמו מיונז חמצמץ", אמר אחד הטועמים.
טועמת אחרת אמרה: "הוא טעים, מזכיר את אלף האיים, רק יותר סמיך". טועמת נוספת לא אהבה את טעמו וטענה שמדובר באלף האיים "משונמך" ועל כן פחות טעים. אחרים טענו שהוא מזכיר את הרוטב של מקרויאל במקדונלד'ס.
אחת הטועמות ציינה שלא תקנה את המוצר למרות שהיא נוהגת לשלב בין שני הרטבים בעת אכילת צ'יפס. "הוא די טעים וגם חוסך קניית שני בקבוקים, אבל לדעתי ערבוב עצמי של קטשופ עם מיונז זו פעולה יותר כיפית".
היא הוסיפה: "אני יכולה כך לשלוט ביחסים: לפעמים לטבול את הצ'יפס במיונז ולהוסיף לו נגיעת קטשופ ולפעמים - הפוך. לא תמיד אני מעוניינת בערבוב מלא. בקיצור, כשיוציאו גרסת סווירל (כששני הרטבים מעורבבים, אך לא נטמעים זה בזה לרוטב בעל צבע אחיד מ.ק) - אקנה את זה. פה היינץ קובעת את היחס בין הרטבים ואני מעדיפה לקבוע אותם בעצמי".
מה במוצר?
המיוטשופ מכיל 40% שומן לפתית (לעומת 68% במיונז היינץ), 22% מחית עגבניות (לעומת 61% בקטשופ היינץ), חומץ, סוכר, חלמון ביצה (3% לעומת 5% במיונז היינץ), עמילן תירס, מלח, זרעי חרדל, תבלינים ותמציות עשבי תיבול וכן מעכב חמצון (EDTA).
בישראל, המיוטשופ מתהדר בשני סימונים אדומים לנתרן בכמות גבוהה וסוכר בכמות גבוהה. ל-100 גרם הוא מכיל 432 קלוריות, 40.8 גרם שומן, מתוכם 3.1 גרם חומצות שומן רוויות, 27 מ"ג כולסטרול, 600 מ"ג נתרן, 14.7 גרם פחמימות, מתוכן 12 גרם סוכרים, סך הכל 3 כפיות סוכר. כמו כן הוא מכיל 0.9 גרם חלבונים.
לשם השוואה, בקטשופ היינץ יש פחות קלוריות ל-100 גרם: 102 ופחות שומן - 0.1 גרם ל-100 גרם ויותר חלבונים - 1.2 גרם. יחד עם זאת, יש בו יותר נתרן (720 מ"ג) וגם יותר פחמימות (23.2 גרם שמתוכן 22.8 גרם סוכרים).
לעומת זאת, ל-100 גרם במיונז יש פחות נתרן ל-100 גרם מאשר במיוטשופ (400 מ"ג) ופחות פחמימות (3 גרם בלבד, מתוכן 1.5 גרם סוכרים). אבל בכל שאר הערכים הוא בעייתי יותר: 644 קלוריות, 70 גרם שומן, 5.3 גרם חומצות שומן רוויות ו-43 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם.
איך המחיר? גבוה כמובן
בארה"ב, מיוטשופ נמכר באריזות גדולות יותר מהאריזה שנמכרת בישראל ולעיתים קרובות במחירים נמוכים יותר. למשל, בוולמארט ב-2.98 דולר ל-545 גרם - 10.27 שקלים, 1.88 שקלים ל-100 גרם. בבריטניה הוא נמכר ב-2.70 ליש"ט ברשתות השיווק טסקו וסיינסברי וב-1.50 ליש"ט באסדה (הרשת של וולמארט בבריטניה) - כלומר 12.2-6.8 שקלים לבקבוק, או 2.87-1.59 שקלים ל-100 גרם.
בישראל כתמיד יקר יותר. המיוטשופ נמכר ברשתות ב-16.90-14.90 שקלים ל-425 גרם וברמי לוי באינטרנט ב-13.90 שקלים - כלומר 3.27 עד 3.97 שקלים ל-100 גרם. המחיר הנפוץ הוא 14.90 שקלים - כלומר 3.51 שקלים ל-100 גרם.
בדקנו גם כמה עולים הרטבים שהמיוטשופ מורכב מהם, שכן אם הוא חצי מיונז חצי קטשופ, מחירו צריך להיות ממוצע של שניהם. בפועל, המחיר גבוה ממה שאמור היה להיות ערבוב מדיוק של מחירי קטשופ ומיונז היינץ.
מיונז היינץ, או כפי שהוא מכונה כיום בגלל תקינה ישראלית "ממרח היינץ" נמכר ב-17.90-13.90 שקלים ל-395 גרם, כלומר 4.53-3.51 שקלים ל-100 גרם. קטשופ היינץ נמכר ב-10.9-5 שקלים ל-460 גרם , כשבקבוק במשקל 700 גרם נמכר ב-15.90-5 שקלים. כלומר 71 אגורות עד 2.36 שקלים ל-100 גרם.
לפי מחירים אלה, ובהנחה שהמיוטשופ מכיל 50% מיונז ו-50% קטשופ, המחיר הנמוך למוצר החדש היה אמור להיות 8.9 שקלים לבקבוק והמחיר הגבוה 14.6 שקלים. כפי שניתן לראות, המשווק והקמעונאים החליטו למכור את הפריט במחיר שקרוב יותר לנתון הגבוה.
קראפט היינץ היא אחת מחברות המזון הגדולות בעולם, שנמצאת בבעלות ברקשייר התווי ו-3G קפיטל. החברה מנסה כעת לייצר חדשנויות לאחר שב-2019 ספגה שחיקה של 17 מיליארד דולר בערך מותגיה. החידוש האחרון שלה הוא טראפלס שוקולד במילוי קטשופ לכבוד הולנטיינס.
אוסקר פרז ממחלקת השיווק העולמי של היינץ מסר: "אנחנו שמחים להשיק את הרוטב המיוחד של היינץ בישראל לאחר שהיכה גלים בעולם כולו. ישראל היא אחד השווקים המובילים של החברה, וזה היה אך טבעי שההשקה של המיוטשופ תגיע לכאן בהקדם. אנו מקווים כי הרוטב יתקבל באהדה בקרב הצרכנים".