מתוק ובלי מדבקה אדומה: תעשיית הגלידות נערכת לקיץ
רפורמת סימון המזון המזיק מאתגרת את שוק הגלידות - שמנסה להתאים עצמו למציאות המשתנה עם יותר גלידות ללא תוספת סוכר ופחות שימוש ברכיבים מן החי. אילו מוצרים חדשים משיקות החברות ואיך מתמודדים עם הירידה במכירות הגלידות לילדים?
שוק הגלידות, שחתם את 2019 בצמיחה מתונה, פתח את השנה עם עליית מחירים של גלידות שטראוס . החברה המובילה בתחום תנסה לבלום את ירידת המכירות בענף הגלידה המיועדת לילדים עם שלגונים ממותגים של נינג'ה ישראל ופרוזן 2, הכוללים הפתעה בכל אריזה.
חדש בארה"ב: גלידת בן אנד ג'ריס ב"טעם נטפליקס מקורי"
ההמבורגר שהזמנתם כבר יוצא מהמדפסת
פעילות חדשה לשטראוס: תייצר ופלים אורגניים, רק לארה"ב
על פי נתוני סטורנקסט, מכירות שוק הגלידה ב-2019 רשמו צמיחה של 4.5% ביחס ל-2018 והסתכמו כ-1.06 מיליארד שקל. מדובר רק במכירות השוק המבורקד, הכולל את הגלידות שנמכרות ברשתות השיווק ובחנויות נוחות ולא את כל מכירות הגלידה, שמתקיימות גם בבתי עסק שמכירותיהם לא נמדדות כמו פיצוציות, חופי הים, אתרי בילוי ועוד. להערכת ישי מנדיל, סמנכ"ל השיווק של יוניליוור ישראל, מכירות הגלידות ב-2019 היו גבוהות יותר והסתכמו בכ-2.08 מיליארד שקל - עלייה של 7% ביחס למכירות 2018. בראייה ארוכת טווח, צמח שוק הגלידות בין השנים 2010-2019 ב-340 מיליון שקל המהווים כ-47%.
מכירות הגלידה התחלקו בין המוצרים לצריכה ביתית, שבניהם חבילות לבית וקינוחי גלידה, שהיוו 51.7% מהמכירות וצמחו ב-2.4% ביחס ל- 2018; ובין מוצרי האימפלס, הכוללים מכירת שלגונים בודדים בחנויות הנוחות וברשתות השיווק, ולכן מכוסים חלקית על ידי סטורנקסט. בתחום האימפלס נרשמה ב-2019 צמיחה של 6.8% ל-511.6 מיליון שקל. מתוך קטגוריית האימפלס, גילגלו מכירות מוצרי הילדים 64.6 מיליון שקל - צניחה של 20.1% ביחס למכיורת 2018 שהסתכמו ב-80.9 מיליון שקל.
בחודש שעבר הודיעה יוניליוור ישראל לקמעונאים על העלאת מחיריהם של מספר מוצרי גלידות שטראוס בשיעור של עד 4.3%, כתוצאה מעלייה מתמשכת בתשומות הייצור. בין המוצרים שכבר התייקרו: טילוני קורנטו ב-3.1%, שלגוני מגנום ב-2.7%, שלגוני סולרו ב-1% ומארזי סולרו ומארזי לייט ב-4.3%. ניתן להעריך כי התייקרויות אלה יאפשרו לחברה להמשיך להציג עלייה במכירות בשנה הבאה.
יחסי הכוחות בין השחקניות המרכזיות בענף נשמרו, כשיוניליוור, בעלת גלידות שטראוס, ירדה ל-39.3% מהשוק המבורקד לעומת 41.8% ב-2018. גלידות נסטלה של אסם צמחו ל-35.6% לעומת 35.2% בשנה שלפני כן, בן אנד ג'ריס עלו ל-12.2% לעומת 11.9% ב-2018 וגלידות פלדמן, שנרכשה על ידי קרן גרין לנטרן ומינתה את רונן זהר כמנכ"ל, צמחה ל-3.9% לעומת 3.4% ב-2018.
למרות הנסיונות - רוב המוצרים יקבלו מדבקה אדומה
רפורמת סימון המזון המזיק שנכנסה לתוקף בחודש שעבר היא אתגר מורכב לתעשיית הגלידה המבוססת על שמנת וסוכר. ביוניליוור פעלו להפחית את כמויות הסוכר במוצרי הילדים, אך מרבית מוצרי החברה יסומנו בסמל אדום אחד או שניים בשל כמות גבוהה של סוכר או שומן.
קטלוג המוצרים של יוניליוור מונה כ-100 מוצרים, מרביתם עתירי סוכר וחלקם מסומנים בשל כמות גבוהה של שומן רווי. לדוגמא, תחת מותג קרמיסימו הכולל 13 מוצרים - שבעה יסומנו בשני סמלים של עודף סוכר ושומן ושישה בסמל אחד בשל עודף סוכר.
בין המוצרים שלא יסומנו אפשר למצוא את מוצרי הלייט וגביעי מותג "גודיז", בעוד שהשלגון תחת המותג יסומן באדום בשל ציפוי השוקולד שבו. גם שלגוני הילדים החדשים פרוזן ונינג'ה לא יסומנו, וגם חידוש שעברה קסטת טעמקור שתשווק תחת השם קרצופים ושלגוני ננסים. יחד עם זאת, הירידה המתמשכת במכירות מוצרי גלידה ייעודיים לילדים מטילה ספק ביחס לחשיבותם.
לדברי מנדיל, קטגוריית מוצרי הילדים במגמת ירידה מתמשכת כאשר רק לפני שנתיים ירדה מהמקום הראשון למקום השני ברטגוריית הגלידה הנמכרת ביותר, ובשנה שעברה כבר צנחה למקום הרביעי. "יש מעבר של ילדים ממותגי הילדים המועדפים על ידם בגילאים הצעירים למוצרים שבעבר אפיינו קהל מבוגר יותר, כמו טילונים ושוקו בו". מנדיל דוחה את הביקורת על שיווק מוצרי הילדים עם הפתעה ממותגת אשר מגבירה את הביקוש, בטענה שהחברה מקפידה שלא לפרסם מוצרים לילדים ומצרפת הפתעה רק למוצרים שאינם מסומנים ומותאמים לצריכה בריאה, בכדי לייצר לאלה העדפה על פני מוצרים עתירי סוכר ושומן.
מגנום טבעוני ובן אנד ג'ריס על חלב שקדים
העלייה בביקוש למוצרים שאינם מכילים רכיבים מן החי, הובילה את יוניליוור להרחיב את מותג סולרו לשלגוני 100% פרי ללא סוכר מוסף, הנושא תו ויגן פרנדלי. גם בסדרת מגנום יושק מגנום טבעוני שיישא את תו ויגן פרנדלי, אשר יוצר בפיתוח ישראלי ונחשב לכשר פרווה. לצד הפנייה לנישות משיקה החברה שני שיתופי פעולה: האחד עם מותג קליק של יוניליוור, שתחתיו יושקו שלושה טילונים צבעוניים בטעמים שונים בשם "אינסטגרם ready"; השני עם מותג פסק זמן של שטראוס, שלראשונה ישווק כגלידה משפחתית בפיינטים בשלושה טעמים וכשלגון.
חברת בן אנד ג'ריס השיקה את גלידת "נטפליקס & צ'ילד", גלידת חמאת בוטנים עם פרצל'ס מתוק, מלוח ובראוני. מדובר במהלך שנעשה בשיתוף נטפליקס במטרה לייצר טעם חדש שילווה את הצפייה בתוכניות ובסרטים של חברת הטלוויזיה והסטרימינג. עוד משיקה החברה חטיף גלידה אישי "סלייס בצק עוגיות", גלידת "קינמון באנס" וגלידות ללא חלב "NONDAIRY", המכילות 100% רכיבים טבעיים ומבוססות על חלב שקדים.
החברה מציעה לצרכנים להזמין ישירות מהמפעל עוגות גלידה על בסיס מגוון טעמי הגלידות שלה בעיצובים שונים כאשר כל עוגת גלידה תתבסס על 2 טעמים עפ"י הזמנת הלקוח וההכנה תתבצע תוך יומיים-שלושה. לדברי אבי זינגר, מנכ"ל החברה, "בן & ג'ריס הינה חברת המזון היחידה בישראל המאושרת על ידי FAIRTRADE (סחר הוגן) והמשמעות היא הוגנות כלפי כל שרשרת הייצור הן מבחינת שכר הגון והן מבחינת תנאים סוציאליים החל מקוטפי הבננות וקני הסוכר בדרום אמריקה ועד עובדי מאפיית הבראוניס בניו יורק. הלוגו של ארגון הסחר ההוגן הבינ"ל מופיע על כל אריזות החברה.