קפה חזק: המחיר עלה, המגוון גדל ומכירות האספרסו צמחו ב-35%
הישראלים לא ויתרו על הפינוקים ב-2019 ומכירות החטיפים, הממתקים והגבינות השמנות גדלו. את השפעת המדבקות האדומות נראה, אולי, בשנה הבאה. הודות להעלאות המחירים ב-2019: שוק מוצרי הצריכה צמח ב-2.7%
הצרכן הישראלי שותה אספרסו ועושה הרבה כביסות, ומנשנש יותר חטיפים, ממתקים וגבינות שמנות. כך עולה מסיכום של סטורנקסט על מגמות מרכזיות בשוק מוצרי הצריכה ב-2019.
המוצרים התייקרו, והצרכנים צימצמו את סל הקניות ב-2019
גל התייקרויות בדרך? נטו הוזלות באי ודאות
מתחילת השנה: עלייה של 2.8% במכירות מוצרי החלב
מהנתונים עולה שהקטגוריה שרשמה את העלייה הגדולה ביותר מבין המצרכים על המדף בסופר היא קפה אספרסו, עם גידול של 35% במכירות. לנתון סייעה העובדה שהמחיר הממוצע בקטגוריה עלה ב-5.9% בשנה החולפת, וכן בזכות הקפסולות למכונות הקפה שהציפו את השוק.
נתון שבלט במיוחד בדו"ח הוא שלמרות המודעות הגדולה למזון בריא, חלק נכבד מהקטגוריות הצומחות כוללות מוצרים עתירי סוכר או שומן, שמתחילת ינואר גם זוכים למדבקות אדומות: חטיפים, ממתקים, גבינות שמנות, עוגיות, גלידות ועוד. נראה שלצד ההשתדלות לאכול בריא, הצרכן לא מוותר על פינוקים.
את תחום מזון הבריאות מייצגת קטגוריית מועשרי החלבון, שנתפסת אצל ספורטאים כבעלת ערך מוסף: המכירות זינקו מ-200 מיליון שקל בשנת 2018 ל-290 מיליון שקל אשתקד - עלייה של כמעט 50%. גם עולם תחליפי החלב (יוגורטים, מעדנים, משקאות סויה, שקדים וכד') צמח משמעותית (12%). מכירות חלב רגיל עלו כספית ב-1.7%, בעיקר הודות לעליית המחיר המפוקח, אך מבחינה כמותית הצריכה ירדה ב-0.4%. המכר הכספי של עולם החלב כולו גדל ב-2.3%.
תופעה חדשה שבלטה בדו"ח היא צמיחת מוצרי מזון באריזה אישית (6%). הסברה בשוק היא שהמשפחות בארץ פחות הומוגניות ויכולות לכלול ילדה טבעונית, אבא שמתנזר מגלוטן ואמא שמצמצמת צריכת סוכר - וקשה לענות על כל הצרכים במארז אחד.
ההתייקרויות נמשכות
ומה לגבי המחירים? בדו"ח מצוין כי כבר שנה שלישית ברציפות נרשמת עלייה במחירים. מתוך עלייה של 2.7% במכירות (כספי) של שוק מוצרי הצריכה בשנת 2019, 1.1% נבעו מעליות מחירים. הצמיחה הריאלית עמדה על 1.6%, נמוך מקצב הריבוי הטבעי של האוכלוסייה (1.9%). המשמעות: קיטון בצריכה לנפש ובצמיחה ביחס לשנה שעברה, שבמהלכה צמח השוק ב-4%.
מהנתונים אפשר ללמוד שאף שהיבואנים נהנים מדולר ויורו שנחלשו ב-2019 עד 10% והוזילו להם את עלויות היבוא, ההוזלה לא התגלגלה לצרכן ולא גרמה לירידת מחירים.
המותג הפרטי היה אמור להיות אלטרנטיבה זולה יותר וצמח בתחילה בקצבים מהירים, אך האט משמעותית את הקצב ב-2019: המותג הפרטי עמד על 6.9% מכלל שוק מוצרי הצריכה, עלייה מזערית לעומת אשתקד (6.8%), למרות מאמצי רמי לוי ושופרסל לקדם את המותג הפרטי שלהם.