שתף קטע נבחר

צילום: אוהד רומנו

כשהמלך זקן ועייף, ולא הולכים לבחירות

דוד המלך הישיש עייף, ואינו מודע כלל למתרחש בממלכתו. גם אברהם זקן, אך פועל במרץ כדי להשאיר אחריו עולם מתוקן. גיבור ההפטרה וגיבור הפרשה נפגשים בשבוע שבו העם אמר את דברו בקלפי, ומלמדים שבסופו של דבר, אלוהים קובע

השבוע חגגנו את היותנו הדמוקרטיה היחידה באזור, ביום הבחירות לרשויות המקומיות. גם אם לפי אחוזי ההצבעה עם ישראל לא צר על הקלפיות, די לעתים בדיוקן של תושב גבעתיים הקופץ ומרצד למולך כל אימת שנפתח חלון באינטרנט, כדי להרגיש שתרמת תרומה ראויה לחגיגה.

 

<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו  >> 

 

 

עד כמה רחוק האופן שבו ממונים בעלי הסמכות בימינו, ממה שאנו קוראים השבוע בפרשה ובהפטרה? ובכן, למעט ההוראות המדויקות שהותיר, לכאורה, הרב עובדיה זצ"ל, לגבי מועמדים ראויים בכמה רשויות מקומיות - אין לנו על מי להלין, אלא על עצמנו. 

 

 

אנו ממליכים מלכים ועורפים את ראשיהם, לא לפני שניתנה להם ההזדמנות שלא לענות על הערגה שלנו לשמוע לפחות טפיפות קלות של זרע בית דוד. בהפטרת השבוע: "המלך דוד זקן, בא בימים; ויכסהו בבגדים ולא ייחם לו". גם ממרחק של אלפי שנים המשפט הזה מעורר חרדה חרישית.

 

כשהמלכים זקנים ועייפים

דוד המלך, שעד היום הוא כעין חותמת המלכה בשירת "פלוני מלך ישראל חי וקיים", בחגיגות ניצחון מהסוג שראינו

השבוע - מוטל במיטתו ולא די בכסות כדי לחממו. נסמך על ידי אבישג השונמית, רחוק מנשותיו ומהפוליטיקה החצרית, הוא אינו מודע כלל למתרחש בממלכתו.

 

במציאות המקראית שבה המלך הוא שליח הקב"ה, החרדה אכן מתבקשת. עד מהרה יש מי שמנצל את הרמזים לוואקום המתהווה: אדניהו מתאווה לאדנות, וממליך עצמו כשדוד עודו חי. היכן יד אלוהים בעולם, אם כן? ומה באשר לנבואה שנמסרה לדוד (על פי ספר "דברי הימים"), באשר למלכות שלמה העתידית?

 

גם על אברהם אבינו נאמר השבוע: "ואברהם זקן בא בימים"; אך בניגוד לדוד, אברהם עדיין פועל בעולם. לאחר שנקברה שרה במערת המכפלה, בחלק הראשון של פרשת "חיי שרה" - אברהם פונה לדאוג להמשכיות. הוא מצליח לפייס את בני הפילגשים, לקרב את ישמעאל, ולפנות את מקומו ליצחק - מבלי שיש עוררין על מקומו של יצחק כממשיכו של אברהם.

 

אברהם יוזם ופועל, וכל העת יודע שהשתדלותו תיענה על ידי הקב"ה בהנחיה ברורה וגלויה. "יד אלוהים" בעולם האבות, אוחזת בהם אחיזה אמיצה. מעלתם הרוחנית של האבות היא אידיאל שאנו שואפים אליו במרוצת הדורות. בימיו של דוד נדרשת מבני האדם השתדלות גדולה יותר כדי לגלות את רצון האלוהים ולקיימו.

 

בניגוד לאברהם שזקנתו לא פוגמת בחיוניות של עשייתו, והוא אף עתיד לשאת את קטורה ולהעמיד צאצאים - דוד נדרש למעין תחיה עוד בחייו כדי לקיים את רצון קונו. ציון חולשתו של דוד בראשית ההפטרה נועדה להעצים את העשייה, את החשיבות של היוזמה וההשתדלות, לטובת גילוי רצון האל בעולם.

 

יד אלוהים נוכחת כל העת בעולם; מה מוטל עלינו לעשות כדי להרגיש איזו טפיחה על השכם? דורות של חכמים מנסים לפענח, לרקוח מרשם לאמונה תמימה. כל הצלחה בתחום הזה היא הצלחה חלקית. בניגוד לקמפיינים של העת האחרונה, מאחורי הפרגוד אנחנו לבד מולו.

 

שבת שלום לכולם.

 

  • ההפטרה הוקלטה באולפני "ביט" בנס ציונה. הקלטה: עד ישראלי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עוז מועלם
עמיר בניון
צילום: עוז מועלם
מומלצים