תעשו, תפעלו, תיגאלו
כמו ליצחק - גם לעם קשה להבחין בין יעקב לעשו. וכמו רבקה - גם הנביא מנסה להניע את העם לעשות ולתקן. מלאכי הוא אחרון הנביאים, ואף הבית השני חרב. בביתנו השלישי, באין נבואה ובאין כהונה, שוב האחריות על כתפינו: האם להישען על סמכות רוחנית חיצונית - או ליזום הנהגה מכוח המעשים?
<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו >>
עוד במדור:
- טופי בעין: לכל פרשה יש הפטרה/ הפטרת פרשת "וירא"
- כשהמלך זקן ועייף, ולא הולכים לבחירות/
הפטרת פרשת "חיי שרה"
כמו יצחק, גם לעם קשה להבחין בין יעקב לעשו. כהני המקדש רחוקים מאידיאל הכהונה, ומצבו החומרי של העם קשה. מלאכי, אולי בתפקיד רבקה, מנסה להניע את העם לעשייה של תיקון.
השבוע הגיעה נבואה בווטסאפ. "אנו עומדים להיגאל. הרב זצוק"ל התגלה לרבנית פלונית בחלום. יש לשמור את
שבת תולדות ביתר שאת. בשבוע הבא תהיה בהלה – אך לא לדאוג ולא לפחד. בחנוכה יהיו נסים בזכות הנרות. להעביר הלאה".
אפוקליפסה וגאולה עם שני סימני "וי". ובכן, מה עלי לעשות קודם? לסדר את הממ"ד - או להקדים להכין צרכי השבת, שאקפיד ולא אעשה מלאכה אחר חצות היום? איזו עשייה מצופה ממני לטובת הגאולה הנוכחית, מלבד להעביר הלאה?
"אָהַבְתִּי אֶתְכֶם אָמַר ה', וַאֲמַרְתֶּם בַּמָּה אֲהַבְתָּנוּ הֲלוֹא אָח עֵשָׂו לְיַעֲקֹב נְאֻם ה' וָאֹהַב אֶת יַעֲקֹב, וְאֶת עֵשָׂו שָׂנֵאתִי". זכות אבות עומדת לנו, אך עלינו לעבוד כדי לזכות בה. עשו הוא מזרע אברהם ויצחק, אך ראשו (ראשו בלבד) בחברון, מזכיר לנו את ההכרח להתגבר על גופו של עשו, על כל מה שהוביל ל"ואת עשו שנאתי".
עשו שאל את יצחק שאלות הלכתיות רבות, והיה – מצד ראשו – בקי בעבודת השם. ומצד הלב והמעשים? "אָמַר ה' צְבָאוֹת לָכֶם הַכֹּהֲנִים בּוֹזֵי שְׁמי". מה הועילה לכהני בית שני ידיעת עבודת הקודש, אם לא פעלו מתוך יראת השם?
"אהבתי אתכם"
לצורך הגאולה אנו נדרשים לפעול. לא די להיות בקיאים בחוק, יש לפעול על פיו מתוך הבנה וראייה של האידיאל שמאחוריו.
השבוע התאמץ פרקליט צמרת להסביר למאזיני גל"צ מדוע מרשו לא עבר על החוק, אף שבית המשפט מצא לנכון להגיש נגדו כתב אישום. זה עניין של פרשנות, אמר. ובכן, נקי הכפיים ובר הלבב הבא לקיים את לשון החוק מתוך רצון לעשות טוב, לא בקלות יושת עליו כתב אישום.
מלאכי הוא אחרון הנביאים, וגם הבית השני חרב. וכעת בביתנו השלישי, באין נבואה ובאין כהונה, שוב האחריות על
כתפינו. האם לחפש סמכות רוחנית חיצונית, ולהישען על הנהגה שהיא מכוח השם, התואר ומבחן ההסמכה - או ליזום הנהגה מכוח המעשים?
"אָהַבְתִּי אֶתְכֶם", אמר ה' בפתח ההפטרה, וסיים: "בְּרִיתִי הָיְתָה אִתּוֹ הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם וָאֶתְּנֵם לוֹ". גם מי שלא זע בו נים לשמע הפתיחה, ורחוק מתורה וממצוות - לא יכול לטעות בסיום.
מנהיג שעמו יכול להאמין בו; שמבין את גודל אחריותו, ולא משתמש בספר החוקים הדתי או האזרחי כדי ללכת בין הטיפות, אלא כדי לקיים את האידיאלים שבבסיסו - יביא לעמו חיים טובים ושלום, וממילא יקוימו בו ברכות יעקב.
שבת שלום לכולם.
- ההפטרה הוקלטה באולפני "ביט" בנס ציונה. הקלטה: עד ישראלי