איך פספסה התרבות הישראלית את חז"ל
הם האדירו את המחלוקת, לא חששו מביקורת - והיו אלופי האופטימיות היהודית. אבל חוסר תשומת לב, דורות של בורות וגם טירוף ההדתה שאחז בחברה הישראלית לאחרונה, מכחיד כל אפשרות לגלות את אוצר הספרות של חז"ל. זה אוצר של כולם, ויש בו את יסודות החברה הישראלית כפי שאנחנו מכירים כיום
יש דבר שכל כך יכול להזין להעשיר את השיח הישראלי, ואנו מחמיצים אותו. כוונתי לספרות חז"ל, בעיקר ספרות האגדה. חוסר תשומת לב, דורות של בורות וגם טירוף ההדתה שאחז בחברה הישראלית לאחרונה, מכחיד כל אפשרות לגלות את האוצר הזה שעליו קרא ביאליק: "אחד מן הגילויים הגדולים של רוח האומה ואישיה". יצירה כזו, טען ביאליק, "אי אפשר שלא יהיה בה מן הנצחי והעולמי". ובמקום לגלות את מה שידע ביאליק, היצירה המופלאה הזו נשחקת בבלילת השיח העילג.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>
אינני מנקה את החברה הדתית מהעוון. אילו מיעטנו את הלהט לשכנע, אם היינו פחות מניפולטיביים, או אז פחות דלתות היו נטרקות. אבל האחריות לניצול האוצרות הללו מוטל על כל הקהילות. זה אוצר של כולם. מרחב מעורר ומלא בקסם הוחלף בצָעֵקֶת פשטנית, וזה ניתן לתיקון, ואחת מדרכי התיקון היא ההבנה איך ספרות חז"ל מתאימה לשיח הישראלי של תקופתנו.
קראו עוד בערוץ היהדות :
- "זה נס בסדר גודל של יציאת מצרים": ניצולי שואה חגגו בר מצווה בכותל
- אוקראינה: הנצחה לאנטישמי שסייע לנאצים
- "כאן זה ניצחון האור על החושך": נשיא גרמניה הדליק נרות
מחלוקת
המאפיין החד ביותר של התרבות הישראלית היא המחלוקת. אנו נוטים לעורר נהי על המחלוקת ועל הקיטוב, רק שכחנו שזה מה שעשו היהודים תמיד. תלמיד חכם לא היה זה שידע יפה את התנ"ך או את ההלכה הפסוקה, אלא זה שידע את ספרות חז"ל - הספרות שכל כולה הוא אי-הסכמה ושאי-ההסכמה הוא הדבר היחיד שעליו יש הסכמה. היהודים הבינו שהמחלוקת וריבוי הדעות הם תנאי הכרחי לפיתוח הרוח.
ביקורת
ענף של המחלוקת היא הביקורת. אף אחד לא אוהב לשמוע ביקורת. אף אחד, חוץ מחז"ל. ד"ר שמואל פאוסט כתב דוקטורט שלם על תופעת הביקורת בספרות חז"ל. לטענתו, כאשר חז"ל מספרים סיפור, תמיד יהיה בו ביקורת כלשהי, ובדרך כלל ביקורת עצמית.
אינני מסכים להנחה שכל סיפור הוא כזה, אולם אפשר להניח שבמרבית הסיפורים חז"ל מתבוננים במראה ושואלים את עצמם האם אי אפשר לראות שם משהו קצת יותר טוב. אלמנט זה חשוב מאוד, משום שהרוח האנושית לעולם לא מתפתחת משביעות רצון עצמית, אלא מביקורת עצמית. קשה שלא לראות את המאפיין הזה כמרכזי וחיוני לתרבות הישראלית.
תעוזה
איך יש לעם קטן וחלש כל כך הרבה חוצפה? איך מתוך בתי המדרש הם נכנסו לתוך כל תחומי ההשכלה, המדע והאמנות? התשובה היא: מתוך בתי המדרש. דווקא מתוך אותה ספרות שחותרת לחשוב מחדש על הכול; לא לפחד להתריס, לשאול, לערער ולחתור.
מדובר בתרבות בת אלפי שנים שלא חדלה להעיז לחדש. דרך המחשבה של חז"ל הייתה פורצת דרך גם בהכנסת אגדות אלגוריות, שכאילו נלקחו מספרי "הארי פוטר", וגם באופני מחשבה אסוציאטיביים - כאילו צעיר משועמם גולש במרשתת. זו דרך מחשבה פרועה שאיננה מתחשבת בגבולות והיא גם דרך המחשבה שהפכה אותנו למה שאנחנו.
אמונה
האם חז"ל היו אופטימיים? ספרות חז"ל נוצרה בתקופות קשות, השלטון הרומי שהיה יצירתי ביותר בכל הנוגע לאכזריות, המצב הכלכלי ואובדן המרכז היהודי בבית המקדש – כל אלה היו אמורים לחסל את הקיום היהודי. אבל מי שקורא את ספרות חז"ל לא יכול שלא להשתאות מהאמונה שיכול להיות עולם טוב יותר.
חז"ל לא ידעו שבעתיד, ההמנון של היהודים שעסקו בטקסטים שלהם יהיה "התקווה", אבל חז"ל בהחלט שידרו ללא הרף סוג של תקווה. לפעמים היא הייתה מרירה, לפעמים עם חוש הומור ולפעמים עם מחשבה פתלתלה ואסוציאטיבית. אבל תמיד עם תקווה.
בספרות חז"ל ישנם גם טקסטים שקשים לאוזן המודרנית ולערכים שאליהם אנחנו מחנכים, אך היא יכולה לתת לנו בית ומקום ונפש, לחדש את הכמיהה אחר היפה והראוי, וגם לשרטט גבולות שאפשר לפרוץ ולבנות מחדש ולהרגיש ששוב שבנו לבית. וזה כל כך חסר.
הכותב הוא ראש הישיבה לאמנויות ולמדעים בר אילן בתל אביב
- מחר (4/12) ייערך לראשונה פסטיבל חז"ל בשדרות רוטשליד בתל אביב, שבו ייטלו חלק חוקרים, אנשי ציבור, רבנים ופעילים חברתיים, במטרה להחזיר את הספרות החז"לית למרחב הדיון הציבורי