שתף קטע נבחר

בתי חב"ד דורשים אבטחה: "נשמח שמישהו יתעורר, ויפה שעה אחת קודם"

עשרות-אלפי ישראלים פוקדים את בתי חב"ד בעולם, ואין פלא שהם מהווים יעד לפיגועים, ממובאי ועד פאווי. אבל ברוב המקרים האבטחה כולה עליהם, ותלויה ברצון הטוב של המדינה המארחת: "משרד החוץ והשגרירות מפנים אלינו מקרים לטיפול, אבל אנחנו לא מקבלים מהמדינה אפילו את האבטחה"

תמיכה קורבנות בית ה כנסת של חב
בית הכנסת של חב"ד בפאווי(צילום: AP)

 

הם מהווים סוג של בית בניכר למטיילים ואף ליהודים המקומיים, ואם רוצים איזושהי הוכחה למעמד הבלתי מעורער של בתי חב"ד כמיני-שגריריות, צריך רק לראות את ההתגייסות של השליחים המקומיים בכל עת, צרה וצוקה – מפרשת הפונדקאות בנאפל, ועד לתאונת הדרכים הקטלנית בהודו השנה; ממחלות ועד להסתבכויות פליליות, בעיקר במדינות עולם שלישי.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

עשרות-אלפי ישראלים פוקדים את בתי חב"ד בעולם, ואין פלא שהם מהווים יעד לפיגועים, ממובאי ועד פאווי. בשבת האחרונה נכנס ג'ון ארנסט לבית הכנסת של חב"ד בעיר הכפרית, פתח בירי על המתפללים, רצח את לורי גילברט קיי ופצע ארבעה מתפללים, בהם שני ישראלים. במקום לא הייתה אבטחה שתמנע ממנו להיכנס.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

איך זה קורה, אתם שואלים? ובכן, בתי חב"ד בעולם הם ישויות עצמאיות, ומממנים את עצמם על ידי תרומות ופעילות מקומית. אבטחה עולה ממון רב, ומי בכלל חשב על פיגוע בקליפורניה, כפי שצוטטה אחת המתפללות במקום.

 

כך מחליט כל בית חב"ד בכל מקום, על האבטחה שלו, לעיתים בהתערבות המדינה שבה הוא פועל. בגרמניה, למשל, מעניקה המשטרה למוסדות היהודיים, ובכללם בית חב"ד, "טבעת אבטחה הדוקה, זאת בנוסף לאבטחה הקבועה של מוסדות אלה", מעיד הרב יהודה טייכטל, רבה של הקהילה היהודית בעיר והשליח הראשי של חב"ד בברלין. גם באיטליה מאבטח הצבא האיטלקי, במימון הממשלה, את כל המוסדות היהודיים ובהם את בית חב"ד.

 

"אנחנו לא מקבלים מישראל שום עזרה"

רבים משליחי חב"ד בחו"ל מדווחים כי הם זוכים לייעוץ בנושאי אבטחה מנציגי שגרירויות ישראל המקומיים, אולם הציפייה היא לסיוע במימון האבטחה בפועל. עכשיו קוראים שליחי חב"ד בעולם לממשלת ישראל, למשרד החוץ ולישראל כץ (הממלא את מקום שר החוץ) לסייע באבטחה. "נשמח שמישהו יתעורר, ויפה שעה אחת קודם", אומר הרב שניאור מיידנצ'יק, שליח חב"ד בקולומבו, סרי לנקה. "עבר כבר שבוע ימים מהפיגועים, ועדיין המצב מתוח בסרי לנקה", הוא אומר. "אני בקשר עם השגריר בקשר לאבטחה, אבל הנושא עדיין לא סודר".

 

שליח חב
בית חב"ד ממן את האבטחה. הזוג נוטיק, שליחי חב"ד בניירובי, שנפגעו בשוד האלים

 

הוא מספר כי "השגרירות נמצאת בדלהי, וסרי לנקה היא נספחת לשגרירות בהודו, ולכן אם יש איזו בעיה עם ישראלים בסרי לנקה, אנחנו מטפלים בה. גם משרד החוץ והשגרירות מפנים אלינו מקרים לטיפול, ואנחנו לא מקבלים מהמדינה שום עזרה, אפילו לא את האבטחה שמבחינתנו זה דבר בסיסי".

 

בשנת 2014 פתחו הרב שמואל נוטיק ורעייתו חיה, בית חב"ד בניירובי שבקניה. בשבוע שעבר הם זכו לחשיפה בינלאומית, שלא מרצונם, לאחר שנשדדו והוכו בידי חמישה גברים. גורם בקהילה היהודית המקומית סיפר ל-ynet כי האבטחה, כמו בשאר בתי חב"ד בעולם, ממומנת בכספי תרומות בלבד.

 

כאשר יש אירועים חשובים, כמו למשל ליל הסדר - שגרירות ישראל בניירובי דואגת שהמשטרה המקומית תעניק אבטחה, ולחלק מהאירועים גם מגיעים מאבטחים של השגרירות, אבל אין סיוע כספי ובית חב"ד מממן את האבטחה על חשבונו.

 

בעקבות השוד, הוחלט בבית חב"ד בקניה לעזוב את חברת האבטחה הקודמת, ולעבור לחברה שנחשבת טובה ואיכותית יותר. בנוסף, הוחלט להציב בלילות כלבי תקיפה וכן להתקין בימים הקרובים מערכות הגנה ואבטחה, לאחר התייעצות עם חברות ביטחון ישראליות ועם השגרירות.

 

"אנחנו הקשר הישראלי פה"

הרב ישראל לנדא, הרב של מרכז חב"ד לדוברי עברית בטורונטו, לא היה זקוק לאסון בקליפורניה כדי לחוש בסכנה. במהלך הפסח רוססו צלב קרס וכתובת נאצה באזור יהודי בעיר. "אנחנו עוקבים בדאגה אחר מקרי האנטישמיות הגוברים בעולם, ובייחוד בצפון-אמריקה", הוא אומר.

 

הרב שניאור מיידנצ'יק עם קונסול ישראל בניו דלהי אלי סנה בבית חב
"אבטחה מבחינתנו זה דבר בסיסי". הרב שניאור מיידנצ'יק עם קונסול ישראל בניו דלהי אלי סנה בבית חב"ד בסרי לנקה

 

"מאז הפיגוע בפיטסבורג, לפני כחצי שנה, תגברנו את מערך האבטחה בבית הכנסת - ובכל התאספות קהילתית נוכח בכניסה מאבטח חמוש". הרב לנדא, נזכיר, עוסק בעיקר בפעילות עם ישראלים, ובנוסף לפעילותו היהודית, כפי שהוא מסביר, "המרכז נותן מענה לכל ישראלי במכלול רחב של פניות לעזרה - החל מייעוץ והכוונה למהגרים חדשים כמו גם לוותיקים, וכלה במתן מידע למשפחות המחפשות את יקיריהם שאבד עימם הקשר".

 

הרב מדבר על "פניות על בסיס חודשי של משפחות מישראל, המוצאות אותנו כקשר ישראלי למגוון רחב של בעיות שהן מחפשות בהן עזרה".

 

אבל האבטחה – כולה עליו: "למרות הפעילות הרבה אין לנו מימון מגורמים רשמיים, ובנוסף לתקציב ענק של תורמים מתוך הקהילה, התווסף לאחרונה התקציב הבטחוני. הלוואי והייתה לנו האפשרות להרחיב את שעות הפעילות של האבטחה, במקום ולשדרג את מערך האבטחה הקיים שלוקה בחסר מסיבה תקציבית".  

 

 

העצות מהשגרירות, המימון מחב"ד

בניגריה מקבל בית חב"ד ייעוץ ביטחוני "ותשומת לב מרגשת", כדברי הרב ישראל אוזן, השליח המקומי באבוג'ה, הבירה. "אבל השגרירות הישראלית אף פעם לא לוקחת אחריות שלימה. בכל כשנתיים-שלוש מגיעים מישראל מומחי אבטחה ומעניקים לנו עצות, אבל המימון לאבטחה הוא רק באחריות בית חב"ד - ובזכות תרומות פרטיות".

 

הרב אברהם שוורצבורד, שליח חב"ד בז'נבה, מספר כי "אחרי הפיגוע במומבאי שבהודו, ב-2008, שבו נרצחו שליחי חב"ד הרב גבריאל ורבקה הולצברג, דובר רבות על הצורך במימון האבטחה בבתי חב"ד, אבל בינתיים לא נראה משהו באופק. בינתיים אנחנו מקבלים רק ייעוץ".

 

נקודת אור בסיפור מגיעה מארגנטינה. הרב רפי טוויל, שליח חב"ד בסלטה שבצפון מזרח ארגנטינה, רואה בעצמו "כתובת לכל הצעירים הישראלים הרבים שמגיעים לאזור שלנו, במהלך הטיול שאחרי השחרור מצה"ל". לו יש דווקא בשורות משמחות: "בדיוק השבוע מתחילים אצלנו שיפוצים בבית חב"ד, מכספים שהגיעו משגרירות ישראל, כדי להגביר את האבטחה - ואנחנו כמובן מעריכים מאוד את הסיוע ואת הרצון הטוב של צוות השגרירות".

 

ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי "נושאי אבטחה אינם נדונים במרחב הציבורי, ומוצע לפנות לגורמים האמונים על הסוגיה בישראל".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האבטחה על חשבונם. שליחי חב"ד בקניה שנפגעו בשוד
מומלצים