הקרע בגור מעמיק: המורדים באדמו"ר סולקו מהחצר והקימו מוסדות עצמאיים
הפיצול בחסידות הגדולה והחזקה בישראל הופך לעובדה מוגמרת שאין ממנה דרך חזרה: רבנים, מחנכים ואברכים המזוהים עם האופוזיציה גורשו מהקהילה ואף פוטרו מעבודתם, וגם ילדיהם על הכוונת. רבי שאול אלתר, מנהיג הפלג, הקים עבורם תלמודי תורה וישיבות משלו
המרד בחסידות גור נגד האדמו"ר הופך לקרע עמוק, בלתי ניתן לאיחוי: שלושה ימים אחרי שמאות מבני הקהילה פרשו מבית המדרש המרכזי והכתירו לעצמם מנהיג חדש, החליטו מוסדות החצר הרשמית לסלק מהם את אנשי האופוזיציה ובני משפחותיהם. בעקבות כך הכריז מנהיג המורדים, רבי שאול אלתר, על הקמת ישיבות ותלמודי תורה עצמאיים עבורם, ונראה כי הפיצול בחסידות הגדולה והחזקה בישראל הופך לעובדה מוגמרת שאין ממנה דרך חזרה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>
בימים האחרונים התלבטו נאמני האדמו"ר, רבי יעקב אריה אלתר, כיצד לנהוג בחסידים שהצטרפו לבן דודו והשתתפו בתפילות חג שמחת תורה שהוביל בנפרד מגור, כאשר בינתיים מופעל מודיעין לאיסוף כל שמותיהם ופרטיהם האישיים של אנשי הרב שאול. בסופו של דבר הוחלט לפעול נגדם ביד קשה, בכל הכוח ובאפס סובלנות - למען יראו וייראו – ולמעשה לטהר מהם את החצר ומוסדותיה.
קראו עוד בערוץ היהדות :
- נחשפו מכתבים של ילדים ערב השואה: "מכים אותנו וזורקים עלינו אבנים"
- שעות ללא חשמל בחג: "מילא אנחנו, אבל מה עם החולים"
- ענישה, נידוי ופיצול: המרד בחצר החסידית הגדולה ביותר
היום נפתח "זמן חורף", הסמסטר החדש בישיבות ובתלמודי התורה אחרי חופשת החגים, ושני הצדדים ראו בכך אבן בוחן לשלב הבא במערכה. לפי שעה סילקה גור מהמוסדות הרשמיים אנשי צוות ואברכים נשואים, ובשלב הבא הם מתכוונים לטפל באופן דומה גם בנערים ואף בילדים. עסקן בולט בחצר המקורב לבית האדמו"ר הדגיש בשיחה עם ynet: "ברור שנעיף את כולם, אבל נעשה את זה בקצב שמתאים לנו".
עם ובלי קשר לכך, הודיע הרב אלתר בעצמו, באיגרת שהפיץ לחסידיו, בכתב ידו, על פתיחת "ישיבה לבני הנעורים" (לגילאי התיכון). הוא הוסיף כי "בעזרת ה' יהא מקום שמגדלין בו לתורה ויראת שמים בדרך המסורה לנו מרבותינו הקדושים". עסקני הפלג החדש כבר מיהרו להוציא את ההחלטה לפועל, שכרו מבנה בירושלים ומינו רב משלהם לראשות הישיבה.
"מחלוקות שאינן לשם שמיים"
המתיחות בין שני הרבנים לבית אלתר אינה חדשה אלא מבעבעת מתחת לפני השטח כבר יותר מעשרים שנה. העילה הרשמית לסכסוך היא חילוקי דעות מתמשכים בנוגע לדרכה של החצר בין הרב שאול, "הראש ישיבה", בנו של מנהיגה הקודם של גור, רבי פנחס מנחם, לבין רבי יעקב אריה, בן האדמו"ר שלפניו, רבי שמחה בונים.
אלא שכאשר מדובר בשני צאצאי אדמו"רים - תפקיד שבדרך כלל עובר בירושה מאב לבנו - היה זה אך טבעי שהעניינים האישיים והמשפחתיים יזהמו את האידיאולוגיה, והמחלוקת, אפוא, כבר אינה רק "לשם שמים": אנשיו של הרב אלתר טוענים כי האדמו"ר רודף אישית את רבם ומצר את צעדיו שוב ושוב באופן שיטתי בהזדמנויות שונות במטרה לבודד אותו, והשיא - סגירת ישיבת "שפת אמת" המיתולוגית שבראשותו, לפני כ-3 שנים. מנגד, טוענים בגור הרשמית כי האדמו"ר הקודם, אביו של אלתר, ביכר את אחיינו, המנהיג הנוכחי, על פני בנו - והאחרון לא השלים מעולם על ההחלטה, מטעמים אגואיסטיים של קנאה, תאוות שליטה ורדיפה אחר כבוד.
רדיפות והתנכלויות בחסידות
במשך שנים נשמר סטטוס קוו במסגרתו הרב שאול אינו מקבל על עצמו את הנהגת האדמו"ר אך גם לא מורד או מגבש קהילה סביבו. קו פרשת המים בסכסוך נרשם לפני כמה חודשים, כאשר "הראש ישיבה" התייצב לצד דוד ברלינר, מעסקני גור בארה"ב (שם נהנה אלתר מבסיס תמיכה רחב יחסית), לאחר שזה סירב ליישר קו עם הוראות האדמו"ר בנושא מסוים והוחרם. "רֵבּ שאול" אף הרהיב עוז ושיגר לברלינר מכתב חיזוק, שבו הגדיר אותו "ידידי" – מה שהתברר מהר מאוד כיריית הפתיחה למבצע הגוראי למיגור כיסי ההתנגדות.
מאז טוענים אנשי אלתר כי ההתנכלויות כלפיו בחסידות החריפו והם כוללים כעת גם אלימות פיזית נגד תומכיו. הסנקציה הבוטה מכולן הייתה דווקא רגשית ונראה כי פגעה יותר מכולן - החלטת האדמו"ר שלא להזמינו לחתונת הענק שערך לנכדו לפני כמה שבועות בירושלים.
האיבה בין הצדדים הלכה וגברה, וככל שחלפו הימים הפך הפיצול לבלתי נמנע. ה"מכה בפטיש" היה, כאמור, השבוע – בפרישה הפגנתית של הרב אלתר וסיעתו מחגיגות שמחת תורה בבית המדרש המרכזי של גור בירושלים וקיום תפילות ו"הקפות" משלו, בהנהגתו, למאות תומכים, באולם חלופי.
מדובר בצעד חסר תקדים, בלתי נתפס במושגים של גור, שבו הקהיל "רב שאול" לראשונה באופן רשמי את תומכיו כאופוזיציה לשלטון - וככל הנראה אין ממנו דרך חזרה. גור הרשמית, מצדה, הזהירה מבעוד מועד כי אדם שישתתף באירוע האלטרנטיבי
יסולק עם משפחתו מהקהילה - מה שלא מנע ממאות חסידים וחסידות לנהור אחרי בן דודו של האדמו"ר.