שתף קטע נבחר

צילום: AFP, מוטי קמחי

מי יחזור ללמוד, ולכמה ימים: השאלות הפתוחות

לאחר פרסום דו"ח גרטנר, שקובע כי ילדים נדבקים ומדביקים (אבל פחות), שאלת החזרה ללימודים ביום ראשון תוכרע ככל הנראה היום: תלמידי א'-ג' צפויים לחזור, היתר - כנראה שלא. איך תתבצע החלוקה לקבוצות, מי תומך בחזרת ילדי הגנים - ומתי הם ישובו אם לא הפעם?

 

 

לקראת דיונים מכריעים בנוגע לחידוש מערכת החינוך: ביום שני החליטו השרים על חידוש הלימודים מהשבוע הבא לפי המודל של משרד החינוך, אך בכפוף להערכת מצב. אותה הערכת מצב תימסר היום (ו'), ולפחות בינתיים נראה כי על אף אותה החלטה על פתיחת המשפחתונים, גני הילדים והכיתות הנמוכות - היחידים שיחזרו למערכת החינוך ביום ראשון יהיו תלמידי כיתות א' עד ג'. אלו השאלות הפתוחות לקראת אותם דיונים.

 

מי יחזור ללימודים?

בהחלטה המקורית נקבע כאמור כי הפעוטונים, הגנים ותלמידי א' עד ג' ישובו ביום ראשון אחרי יותר מחודש וחצי בבית, עקב הגבלות הקורונה. אבל מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר אתמול לשרים כי אינו ממליץ על חזרת ילדי הגנים. "לגבי משפחתונים, זו פונקציה של מוכנות שהיא לא קיימת. מבחינתנו עדיף לעשות את זה באופן מדורג והקבוצה שהכי בטוח להתחיל איתה זה כיתות א'-ג'", אמר גורם במשרד. כיתות א'-ג' ילמדו ברצף בימים א'-ה' בקבוצות של עד 15 ילדים.

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את התיקונים ל
נתניהו ובר סימן טוב. הגנים צפויים להישאר סגורים(צילום: שמוליק גרוסמן דוברות הכנסת, אוראל כהן)

מחאת הגננות בכיכר רבין (צילום: מוטי קמחי )
מחאת הגננות בכיכר רבין(צילום: מוטי קמחי )

מחאת העצמאים בכיכר רבין (צילום: מוטי קמחי)
המחאה בכיכר רבין(צילום: מוטי קמחי)
 


 

מנגד, במשרד החינוך תומכים בחזרת ילדי הגנים כבר ביום ראשון, אבל גם שם מבינים כי ייתכן מאוד שחזרתם תידחה, לפחות בכמה ימים. אותו גורם במשרד הבריאות אמר כי "ברור שמי שלא יחזור כעת, יחזור במהלך חודש מאי", וציין כי ילדי הגנים עשויים לחזור בפעימה הבאה, "בראייה שלנו, בעוד שבוע-שבועיים". ועדת השרים לענייני קורונה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו תהיה זו שתכריע מחר בנושא.

 

מי תומך, מי מתנגד?

משרדי החינוך והאוצר ומרכז השלטון המקומי תובעים כי פרט להחזרת תלמידי הכיתות הנמוכות - החלטה שמשרד הבריאות לא מתנגד לה כעת - יש לפתוח גם את הגנים (ילדים בגילאי 3-6), בכפוף להנחיות משרד הבריאות לשמירה על היגיינה וריחוק פיזי וחברתי.

מחאת העצמאים בכיכר רבין (צילום: מוטי קמחי)
ההפגנה בכיכר רבין(צילום: מוטי קמחי)

מחאת העצמאים בכיכר רבין (צילום: יעל גויסקי)
(צילום: יעל גויסקי)

מחאת עובדי ההוראה בהבימה (צילום: אבי חי )
מחאת עובדי ההוראה בכיכר הבימה(צילום: אבי חי )

מחאת הגננות בכיכר רבין (צילום: מוטי קמחי )
מחאת הגננות(צילום: מוטי קמחי )

במשרד האוצר ובמרכז השלטון המקומי סבורים כי לא ניתן יהיה להניע את המשק בלי החזרת הילדים למוסדות החינוך, על מנת שההורים יוכלו לצאת לעבודה. המרכז השלטון המקומי והמועצות האזוריות מאשימים את משרד הבריאות בהצבת מכשולים ודרישות בלתי אפשרויות ליישום, במטרה למנוע את הפעלתה מחדש של מערכת החינוך.

 

איך תתבצע החלוקה בגנים?

בהתאם למתווה משרד החינוך נקבע כי בכל שלושה ימים יגיעו לגן 15-17 ילדים והם יחולקו לשתי קבוצות נפרדות של 7-8 ילדים. במקרה של 17 תלמידים יידרש אישור של משרד הבריאות. אולם היום הודיעו אנשי משרד הבריאות כי הקבוצה לא תעלה על 15 ילדים. "הגן יחולק לחצי גן שבו יהיו 15 ילדים בכל קבוצה וכל קבוצה תתחלק לשתי תת קבוצות שיעשו את הפעילויות בנפרד. לא תהיה הפרדה של 100 אחוז אבל תהיה הפרדה מירבית, כולל שירותים נפרדים", אמר הבכיר במשרד הבריאות.

 

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס אמר כי משרד הבריאות פועל להכשיל את החזרה, למרות שהרשויות נערכו. "כל הורה רביעי מובטל ואתם מאשרים להחזיר אותם רק ליומיים עבודה בשבוע. זו לא חזרה לשגרה, זו עבודה בעיניים", האשים ביבס את משרד הבריאות.

6 (צילום: קובי קואנקס)
ביבס. "זו לא חזרה לשגרה, זו עבודה בעיניים"(צילום: קובי קואנקס)
 

"משרד הבריאות מצפה שנחלק גני ילדים שבהם 35 ילדים לשניים, ועדיין נקפיד על מגבלה של 15 ילדים בקבוצה? אנחנו ערוכים כבר כמה שבועות לקבל את הילדים, אבל יש גורמים שעושים הכל כדי שלא נפתח את הגנים", הוסיף ביבס. "ההורים צריכים לדעת - מכשילים את המהלך בכוונה". בשלטון המקומי מתנגדים לחלוקה שכזו כיוון שבמקרה כזה, בגן שבו לומדים מעל 32 ילדים כל ילד יגיע רק ליומיים.

 

מי לא יחזור ביום ראשון?

נכון לעכשיו, תלמידים הלומדים במוסדות חינוך במועצות אזוריות לא יחזרו לבתי הספר בשל דרישת משרד הבריאות שבכל הסעה יהיו 15 תלמידים מאותה כיתה. לפי יו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג', הוראה שכזו אינה ישימה.

 

במשרד הבריאות המליצו גם שילדים אסתמטיים וילדים בקבוצות סיכון לא יגיעו לבתי הספר. "משרד החינוך אומר שהוא מסוגל לתת להם לימודים מרחוק", אמרו במשרד הבריאות.

 

פרט לדיון המרכזי על מערכת החינוך, לא נקבעו להיום דיונים נוספים בממשלה לגבי הקלות אחרות. בין היתר מדובר בביטול המגבלת ה-100 מטר, בהגעה לפארקים ולגני השעשועים ובאישור שחייה בים ובבריכות ציבוריות. דיונים בכל אלו, לפחות בינתיים, לא צפויים להתקיים היום. גם הדיון בהסרת המגבלות על השווקים נדחה, והסוחרים בשוק מחנה יהודה איימו לפרק דוכנים ולהפוך את השוק למרכז ביג.

     

האם ילדים מדביקים אחרים?

לפי דו"ח גרטנר, שפורסם אמש, ילדים גם מדביקים וגם נדבקים בנגיף הקורונה - אך משמעותית פחות ממבוגרים. מחבריו המליצו לפתוח את מערכת החינוך באופן מדורג. "פוטנציאל ההשפעה של פתיחת מערכת החינוך על התפשטות המגיפה עשוי להיות משמעותי, אך לא ניתן להעריכו בצורה ודאית בשלב זה", כתבו.

דוח גרטנר  ()
אחוז התחלואה לפי גיל במשפחות שלפחות אדם אחד חלה

בדו"ח, שמקבלי ההחלטות חיכו לו בימים האחרונים, נכתב בנוסף: "אנו ממליצים לפיכך לנהוג במשנה זהירות, ובשלב זה לבצע את פתיחת מערכת החינוך והחזרה ללימודים באופן מדורג ובפריסה על פני זמן תוך כדי ניטור ובקרה כמומלץ בהמשך", כתבו.


פורסם לראשונה 30/04/2020 22:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי חי, מוטי קמחי, רויטרס
חוזרים ללמוד ביום ראשון?
צילום: אבי חי, מוטי קמחי, רויטרס
מומלצים