אייר ברלין קורסת. מה יהיה עם הכרטיס שלי? מדריך
אחרי אליטליה, גם צינור הכספים של אייר ברלין מאיחוד האמירויות נסגר, והחברה הגישה בקשה לחדלות פירעון. מה יהיה עם הכרטיסים שכבר הזמנתם לבירת גרמניה? האם אפשר לבטל או להקדים אותם? ומתי, אם בכלל, ייפסקו הטיסות? וגם: כל מה שהוביל למשבר חברות התעופה של אירופה
מי שראה את שאירע בחודשים האחרונים לחברת התעופה אליטליה - זוכה עכשיו להיכנס לפרק ב', והפעם מדובר בחברת התעופה הגרמנית אייר ברלין. החברה הגישה אתמול (ג') לבית המשפט המחוזי בברלין בקשה לחדלות פירעון, לאחר שחובותיה הגיעו לסכום דמיוני של 1.2 מיליארד אירו, ואין מי שיזרים לה כספים.
לפני שניגע ברומן הלא-מוצלח במיוחד שניהלו עולם התעופה של איחוד האמירויות ועולם התעופה של אירופה, השאלה שבוערת היום יותר מכול היא מה יהיה עם הכרטיסים שישראלים רבים מחזיקים לטיסות אייר ברלין בחודשים הקרובים. החברה מבצעת שתי טיסות יומיות בין תל אביב לברלין, ורק בחודש שעבר (יולי 2017) הטיסה 20,051 נוסעים לבירת גרמניה - ומספרם צפוי להיות גדול עוד יותר בחודש הנוכחי.
יש לי כרטיס ביד לטיסת אייר ברלין בחודשים הקרובים. היא תצא לפועל?
עם פרסום ההודעה בדבר בקשתה של אייר ברלין לחדלות הפירעון הזדרזה ממשלת גרמניה להצהיר כי היא תזרים לחברה סכומי כסף שאמורים לשמש אותה לחצי השנה הקרובה, במטרה לאפשר לה להתקיים בפרק זמן זה. גם חברת לופטהנזה, שהביעה עניין ברכישת אייר ברלין (על כך בהמשך הכתבה) - תומכת בה כרגע. לפיכך אם טיסתכם אמורה לצאת בטווח שבין אוגוסט 2017 לפברואר 2018, אין כל חשש והטיסה תתקיים כמתוכנן.
יש לי כרטיס טיסה לעוד יותר מחצי שנה. האם אני בבעיה?
במקרה זה אתם עלולים להיתקל בבעיה רצינית יותר. נכון להיום איש לא יודע מה יעלה בגורל החברה שעה שכספי הממשלה הגרמנית יאזלו בקופת אייר ברלין. לכן, הכרטיסים שלכם במקרה כזה אינם בטוחים, אלא אם דאגתם לבטח אותם בביטוח פרטי באופן עצמאי.
אז אני רוצה להקדים את הטיסה שלי לטווח של פחות מחצי שנה. זה אפשרי?
תלוי בסוג הכרטיס. אם רכשתם כרטיס בתעריף המוזל והבסיסי של אייר ברלין, לא תוכלו לעשות זאת. אם שילמתם על כרטיס "גמיש" בעת ההזמנה, תוכלו לבקש לבצע את השינוי. עם זאת, גם אז ייתכן שתידרשו לשלם תשלום נוסף.
עזבו אותי מהחברה הזו, אני רוצה לבטל את הכרטיס שלי איתם וזהו. זה אפשרי?
כמעט ולא. תנאי הכרטוס של אייר ברלין הם נוקשים ומאוד לא ידידותיים ביחס לחברות התעופה האחרות. אף שהיא לא נחשבת לחברת לואו-קוסט של ממש, תנאי הכרטוס מחמירים אפילו יותר מאלה של כמה חברות לואו-קוסט הפועלות בארץ. אתם יכולים לנסות, אבל למרבה הצער אנחנו לא אופטימיים, ואל תצפו שמישהו יבטל לכם את הכרטיס - ובטח שלא יחזיר לכם את הכסף.
הכרטיסים שלהם לתאריכים בטווח של פחות מחצי שנה עדיין זולים מאשר בחברות אחרות. אז לא להזמין?
עדיף שלא. אל תיקחו סיכונים מיותרים.
צינור הכסף נסגר
גם אליטליה וגם אייר ברלין זכו בשנים האחרונות לתמיכה כספית אדירה מצד חברת אתיחאד שבבעלות איחוד נסיכויות המפרץ. אתיחאד מחזיקה ב-49 אחוזים ממניות חברת אליטליה וב-29 אחוזים בחברת אייר ברלין. היא גם מחזיקה ב-49 אחוזים בחברת אייר סרביה, 40 אחוזים באייר סיישל, 20 אחוזים בחברת וירג'ין אוסטרליה, 24 אחוזים בחברת ג'ט איירוויס ו-33 אחוזים בחברת אתיחאד Regional, המבצעת טיסות ביעדים של המפרץ הפרסי.
אתיחאד, שהוקמה בשנת 2003, החלה לפני שנים אחדות לרכוש מניות בחברות תעופה שהיו בצרות, בעיקר באירופה. אחד האינטרסים שלה ברכישת המניות היה לזכות ב"סלוטים" (חלונות זמן) בנמלי תעופה חשובים כמו ברלין ורומא. היא הזרימה לחברות אלה סכומי עתק המוערכים במאות רבות של מיליוני אירו, ובתמורה רכשה את השליטה בהן וגם החליפה את ההנהלה שלהן.
עדכונים נוספים גם בפייסבוק ynet חופש
שתי החברות הבולטות בקבוצה שלה, כאמור, הן אלה שעלו לכותרות השנה בשל מצבן הקשה, אייר ברלין ואליטליה. לפני כמה שנים השיקה אליטליה מיתוג חדש, כאשר קיבלה סכום של מעל חצי מיליארד אירו מאתיחאד ופנתה לדרך חדשה. באירוע נוצץ שנערך ברומא הציגה החברה את החזון שלה לעתיד והעריכה כי בתוך זמן קצר, לאחר שחובותיה יימחקו, היא תגיע לאיזון ולאחר מכן לרווחים. אבל הדבר לא קרה. החברה המשיכה להפסיד כסף, אתיחאד המשיכה להזרים כסף, ובסופו של דבר לנסיכים מהמפרץ נמאס, והם הודיעו שלא יעבירו עוד אירו אחד לחברה.
בורות ללא תחתית
אליטליה נכנסה להליך של חדלות פירעון, ובו היא נמצאת כיום. הממשלה ערבה לכספים שהיא לווה בבנקים, והחברה מחפשת מישהו שיוכל להציל אותה מקריסה סופית. בינתיים החברה האיטלקית ממשיכה בפעילותה כרגיל, ובכלל זה הקו בין תל אביב לרומא, הפועל על פי לוח הזמנים המתוכנן. בשלב זה החברה מתנהלת בניהול מיוחד ואפילו מוסיפה יעדים חדשים.
אותו תרחיש בדיוק אירע באייר ברלין: אתיחאד רכשה שליטה בחברה (29 אחוזים) והזרימה כסף לחברה, שבסיסה בשדה התעופה טגל בברלין, כדי להעלותה לדרך חדשה. אבל כנראה שכסף הוא לא כל הסיפור. החברה לא הצליחה ממש להתאושש, התקשתה מאוד להתחרות בחברות הלואו-קוסט שנכנסו כמעט לכל נתיב אפשרי באירופה, והבעלים החדשים לא שבעו ממנה נחת. לבסוף הם החליטו שפשוט נמאס להם לשפוך כסף לבור שאין לו תחתית.
החלטתה של אתיחאד להפסיק את הזרמת הכספים לשתי החברות הכושלות קשורה גם לניהול של אתיחאד עצמה. אומנם החברה נמנית עם חברות התעופה הטובות בעולם, והשירות שהיא נותנת ללקוחותיה הוא שם דבר, אבל השקעותיה הכושלות בחברות תעופה זרות וגורמים אחרים הובילו לכך שבחודש יולי היא דיווחה על הפסד של 1.9 מיליארד דולר בשנת 2016 - ההפסד הראשון שלה מאז 2010. יותר ממחצית מסכום זה מקורו בהשקעות באליטליה ובאייר ברלין. בשל ההפסד נאלץ מנכ"ל החברה, ג'יימס הוגאן, לוותר על כסאו.
מה יקרה עכשיו?
לאף אחד אין תשובה ברורה, אבל טיסת הבוקר של אייר ברלין מתל אביב אתמול (ג') וכמוהה טיסת אחר הצהריים - יצאו בזמן. לפי הצפי, החברה תמשיך לפעול בחודשים הקרובים בלי שינויים מהותיים בלוח הזמנים, משום שגם ממשלת גרמניה, גם חברת לופטהנזה וכן גורמים נוספים הזדרזו לסייע לה. על פי הפרסומים ברחבי העולם, לופטהנזה עשויה לרכוש את פעילותה של אייר ברלין ולהכניסה לתאגיד שלה, שכולל את אוסטריאן איירליינס, סוויס ובריסל איירליינס. מהלך כזה עשוי להציל את החברה.
יצוין כי כבר לפני שלושה חודשים הודיעה לופטהנזה כי היא מעוניינת לרכוש את חברת אייר ברלין, אולם זאת בתנאי שממשלת אבו דאבי תטפל בחובותיה של אייר ברלין, הנאמדים כאמור ב-1.2 מיליארד אירו. ימים יגידו אם המהלך הזה יתגשם.