פשרה בנמלים: הרפורמה תוסדר בחקיקה רגילה
ההסתדרות ועובדי הנמלים יעברו למסלול של הידברות עד ל-1 בדצמבר וינסו להגיע להסכמה בנושא, שבמידה ותושג, תעבור תהליך חקיקה רגיל, במקום זה המואץ של חוק ההסדרים
בית הדין הארצי לעבודה עזר היום (א') להביא את המשבר בנמלים אל מה שנראה כעת כסופו. ההסתדרות השיגה את שרצתה, כלומר הוצאת השינוי המבני שתוכנן בחוק ההסדרים בנמלי הים, אשר היה מאפשר להחכיר רציפים לחברות חיצוניות. האוצר, מצידו, השיג את המשך תהליך הרפורמה, לפחות על הנייר.
על פי הצעתו של נשיא בית הדין, סטיב אדלר, יעברו ההסתדרות ועובדי הנמלים למסלול של הידברות עד ל-1 בדצמבר וינסו להגיע להסכמה בנושא. אם אכן זו תתקבל, תגובש ההסכמה לכדי הצעת חוק ויתחיל תהליך חקיקה רגיל בכנסת, במקום זה המואץ של חוק ההסדרים.
בנוסף, הדיונים יקבלו את חסותו של בית הדין והצדדים מחויבים אליו בדיווח חד שבועי. עובדי הנמלים, מצידם, התחייבו לשקט תעשייתי עד שהצעת החוק תגיע לקריאה ראשונה, כלומר – בעוד חודשים רבים.
השיבושים בנמלים החלו לפני כחודש, לאחר שהממשלה אישרה את חוק ההסדרים בו כלול סעיף השינוי המבני, שהעובדים ראו בו פתח לפגיעה בפרנסתם, בין השאר בשל חשש שייכנסו עובדים לא מאורגנים אל תוך הנמלים. תוך כדי, הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בנמלי אשדוד וחיפה. בעקבות פנייה של התעשיינים אל בית הדין, החלו דיונים בין הצדדים עד לפשרה הנוכחית.
נציגי ההסתדרות והאוצר נפגשו כמה פעמים בעניין זה בעבר, אך הגיעו למבוי סתום. גם פגישתם של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שר האוצר, רוני בר-און, ושר התחבורה, שאול מופז, לא הניבה תוצאות.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי אמר היום כי "נשיא ביה"ד גילה היום אחריות וקיבל למעשה את עמדת הפתיחה שלנו לפיה ההידברות היא המפתח ליחסי עבודה תקינים וכי חקיקה חד צדדית, בייחוד במסגרת חוק ההסדרים, מביאה לתסיסה ביחסי העבודה".
באוצר הביעו סיפוק מן ההחלטה וציינו כי מסלול ההידברות היה חלק מהשינוי המבני כבר מראשיתו.
חוזרים לעבודה?
צילום: מתי אלמליח
מומלצים