מתנגדי התחנה הפחמית: חלופות לא נבחנו לעומק
ארגוני הסביבה פותחים במבצע גיוס התנגדויות מהציבור להקמת התחנה, בתקווה שיצליחו להפוך את ההחלטה שהתקבלה ביוני בוועדה לתשתיות לאומיות. לדבריהם, הציבור לא היה שותף להחלטה שפוגעת בו. ח"כ פינס: הממשלה הלכה על החלופה המוכרת וטמנה את ראשה בחול. ניתן עוד לעצור את התוכנית
הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) של משרד הפנים אישרה את הקמת תחנת הכוח הפחמית הנוספת באשקלון בחודש יוני, אך למרות זאת, בימים אלה מתגבשת חזית ששמה לה למטרה למנוע את המהלך.
בין המתנגדים הבולטים לתחנה נמצא יושב ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ אופיר פינס (עבודה) שאמר היום (א') כי ניתן לעצור את התוכנית. במהלך סיור שערכו חברי הוועדה בתחנת הכוח "רוטנברג" באשקלון תקף פינס את המהלך ואמר כי הות"ל לא בחנה את כל החלופות לייצור חשמל לעומק, ושהממשלה הלכה על החלופה המוכרת - תחנת כוח פחמית.
"אנחנו חלק מהעולם ולצערי הממשלה טומנת את ראשה בחול. ייתכן מאוד שב-2016 תחנות כוח פחמיות לא יתקבלו בברכה", אמר פינס. עמיתו לוועדה, ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר: "כאשר העולם כולו מתחיל התמודדות אמיתית עם משבר האקלים ופליטת גזי החממה זוהי שגיאה גדולה להתחיל להקים אצלנו תחנת כוח פחמית נוספת".
עוד בנושא התחנה הפחמית:
- תחנת הכוח הפחמית באשקלון: בעד או נגד?
- ארגוני הסביבה: לא להקים עוד תחנת כוח באשקלון
- חברת החשמל: התחנה באשקלון תנקה את האוויר
- אשקלון: כוח שיטור ימי עצר 15 פעילי "גרינפיס"
- דעה: אי-רציונליות פחמית / אבי דבוש
זיהום וגזי חממה מול מחסור חמור בחשמל
בתוך כך פתחו היום פתחו ארגוני הסביבה במבצע שמטרתו לגייס התנגדויות מהציבור לתוכנית, ולהגישן למוסדות התיכנון, בתקווה שיצליחו להפוך את ההחלטה. הם טוענים שאין היגיון סביבתי בהקמתה, שכן היא תגרום לזיהום אוויר חמור ולפליטת גזי חממה. לדבריהם, מלבד הסיכונים הבריאותיים והסביבתיים הכרוכים במהלך, לזיהום האוויר ולפליטת גזי החממה יש גם מחיר כלכלי כבד שישראל תצטרך לשלם.
התומכים בתחנה טוענים מנגד כי משק החשמל הישראלי נמצא במשבר ורק תחנה פחמית תוכל לתת לו מענה. הם אומרים שהביקושים לחשמל עולים כיום על הרזרבות, ואין מספיק אמצעי ייצור על מנת לספק את הדרישות הגוברות לחשמל. לדבריהם, האמצעי המהיר ביותר למענה על הביקושים הוא הקמת תחנה פחמית, ושהמהלך יאפשר לשדרג את התחנות הקיימות ולהפחית את זיהום האוויר שנפלט כיום. בחברת החשמל טוענים כי התחנה החדשה תוקם בטכנולוגיה נקייה, שלא תזהם את הסביבה.
ההתנגדות: חלון הזדמנויות של חודש ימים
טיעונים אלה לא משכנעים את פעילי "מגמה ירוקה", "גרינפיס" ו"אדם טבע ודין" ואת עיריית אשקלון, שהקימו מטה מאבק משותף. תחת הכותרת "גמר חתימה טובה" הם ינסו לגייס כמה שיותר התנגדויות מהציבור להקמת התחנה. הארגונים ממקדים את מאמציהם בחלון הזדמנויות של כחודש ימים, שיחל אחרי החגים, ושרק במהלכו ניתן יהיה להתנגד להחלטת הות"ל באופן רשמי.
"אנחנו לא מוותרים בנושא הזה, המאבק הוא על עתיד העיר ועל עתיד האזור ב-120 השנים הבאות ועד בכלל. למרות שנדמה לנו שאנו אכן נאבקים בטחנות רוח, זה מאבק שאסור להרים בו ידיים וחייבים להמשיך אותו...", אמר ראש עיריית אשקלון, רוני מהצרי.
הות"ל: ועדה לקיצור סחבת ביורוקרטית
הוועדה לתשתיות לאומיות הוקמה ב-2002 על ידי ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, על מנת להסיר את מה שכינה "חסמים בירוקרטיים" שמונעים קבלת החלטות מהירה וביצוע מיידי. הוועדה - בה מיוצגים משרדי הממשלה, נציגי החברות הרלוונטיות, נציגי ציבור וארגוני סביבה, בוחנת הקמת פרוייקטים גדולים בתחום התשתית: נמלי תעופה וים, יוזמות בתחום האנרגיה, המים והביוב, אתרי סילוק פסולת וכ"ד.
אלא שלקיצור ההליכים הזה יש מחיר משמעותי: האפשרות של האזרח הפשוט להתנגד לפרויקטים גדולים בתחום התשתיות שיוקמו על סף ביתו פחתה באופן ניכר.
לדברי איריס האן, המתכננת הסביבתית של החברה להגנת הטבע, הרעיון שעומד מאחורי הוועדה הוא להפוך את הוועדה לרשות תכנון ורשות רישוי, במקום כל הגופים התכנוניים. לדברי האן, הרכב הוועדה נותן רוב ברור לקדימות התוכניות שעל שולחנה, משום ש-12 מתוך 15 החברים בה הם נציגים של משרדי הממשלה והסיכוי שבהרכב כזה נציגים של משרדי ממשלה ישתכנעו ממאבק ציבורי היא כמעט בלתי אפשרית.
"זאת לא חותמת גומי, אבל זה משחק מכור, משחק שאינו הוגן. הות"ל היא זרוע מבצעת של הגוף היוזם - הממשלה", אומרים בארגוני הסביבה.
פרופסור דוד דרי, מומחה למנהל ומדיניות ציבורית, מאמין כי מדיניות אחראית צריכה לקחת בחשבון את הרצונות והמאוויים של התושבים. "תהליכים בירוקרטיים לא נועדו כדי לסרבל תהליכים אלא בעיקר כדי להגן על אינטרסים שונים. במישור העקרוני אני בעד שהחלטות יתקבלו בדרך המלך – בהליכים בירוקרטיים תקינים", הוא אומר.
בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בוחנים אפשרות לשנות את הרכב הות"ל, כך שבהחלטותיה יינתן משקל רב יותר לשיקולי בריאות הציבור ולנציגי השלטון המקומי והאקדמיה.
ארגוני הסביבה תומכים בכך כמובן. "הות"ל הוא מסלול עוקף תכנון, שמטרתו לקדם פרוייקטים של גורמים פרטיים, ללא שיתוף ציבור ובצורה המהירה ביותר", אומרים ב"מגמה ירוקה". "לא יכול להיות שאין אף נציג של משרד הבריאות בות"ל - שדנה בגורם לתחלואה ולמוות... הציבור יודע שהממשלה נכנעת לאינטרס של חברת החשמל ובריאות הציבור מופקרת".
"מגמה ירוקה" מובילה את מבצע ההחתמה הציבורי. בארגון שואבים עידוד מהתגייסו הציבור נגד התחנה, ומקווים שיצליחו לסכל את המהלך. ההיסטוריה, עם זאת, משחקת לרעתם: מאז הקמתה לא שינתה הות"ל אף החלטה שלה בעקבות התנגדויות הציבור.