שתף קטע נבחר

המשבר משנה את סל הקניות

הצרכנים נוטשים את מוצרי הפרימיום בסופר לטובת המוצרים הזולים. "אנשים קונים בימים אלו רק את מה שהם צריכים‭,"‬ מעידים ברשתות השיווק

שקית החלב חוזרת, הלחם האחיד ושמן הסויה מחדשים ימיהם. אלו הם חלק מהשלכות המשבר הכלכלי שמורגש היטב בסופרמרקטים.

 

"שקית החלב עושה קאמבק, באבקות כביסה הצרכנים עוברים לתוצרת הארץ, מחפשים את האריזות הגדולות יותר וזה עדיין לא הסוף. את המיתון האמיתי נרגיש עוד חודש-חודשיים כשיהיו הפיטורים. היום המעבר למוצרים אחרים וצמצום צריכה הוא עניין של אווירה, בקרוב נרגיש את זה בכיס‭,"‬ צופה מנכ"ל רשת שיווק השקמה, רמי לוי.

 

 

משיחות של מנהלי רשתות עם "ידיעות אחרונות" עולה תמונה זהה של סחף בחלק גדול מן המוצרים ושינוי הרגלי צריכה. "בה בעת שבאוקטובר לא ראינו סימן למעבר ממוצרי פרימיום למוצרים זולים, בנובמבר מסתמנת מגמה של שינוי בחלק מהקטגוריות‭,"‬ ציין ראש אגף הסחר ברבוע כחול, גרשון וייסמן.

 

לדברי וייסמן, "אנחנו מבחינים בעלייה של כ‭10%-‬ בקניות הלחם האחיד, ובעלייה של ‭10%-5%‬ ברכישות של שמני סויה בהשוואה לשמני קנולה ותירס שזכו לפופולריות בשנים האחרונות. בסך הכל האנשים יותר זהירים, מתאפיינים בקניות מסודרות יותר, קונים מה שהם צריכים ולא קניות למזווה‭."‬

 

איגור גורביץ‭,'‬ סמנכ"ל מחסני להב, מבחין בדומיננטיות של המבצעים בהחלטות הקנייה. "אנחנו רואים יותר ויותר עגלות שכ‭80%-70%-‬ מהמוצרים שבתוכן הם תוצר של מבצעים. רואים במפורש שאנשים מודעים למבצעים, עוקבים אחריהם, מממשים אותם, ורק אחרי שמיצו את המבצעים הרלבנטיים בעבורם מתפנים לערוך השלמות במוצרים נוספים, כאשר גם כאן בקטגוריות רבות קיים מעבר ממוצרי הפרימיום למוצרים הזולים‭."‬

 

הקפה השחור והאורז כברומטר

"אנשים עושים חשבון גם כאשר מדובר במוצרים זולים יחסית או במוצרי יסוד‭,"‬ מסכימים לוי וגורביץ‭,'‬ ומצביעים על הקפה השחור והאורז כדוגמאות. קפה שחור עלית נחשב מוביל בתחומו, אבל בגלל שהוא יקר כמעט פי שניים מהמתחרים הזולים, הוא מאבד נתחי שוק, אומר לוי.

 

 

ברשת מחסני להב מדברים על ירידה של ‭40%-30%‬ במכירות אורז סוגת מול עלייה במכירות סוגי אורז זולים. פיני שטרית, סמנכ"ל קו-אופ ישראל, מצביע על תופעה של "מעבר לחנויות שכונתיות. לצרכן יש תחושה שהקנייה בחנות השכונתית הקטנה יחסית תהיה מבוקרת בהשוואה לחנות הדיסקאונט הגדולה ועתירת הפיתויים‭."‬

 

מה נמכר יותר ומה פחות

חלב: בחלק מהמרכולים מדווחים על חזרה אל השקית. בתנובה טוענים כי אין אינדיקציה של מעבר צרכנים מקרטונים מפוסטרים לשקיות. לעומת זאת, מורגשת בצורה בולטת יותר חזרה מהחלב המועשר והיקר לחלב המפוסטר הרגיל.

 

לחם: עלייה של ‭20%-10%‬ במכירות לחם אחיד. בלחם הקל יש ירידה של ‭15%-10%‬ במכירות, והקניות מנותבות לפי מבצעים. כאשר לחמים קלים מסוימים נמצאים במבצע, המכירות מזנקות.

 

מוצרי בשר: העוף הטרי נהנה בשבוע שעבר מהמבצעים האגרסיביים ברשתות; בלטה העדפה לעוף טרי שלם בהשוואה לחלקי עוף.

 

משקאות קלים: תלוי בחנות. בחנויות מוזלות ובאזורים עתירי אוכלוסייה קשת יום יש מעבר מסוים לחלופות זולות. עם זאת, קוקה קולה יצאה במבצעים אגרסיביים ובחלק ניכר מהחנויות מכירותיה לא נפגעות. גם מכירות המים המינרליים, שמחירי השוק שלהם נמוכים, לא נפגעו.

 

קפואים: מעבר לחלופות הזולות. ברשת מחסני להב מדווחים על ירידה של ‭50%‬ במכירות מותגים מובילים ויקרים בתחום הפיצות המשפחתיות והבורקס, מול עלייה במותגים הזולים. אפילו בשניצל התירס הנצחי נרשמת מגמה דומה.

 

דגני הבוקר למבוגרים: מורגשת ירידה קלה של ‭,7%-5%‬ ובד בבד מעבר לחלופות זולות של מותגים פרטיים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: ויז'ואל/פוטוס
נוטשים את הקרטון- שבים לשקית. חלב
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים