שתף קטע נבחר
 

מה מוכנות היצרניות לעשות תמורת 34 מיליארד?

משכורות המנהלים הבכירים יקוצצו בחדות, פיטורים המוניים במפעלים, סגירת מותגים ופסי ייצור ועוד. יצרניות הרכב האמריקניות, הנלחמות על חייהן, הגישו לסנאט תוכניות התייעלות בתקווה לזכות בסיוע ציבורי

כיצד יצליחו יצרניות הרכב האמריקניות הגדולות לצאת מהמשבר? תשובה כמעט-מדויקת לשאלת 34 מיליארד הדולר, סיפקו היצרניות לסנאט האמריקני במסמכים שהגישו אתמול (ג'), לקראת דיון בעניינן בהמשך השבוע. בין האמצעים לשכנוע בית הנבחרים, מציינים בכירי היצרניות קיצוץ דרמטי בשכר ההנהלה, פיטורי עובדים, סגירת מפעלים ומכירת מותגים לא נחוצים. ההערכה היא כי הנבחרים יאשרו את בקשות הסיוע, אך עשויים לדרוש בתמורה פיקוח הדוק על עמידה ביעדים וביצוע תוכניות, ואף התאמתן לדרישותיהם בעתיד.

 

ג'נרל מוטורס: נמכור את סאאב, נכווץ את פונטיאק

הנקודה המעניינת ביותר שעולה מהדו"ח שהגישה GM, נוגעת למצבה הנוכחי של החברה. לפי הדו"ח, היצרנית זקוקה לארבעה מיליארד דולר כבר עד סוף חודש זה, כדי להמשיך ולשרוד. בתדריך לעיתונות שביצעו בכירי החברה, הם סרבו להתייחס לאפשרות של פשיטת רגל, אך אמרו כי ללא סיוע מיידי, לא ישאר בקופתם כסף כדי להמשיך ולממן את פעילותם.

 


סאטורן. הוקמה כתשובה לטויוטה והונדה, אך נכשלה

 

ג'נרל מוטורס מבקשת בנוסף סך של 14 מיליארד דולר, ובתמורה בכוונתה לבצע התייעלות מקיפה. בין היתר מבטיחים שם למכור את סאאב המפסידה, להפוך את פונטיאק למותג נישה קטן, ולמכור או לסגור את סאטורן, שהוקמה כמתחרה לטויוטה והונדה אבל כשלה במשימתה. בנוסף הודיעו ב-GM כי שכר המנכ"ל העתידי יעמוד על דולר אחד בלבד, שכר יתר הבכירים יצומצם וכי בכוונתם לצמצם את מספר סוכנויות המכירה בקרוב ל-30%, כמו גם את מספר העובדים.

 

בנוסף לצעדי התייעלות מקובלים, הודיעה GM כי היא שוקלת למכור נכסים שבבעלותה, כמו למשל בניין ההנהלה המפואר בדטרויט, שערכו מוערך בחצי מיליארד דולר. בכירי הקונצרן הבהירו כי גם חלק מהנדל"ן באירופה עשוי להמכר, כדי לשמן את הקופה הריקה ממזומנים. בסך הכל מאמינים שם כי מכירה שכזו תאפשר לגייס עד ארבעה מיליארד דולר נוספים.

 

עם זאת, מעניין לציין כי ב-GM מבססים את התוכנית שלהם על תרחיש לפיו היצרנית לא מאבדת נתח שוק בארצות הברית ושומרת על כוחה. מדובר בתרחיש אופטימי מאוד, במילים עדינות. גם כיום מודים ביצרנית כי שמועות על פשיטת רגל גורמות כבר כעת לבריחת לקוחות, בעיקר לטובת מותגים יפנים. האם סיוע יאפשר לחדש את אמון הלקוחות, או שטויוטה והונדה ימשיכו לכרסם - כמו בכל שנה במהלך העשור האחרון - מנתח השוק ההולך ומצטמצם?

 

פורד: ריווחיות ב-2011, נמכור את מטוסי המנהלים

פורד נמצאת במצב הטוב ביותר מבין שלוש היצרניות הגדולות. העובדה כי נכנסה להפסדים עוד ב-2005, גרמה לכך שאל המשבר הגיעה כשהיא כבר בעיצומה של תוכנית התייעלות מקיפה. מנכ"ל החברה, שאף הוא הודיע כי יצמצם את שכרו ב-2009 לדולר אחד בלבד, והגיע לוושינגטון בפורד אסקייפ היברידי במקום במטוס פרטי, מאמין שתוכנית ההתייעלות בה החל לפני כשנתיים לא זקוקה לשינויים מהותיים. עם זאת, רק אתמול נודע רשמית כי בפורד מתכננים להרחיב את התוכנית, ולכלול בה גם את מכירת וולוו.


ביל פורד (מימין) ואלן מולאלי. מאמינים שהעתיד ורוד - מ-2011

 

תוכנית זו כללה בעבר פיטורי ענק, צמצום היצע הדגמים והשקעה במכוניות קומפקטיות וחסכוניות. בעקבות הביקורת בסנאט, הודיעו בפורד גם כי ימכרו את חמשת מטוסי המנהלים שברשותם. כמו-כן, בכוונתם להשקיע 14 מיליארד דולר בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות - מה שיאפשר שיווק מסחרית חשמלית בשנת 2010 ומשפחתית חשמלית מ-2011.

 

בפורד מעריכים כי אם תוכנית ההתייעלות תבוצע כמתוכנן, והשוק האמריקני לא יקרוס מעבר למצב כיום, יחזרו לרווח בשנת 2011. התוכנית המקורית אותה יזם אלן מולאלי, מי שאחראי לחילוץ חברת התעופה בואינג מפשיטת רגל, הייתה אמורה לשים קץ להפסדים בפורד כבר בשנה הבאה. אלא שמולאלי הצהיר כבר בחודש מאי כי נטש את התכנית האופטימית הזו.

 

קרייזלר: אין הטבות למנכ"ל, נציע מכוניות חשמליות

ואיך תשתמש קרייזלר בשבעה מיליארד דולר אותם היא מבקשת? ביצרנית, שנמצאת ככל הנראה במצב הקשה ביותר מבין השלוש, מסבירים כי הם בעיצומה של תוכנית התייעלות, שכללה פיטורי קרוב ל-32,000 עובדים, סגירת מפעלים וצמצום משמעותי של נפח הייצור. מנכ"ל היצרנית, בוב נרדלי, משתכר כמו עמיתיו דולר אחד בלבד, ולא זוכה להטבות כלשהן מקרייזלר, דוגמת ביטוח בריאות.


בוב נרדלי והחשמליות. זה מה שיושיע?

 

בקרייזלר מבטיחים כי יפתחו מכוניות חשמליות וישווקו ארבעה דגמים שונים, אחד מהם כבר ב-2010, והיתר יושקו בהדרגה עד 2013. לפי ההערכות שהגישו לסנאט, בכירי קרייזלר מקווים להציג רווח תפעולי שיגיע ל-2.6 מיליארד דולר ב-2010, וקרוב לשני מיליארד בשנתיים הבאות. כמו כן, היצרנית תעשה מאמצים להשגת שיתופי פעולה עם יצרניות אחרות, לטובת חסכון בפיתוח דגמים חדשים.

 

הסנאט צפוי לאשר; הציבור האמריקני לא קונה מכוניות

בניגוד לביקורת הקשה שהוטחה כלפי בכירי היצרניות בדיון הקודם, לקראת הדיון שיתקיים השבוע נשמעת יו"ר בית הנבחרים מפויסת יותר. "תהיה התערבות", אומרת ננסי פלוסי, סנטורית דמוקרטית מקליפורניה, והוסיפה כי פשיטת רגל אינה אופציה עבור אף אחת מהיצרניות.

 

עם זאת, פלוסי הבהירה במסיבת עיתונאים שערכה לאחר מסירת תוכניות ההתייעלות, כי הממשל עשוי לדרוש מהיצרניות לבצע שינויים נוספים כתנאי

למתן הכספים. לדבריה, בית הנבחרים יוכל להכתיב בחוק את הדרך בה יבוצעו תוכניות ההתייעלות.

 

ובזמן שבבית הנבחרים נדון גורלן של יצרניות הרכב האמריקניות, ברחבי ארצות הברית הלקוחות מעדיפים להישאר בבית. אולמות התצוגה של מרבית המותגים היו ריקים בנובמבר, כפי שמגלים נתונים שמפרסם האוטומוטיב ניוז: מכירות קרייזלר צנחו כמעט למחצית מנובמבר 2007, פורד נפלה ב-33% וג'נרל מוטורס ב-41%. טויוטה איבדה בנובמר 34%, ניסאן נפלה ב-42%, הונדה ויונדאי ב-32% ו-39% בהתאמה.

 

בסך הכל, צנח שוק הרכב האמריקני בקרוב ל-37% בהשוואה לחודש נובמבר 2007. ב-11 החודשים הראשונים של 2008 נמכרו בארצות הברית 12.35 מיליון מכוניות חדשות - ירידה של יותר מ-16% בהשוואה לשנה שעברה, ואחת משנות השוק הגרועות ביותר מזה 20 שנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פונטיאק. תצומצם למותג נישה
צילום: אלי שאולי
סאאב. מחפשת בעלים חדש
יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי
צילום: AFP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים