יונדאי לא רוצה את קרייזלר; GM רוצה אתכם
בניגוד לשמועות שהופצו בתעשיית הרכב, ליצרנית הרכב הקוריאנית יונדאי אין עניין בחלק מנכסי קרייזלר - כך פורסם אתמול (ה') בהודעה רשמית. ובינתיים: בג'נרל מוטורס הקימו אתר מיוחד לבקשת סיוע מהציבור
יונדאי אינה מעוניינת בקרייזלר - וזה סופי. בהודעה שפרסם דובר היצרנית, הוכחשו שמועות לפיהן יונדאי מביעה עניין ברכישת חלקים שונים מקרייזלר, בהם מותג ג'יפ, הנחשב לאחד הנכסים האחרונים בעלי ערך כלשהו בקרייזלר. ובינתיים, השכנה מדטרויט, ג'נרל מוטורס, מקימה אתר אינטרנט שנועד לבקש סיוע מהציבור - בתקווה שזה יפעיל לחץ על הקונגרס להציל אותה מקריסה.
אין קונים
קרייזלר נמצאת בשנים האחרונות במשבר הולך ומעמיק, וגם לאחר שעברה מבעלות דיימלר (מרצדס) לידי חברת ההשקעות סרברוס האמריקנית, היא ממשיכה להפסיד מאות מיליוני דולרים. לפי הערכות בתעשייה, קרייזלר עומדת בפני משבר חריף ביותר ותתקשה להתאושש ממנו - עובדה שגורמת לסרברוס לחפש לה קונה. בעבר ניהלו שם שיחות עם ג'נרל מוטורס, אך זו האחרונה, שנמצאת במשבר חריף משל עצמה, הודיעה לפני כשבוע באופן רשמי כי השיחות הופסקו.
יונדאי חוזרת בה מכוונתה לרכוש חלקים מקרייזלר
- השיחות שלא יצאו לפועל: רנו, GM, פורד וקרייזלר דנות במיזוג
- הצרות של קרייזלר הולכות ומחמירות
- הממשל האמריקני לא יסייע למיזוג ג'נרל מוטורס וקרייזלר
- אובאמה פנה לבוש: החש סיוע לתעשיית הרכב
בג'נרל מוטורס, שסובלת מצניחה של כ-20% במכירות ומהפסדי עתק - 2.5 מיליארד דולר רק ברבעון השני של 2008 - החליטו לוותר על תוכניות המיזוג עם קרייזלר, ולהתמקד ביציאה מהמשבר. גם כאן, התחזיות פסימיות: ג'נרל מוטורס הודיעה כי אם לא תקבל סיוע מיידי מהממשל האמריקני, היא עשויה לקרוס תוך כחצי שנה. גורמים בתעשיית הרכב אף העריכו שקונצרן הענק, שמעסיק רבבות בני אדם בכל רחבי העולם, עשוי לשרוף את כל מאגר המזומנים שלו עוד השנה.
"אין לנו עניין בקרייזלר"
לאחר שמיצתה את השיחות עם ג'נרל מוטורס, פנתה סרברוס לדיונים עם צמרת יונדאי - כך על-פי התקשורת הקוריאנית והאמריקנית. אלא שגם מגעים אלה זכו לביקורת חריפה מצד משקיעים החוששים לעתיד יונדאי, ובסופו של דבר עלו על שרטון. כעת מנסים ביונדאי להרגיע, ומבהירים רשמית שאין כוונה להוציא לפועל עסקה כזו. "ידינו מלאות בתוכניות התרחבות מגוונות מסביב לעולם", כך אמר דובר יונדאי ל"אוטומוטיב ניוז". "אין לנו כל עניין ברכישת חברה כלשהי. וזה כולל את קרייזלר".
ההצהרה הזו היא בגדר חדשות רעות לקרייזלר, אחת הנפגעות הגדולות של המשבר הכלכלי. היצרנית האמריקנית השלישית בגודלה לא נערכה לשינויים בענף הרכב, ומצאה עצמה עם ארסנל דגמים מיושנים, גדולים מדי ובזבזנים בדלק. זאת בשעה שהצרכנים מחפשים היום מכוניות קומפקטיות וחסכוניות, שיקלו עליהם את נטל מחירי הדלק, ויכאיבו פחות בעידן של משבר כלכלי.
גם בניסאן מתחרטים
בסרברוס תלו תקווה של ממש בעסקה אפשרית עם ג'נרל מוטורס, ואם אכן זו לא תצא לפועל, עשוי עתידה של קרייזלר להפוך קודר במיוחד. דחיית המגעים עם יונדאי, ופניית הפרסה שעשה קרלוס גוהן - נשיא רנו-ניסאן - עלולים לגרום לקריסתה של היצרנית.
נשיא רנו-ניסאן, קרלוס גוהן. זה לא הזמן לבזבז מזומנים
גוהן הביע בעבר עניין בשותפות נרחבת עם קרייזלר, ואכן ניסאן משתפת פעולה עם האמריקנים בפיתוח דגמים. אלא שלאחרונה החליט מי שנחשב לאחד האסטרטגים הטובים בתעשיית הרכב, והאחראי להצלת ניסאן מפני פשיטת רגל לפני עשור, כי שותפות מלאה עם קרייזלר צריכה לרדת מהפרק.
גוהן הסביר את הדברים: "חברות לא יסכנו מזומנים למהלך אסטרטגי כשאין להן מושג כמה זמן יימשך המשבר". ובכך, הוא סתם את הגולל - לפחות בינתיים - על האפשרות שניסאן תרכוש 20% מקרייזלר ותהפוך אותה לבת ברית בשותפות רנו-ניסאן.
ג'נרל מוטורס: תעזרו לנו ללחוץ על הקונגרס
בזמן שבקרייזלר סופרים את שטרות המזומנים האחרונים, בג'נרל מוטורס מנסים להעלות הילוך במאבק לקבלת הטבות מהקונגרס האמריקני. בצעד יוצא דופן מקימה היצרנית אתר אינטרנט מיוחד, המכונה "עובדות ובדיות".
אתר האינטרנט החדש של GM. מבקשת את עזרת הציבור
באתר, מתריעה ג'נרל מוטורס מפני קטסטרופה כלכלית וחברתית שתתרחש, אם תעשיית הרכב האמריקנית תקרוס. לדבריה, האינטרס הציבורי הוא לשמור על יצרניות הרכב, אחרת ייגרם נזק משמעותי לכלכלה האמריקנית ומיליוני עובדים יפוטרו.
בג'נרל מוטורס גם קוראים לעובדיהם בהווה ובעבר, לסוכני המכירות ולציבור האמריקנים בכללותו, להפעיל לחץ על נציגיהם בקונגרס. באתר מופיע מכתב אחיד אותו מתבקשים האמריקנים לשלוח לנציגיהם, במטרה לשכנע אותם להעביר כספי סיוע לתעשיית הרכב האמריקנית, במטרה למנוע את קריסתה.