שתף קטע נבחר
 

ארה"ב: סיוע של 15 מיליארד ד' ליצרניות הרכב

מקור בקונגרס: ההסכם הושג בין חברי קונגרס דמוקרטים וממשל בוש, ויעלה להצבעה בשבוע הבא. דיווח: פשיטת רגל של GM או קרייזלר תעלה כפול מסכום הסיוע המבוקש

חברי קונגרס דמוקרטים הגיעו להסכם עקרונות עם ממשל בוש בעניין העברת כספי חילוץ בסך של כ-15 מיליארד דולר לשלוש יצרניות כלי הרכב הגדולות - ג'נרל מוטורס, קרייזלר ופורד, כך אמר בשבת לפנות בוקר (שעון ישראל) גורם בקונגרס. פרטי החקיקה יעלו להצבעה בשבוע הבא ונמצאים עדיין בשלבי גיבוש - כולל סכום הסיוע שיוגש לחברות, כך לפי הדובר. החברות, מצידן, ביקשו סיוע בסך 34 מיליארד דולר. 

 

לפי הערכות, נתוני האבטלה החמורים שפורסמו אתמול הביאו להמרצת המגעים. הנשיא בוש הזהיר כי לפחות אחת מבין שלוש היצרניות הגדולות בדטרויט עלולה לקרוס על רקע המשבר הכלכלי המתרחב.  

 

פריצת הדרך אירעה לאחר שיו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה כי תקציב של משרד האנרגיה בהיקף של 25 מיליארד דולר למטרת פיתוח מכוניות חסכוניות בדלק, עשוי לשמש להמרצת חברות הרכב. זאת, לדבריה,אם תתקבל התחייבות כי "העברת הכספים הללו תחודש בעוד מספר שבועות כדי שלא לדחות את היוזמה ההכרחית הזו (של פיתוח כלי רכב חסכוניים בדלק)". פלוסי אמרה כי היא מצפה להביא את הצעת הסיוע להצבעה בשבוע הבא על מנת לספק "סיוע מוגבל לטווח קצר" לתעשיית כלי הרכב. בית הנבחרים יחזור לעבודה ב-9 בדצמבר והסנאט מתכנס שוב יום לאחר מכן.  

 

יו"ר השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים, ברני פרנק, ויו"ר מועצת הבנקאות של הסנאט כריסטופר דוד אמורים להיוועד היום (שבת) בוושינגטון כדי לגבש את טיוטת החקיקה. פלוסי דיברה אתמול אחר הצהריים עם ראש צוות הבית הלבן, ג'וש בולטן, בניסיון לקדם את פתרון המשבר, הוסיף דובר הקונגרס.

  

דיווח:פשיטת הרגל תעלה כפול

בתוך כך דווח כי מימון פשיטת רגל על ידי ג'נרל מוטורס או קרייזלר תעלה פי שניים הסכום שיצרניות הרכב נזקקות לו בכספי סיוע, כך לפי קרייזלר ומומחים בתחום. קרייזלר, אשר מסרה אתמול כי שכרה את שירותי פירמת הפרקליטים ג'ונס דיי על מנת לבדוק את אופציית פשיטת הרגל – אותה דחתה מאוחר יותר – תיזדקק ל-20 מיליארד דולר למימון המהלך, פי שלושה מבקשת הסיוע שלה העומדת על 7 מיליארד דולר. כך לפי דו"ח החברה לקונגרס.  

 

פשיטת הרגל של ג'נרל מוטורס תעלה בין 40 ל-50 מיליארד דולר, אמר אדוארד אלטמן, מרצה באוניברסיטת ניו יורק, בדברו בפני הקונגרס אתמול. ג'נרל מוטורס זקוקה ל-18 מיליארד דולר בכספי חילוץ.  

 

"למרבה הצער, ההלוואה המסורתית הזאת, אפילו בהיקף של 18 מיליארד דולר, אינה מספקת ונידונה לכשלון באקלים הנוכחי. ככל הנראה יבואו בעקבותיה בקשות נוספות לעוד כספי חילוץ, או בקשה לפשיטת רגל", אמר אלטמן. הוא דחק בממשל לבקש מהבנקים אשר קיבלו כספי סיוע, לספק את ההלוואות הדרושות לחברות כלי הרכב.

 

מנכ"ל ג'נרל מוטורס, ריק וואגונר, אמר מאידך לקונגרס, כי החברה שלו איננה שוקלת את האופציה הזו כדי לפתור את המשבר, שכן בכך תרתיע רוכשים פוטנציאליים. גם פשיטת רגל במימון ממשלתי תהיה סבוכה ומסוכנת מדי, אמר ג'ורג' פישר, מנהל בכיר בג'נרל מוטורס.  

 

קרייזלר הביעה ספקות אם הבנקים יממנו הלוואות לארגון מחדש של החברות וביקשה כי הוצאות מסוג זה ימומנו על ידי הממשל. "בהתחשב במצב הקיים בשוקי האשראי, אין לנו ציפיות כי הלוואות בסדר גודל כזה יגיעו מלווים קיימים של קרייזלר או ממקור פרטי כלשהו. סיוע מסוג זה יצטרך להגיע מהממשל", נכתב במסמכי קרייזלר לבקשת ההלוואה.  

 

ללא הלוואה לצורך ארגון מחדש תיאלץ קרייזלר לסגור 29 מפעלים ולפטר 53 אלף עובדים, כך מסרה בשבוע שעבר. חובותיה לספקים עומדים על 7 מיליארד דולר. 

פורסם לראשונה 06/12/2008 11:10

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי
צילום: AFP
ג'נרל מוטורס
צילום: איי אף פי
מומלצים