ארה"ב: שופינג החגים בשפל, והמיקוח חוגג
המשבר הכלכלי מכה ללא רחם ברשתות השיווק, בבתי הכלבו ובחנויות - והצרכנים האמריקנים מאמצים דפוסי התנהגות המוכרים לנו היטב במזרח התיכון. הציפיות ליום שלמחרת חג המולד שחורות מתמיד
- התמ"ג האמריקני התכווץ ב-0.5% ברבעון השלישי
- הצרכנים בארה"ב לא קונים, והרשתות קורסות
- רשמית: ארה"ב נמצאת במיתון מדצמבר 2007
כבר עתה, התנובה הכספית מחגיגות הקניות שלפני החגים היא הנמוכה ביותר בארה"ב זה שנים. מדובר בשפל רווחים מאז שהתעשייה החלה להשוות מחירים לפני 39 שנה. אם תחזיות המועצה הבינלאומית למרכזי קניות יתממשו, זאת תהיה עונת הקניות החלשה ביותר מאז.
אפילו מבצעי ענק כמו אלה שמונהגים ב"יום שישי השחור", שצוין השנה ב-28 בנובמבר, לא הניעו את המכירות לגבהי שופינג רגילים. ההנחות לפני החג צללו לעומקים של עד 70%.
לפי AP, החנויות ומרכזי הקניות נוקטים צעדים דרסטיים לשימור לקוחות. חלק מבתי העסק מעדכנים את מדיניות החזרת המוצרים, בה בעת שאחרים משווים מחירים עם המתחרים. רבים מהמוכרים מתנדבים להציע הנחות במקום, דבר שגורר התמקחויות, כמו בשוקי הלוונט. בכלל, העמידה על המקח פשטה בכל בית עסק בערים הגדולות, מה שהופך אותם לגן עדן לישראלים, ולגיהינום בעבור המוכרים המקומיים...
מתמקחים, מצליחים - אבל לא בכל מקום
זבן ב"ג'יי.קרו" שבווייט פליינס, ניו-יורק, אמר ל-AP שרוכשים שבים לחנות עם קבלות בנות חודשיים, ומבקשים החזרים בעבור פריטים שנמצאים במבצע עכשיו.
"מדיניות החנות היא לאפשר את תשלום ההפרש, רק אם המוצרים נרכשו בשבוע שלפני ההנחה", אמר הזבן, "אבל כשאני אומר להם שהקבלה שלהם היא בת יותר משבוע, הם אומרים שיחזירו את המוצר ופשוט יקנו אותו מחדש. אנחנו בדרך כלל מאפשרים את זה".
המצב הכלכלי מצטרף למכירות סוף השנה - בעלי החנויות מבקשים להיפטר ממלאי השנה שעברה. נוסף על כך, מזג האוויר החורפי שנחת על ניו-יורק לא מקל על האנשים שם לצאת לרחובות ולקנות.
גם מזג האוויר משאיר את הצרכנים בבית (צילום: AP)
ב"נעלי סאגה" שבמנהטן, מוכר שאל את אחת הקונות כמה היא רוצה לשלם בעבור הנעליים שבהן בחרה. בסופו של מיקוח, הקונה קיבלה הנחה של 40 דולר, ורכשה את הנעליים ללא מסי מכירה הנהוגים בניו-יורק.
חנויות קוסמטיקה קטנות מציעות מתנות חינם כמו דוגמיות בגדלי נסיעות. עם זאת, בבתי הקוסמטיקה הגדולים לא מורידים מחירים ולא מאפשרים מיקוח.
גם ב-ADAM ניו-יורק למשל, לא מורידים מחירים. קונה שדרשה שם הנחה של 200 דולר משמלה שתומחרה ב-450 דולר, אחרי הנחה של 25%, קיבלה תשובה שלילית. נאמר לה שהשמלה עשויה בד איטלקי מאיכות גבוהה ומיוצרת בניו-יורק, והיא התקפלה.
צפי למחירי התאבדות ביום שישי
ההתמקחות על המחירים לא פוסחת גם על סן-פרנסיסקו, רק כדי לאפשר לקופה הרושמת לצלצל קצת. זה לא ממש עוזר. מנהלת חנות תכשיטים טענה שהיא וצוותה מתמקחים יותר מאי פעם, כי לקונים יש מגבלות תקציב חמורות והם לא משים מהן, למרות ההוזלות המפליגות.
"הם בוחנים סחורה בשווי של 1,000 דולר, ומבקשים לשלם עליה 300-200 דולר", סיפרה המנהלת.
רשת האלקטרוניקה השורדת בקושי, Circuit City, האריכה את מועד השבת המוצרים שנרכשו בחגים ל-31 בינואר. מוכר בבית כלבו סיפר: "מדיניות ההשבה שלנו נהפכה היסטוריה לפני חודש, כשהקונים התחננו לאפשרות להשיב את קניותיהם אחרי חג המולד. נכנענו, כדי לא לוותר על התקווה. אנחנו לא מצפים בקוצר רוח ל-26 בדצמבר".
26 בדצבמר הוא היום שבו בתי הכלבו סופרים את רווחי החגים. ואולם השנה, היום הזה עשוי להיות מנוצל לעשיית רווחים נוספים במחירי התאבדות.
לפי ביזג'ורלנס, בבית הכלבו מייסיס, ניו-יורק, מתכננים להאריך את שעות הרכישה בערב חג המולד עד לחצות, וכך יעשו גם בצאת החג. הכל כדי ללקט עוד קצת מכירות.
בחדשות CBS דוּוח שאנשים מחכים לצאת החג כדי לערוך את הקניות שלהם לחג, ולהשיג הנחות גדולות יותר. לפי המועצה הלאומית לצרכנות, יום שישי שאחרי חג המולד יהיה שישי שחור באמת. בסקר שערכה המועצה לצרכנות של ניו-יורק נמצא שכחצי מבתי העסק מתכננים מבצעי "בעל הבית השתגע" בצאת החג. בבתי עסק רבים, מספר המוצרים המוצעים בהנחה לכבוד החג הוכפל לעומת השנה שעברה.