סימון ליחידת מידה? לא בכל רשתות השיווק
שבוע חלף מאז חויבו הרשתות לסמן ליד מוצרים את המחיר ליחידת משקל או נפח. בדקנו את מוּדעות הצרכנים לעניין, וגילינו שלא רק הם עדיין לא לגמרי מחוברים לחובה החדשה בפועל
מה תאמרו על רשת שיווק שמפרסמת ברעש, בצלצולים ועם אברי גלעד את דבר דבקותה בחובה החדשה לסימון מחירים לפי יחידת מידה, אבל בסניפים מסוימים שלה אין אפילו סימון מחירים רגיל?
כזו היא רשת מגה, המתגאה במרכולי "מגה בול" החדשים שלה, שהקדימו סימון לחובה. אבל בסניף "מגה בעיר" של אותה הרשת, ברחוב ויצמן 20 בגבעתיים, נראה כאילו לא שמעו על חובת סימון מחירים לפי יחידת מידה. המדפים שם ריקים מהסימון החדש, כלומר - הם לא ממלאים שם אחר הוראות החוק.
הכל התחיל בכתבת וידיאו שביקשנו לצלם בסביבה סופרמרקטית, כדי לבדוק האם אזרחי ישראל מודעים לחובת סימון מחירים לפי יחידת מידה, והאם החלו להיעזר בסימון החדש.
החובה המדוברת נכנסה לתוקף ביום חמישי שעבר, 1 בינואר. כל הסופרמרקטים ששטחם עולה על 100 מ"ר כפופים לחובה הזו, הנגזרת מתקנות שנוספו לחוק הגנת הצרכן. לפי התקנות, בעלי המרכולים מחויבים כעת להציג את מחיר המוצר ליחידת משקל (100 גרם או 1 ק"ג), או נפח (100 מ"ל או 1 ליטר), נוסף על חובת ההצגה של מחיר המוצר.
סימון המחיר לפי יחידת מידה, משמעותו שבפעם הבאה שתתלבטו בין בקבוק שתייה שנפחו 1.75 ליטר לבין בקבוק שנפחו 1.5 ליטר, תוכלו לוודא את מחיר המוצר לליטר, ולבדוק האם גובים מכם יותר על אחד הנפחים.
זה אומר, שבפעם הבאה שתקנו דגני בוקר, על המדף יתנוסס גם סימון של מחיר הדגנים ל-100 גרם. בעזרת הסימון הזה תוכלו להשוות - מידה כנגד מידה - את מחירם של 100 גרם דגנים באריזה של דגני בוקר שמשקלה 750 גרם, למחירם של 100 גרם מאותם דגנים באריזה שמשקלה 500 גרם. את אלה תוכלו להשוות גם לאריזות בשלל גדלים של חברות אחרות, במשקלים אחרים.
ביקשנו לצלם את כתבת הווידיאו בשני סניפים של שתי רשתות המרכולים הגדולות בארץ: שופרסל ומגה. בשופרסל נעתרו במהרה, ואילו במגה התמהמהו ואז דחו את הבקשה. פרנסיה לא התירו לנו לצלם באחד הסניפים.
ביקור פרטי בסניף המדובר בגבעתיים העלה סיבה אפשרית טובה מאוד לדחיית הבקשה: התקנות נכנסו לתוקפן, אבל בסניף אין אף לא בדל של סימון מחירים לפי מידה. וכדי להוסיף חבורה על פצע - גם סימון מחירים רגיל נעדר לרוב ממדפיו, שמסומנים במחירים של מוצרים שבמבצע בלבד.
המדפים ריקים מכל סימון מחירים. מגה בגבעתיים (צילום: מירב קריסטל)
גולש שפנה למערכת ynet באמצעות האימייל האדום סיפר שגם בסניף מגה ברחוב יגאל אלון 55 בתל-אביב אין סימון מחירים לפי מידה. בדקנו את העניין, והמידע שהועבר נמצא כנכון.
במשרד התמ"ת עוד לא גיבשו סנקציה נגד אי מילוי הוראות החוק. ואולם עו"ד יצחק קמחי, הממונה על הגנת הצרכן במשרד, לא מתכוון להותיר את העבירה, לכאורה, על כנה.
"אם אין סימון מחירים לפי מידה ואין סימון מחירים הולם בסניפים מסוימים של רשת 'מגה', מדובר בעבירה על חוק הגנת הצרכן", אמר קמחי בשיחה עם ynet.
"נצטרך לבדוק אם אכן כך הדבר, אבל אם זהו המצב, אני מתפלא על רשת מגה - שמודעת להוראות החוק בנוגע לסימון מחירים לפי מידה, וטרחה אף לפרסם ולמנף את הרשת החדשה שלה ככזאת שמציגה מחיר ליחידת מידה עוד לפני שהחלה החובה בחוק על כך ב-1 בחודש - שבסניפים אחרים שלה, לפי ynet, לא עומדת בהוראות החוק כלל".
"אולי היינו עסוקים מדי בקסאמים"
כמו ב"מגה בעיר" בגבעתיים, נראה שגם אזרחי ישראל לא ממש שמעו על חובת סימון מחירים לפי מידה. לא, זו אינה מסקנה מדעית, ולא בדקנו אותה בסקר, אבל זו המסקנה העולה מביקור צוות ynet בסניף של רשת שופרסל שבמגדלי עזריאלי בתל-אביב.
בניגוד לרשת מגה, רשת שופרסל אישרה לנו לתעד בוידיאו את המתרחש בסניף, והסיבה לכך ברורה ובהירה: על כל מדפי הסניף מסומנים לעילא המחירים, כשסימון מחיר לפי מידה לצדו.
שופרסל ממלאה אחר הוראות החובה החדשה; כך עולה גם מבדיקה של שני סניפים נוספים - ברמת-אביב ובמרכז הכרמל בחיפה. ואולם רוב הפוקדים את סניף שופרסל בעזריאלי לא ידעו על חובת הסימון החדשה, או לא תהו על קנקנה, ובטח שלא שמו לב כשנכנסה לתוקף לנגד עיניהם, וקרמה עור וסימונים בצורת כיתובים קטנים שנוספו לסימון המחירים על המדפים.
"אולי היינו עסוקים יותר מדי בקסאמים", אמר לנו עמרי כהן מאשדוד, שהגיע עם משפחתו להתארח במרכז.
"לא שמעתי על זה בכלל, וגם פה עכשיו, לא שמתי לב שסימון המחירים השתנה במשהו. אבל כמי שרוכש בעיקר אריזות משפחתיות, זה נשמע לי כמו דבר מועיל".
גם מי שכן שמעו על החובה החדשה, לא הבחינו בסימון החדש שצץ ברחבי הסופר. "צריך בשביל זה משקפיים מיוחדים", קבעה רחל, גמלאית מרמת-גן, שקראה על תוספת הסימון בעיתון, אבל לא נתקלה בו הלכה למעשה בסופר.
כשיידענו את רחל על כניסתו לפועל של הסימון החדש, היא פישפשה בעגלת הקניות שלה, לבדוק אם המוצרים מסומנים, רק כדי לגלות שהסימון נמצא על המדף. "בפעם הבאה אני אשים לב", היא הבטיחה.
אבל נראה שלא כל כובד האשמה מוטל על חוסר התעדכנותה של רחל בחוקים חדשים. מחובת משרד התמ"ת, האמוּן על ביצוע התקנות, ליידע את הציבור על כניסתן לתוקף. מחובת המשרד גם לדאוג לבולטות של הסימון החדש - לפחות בתקופת ההסתגלות אליו.
לפי התקנות, נדרש שהמחירים ליחידת מידה יוצגו במקום נראה לעין, בספרות ברורות וקריאות, ובאופן שניתן לייחסן בקלות למוצר. הסימון בשופרסל עונה על כל הקריטריונים האלה, ואולם הוא מוצג בגופן קטן למדי מתחת לסימון המחיר. אולי מוטב היה להגדילו או לסמנו בצבע שונה כדי להדגישו ולהבדילו, כמו שנעשה בעת מבצעים. אבל לשם כך, על הרשתות לצאת מגדרן, לחרוג מגדרי החוק, ולבצע מחווה שירותית נדיבה לצרכן.
"זה הדבר הזה עם אברי גלעד"
ואולי שימוש בסלבריטי לשם פרסום דבר התקנה יכול לסייע כאן. עובדה - רבים מהקונים בשופרסל העידו כי את השירות הגדול ביותר לחובת סימון מחירים לפי מידה עשה דווקא הפרזנטור של "מגה בול", אברי גלעד.
"זה הדבר הזה עם אברי גלעד בטלוויזיה", אמרה לנו רויטל, תושבת אשקלון, שבאה לערוך קניות בסניף עם משפחתה. "זה איזה מבצע חדש שהוא קשור אליו, לא? לא ידעתי שזה קשור לחוק בכלל".
תגובות
ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה: "התקנות האלה חשובות מאוד מבחינתנו. זו מהפיכה צרכנית לא קטנה, ובוודאי שנתנו לפרסום שלהן את המשקל הראוי מבחינתנו. הממונה על הגנת הצרכן שלח הודעות לכל הרשתות, וגם ארגוני צרכנים מודעים לעניין.
"כמו כן, יצאו פרסומים מהמשרד בכל שלבי החקיקה: לפני שהתקנות אושרו בוועדת הכלכלה, אחרי שאושרו, כאשר פורסמו ברשומות, וגם כשנכנסו לתוקף - לפני שבוע. אין לנו מה לעשות יותר מזה, אם אנשים לא קוראים הודעות ולא קוראים עיתונים. לעניין גודל הכיתוב, נצטרך לבדוק בשטח את בולטות הכיתוב, לגופו של עניין. נעביר את הסוגיה לממונה על הגנת הצרכן ונשקול את העניין".
מרשת שופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל עומדת בחוק סימון מחירים לפי מידה במאה אחוז. גודל הפתקיות והפונט הותאם בסניפים שונים, בהתאם לגודל המדף".
מ"מגה" נמסר בתגובה: "חברת רבוע כחול ישראל מפעילה 194 סניפים ברחבי הארץ במגוון רשתות - מגה בול, מגה, מגה בעיר, שפע שוק ועדן טבע מרקט. החברה נערכה לסימון מחירים ליחידת מידה כמתחייב על פי הדין ובמסגרת רשת מגה בול אף הקדימה וביצעה סימון מחירים ליחידת מידה עוד במהלך דצמבר 2008.
"עם זאת, מטבע הדברים, סימון המחירים ליח' מידה כרוך בהיערכות טכנולוגית ולוגיסטית מורכבת שאינה נקייה מתקלות. לכן פועלת החברה בנמרצות להשלמת התהליכים הדרושים לביצוע הסימון כמתחייב על פי הוראות הדין בכל סניפיה".