בתוקף: הקץ לחידוש אוט' של עסקות מתמשכות
תיקון בחוק הגנת הצרכן קובע: מעתה יצטרכו ספקי השירותים לקבל מראש את הסכמת הצרכן להאריך לתקופה נוספת את תוקף ההתקשרות בעסקה שהיתה קצובה בזמן, לפני תום התקופה
החוק החדש ששם קץ לתופעת החידוש האוטומטי של עסקות מתמשכות נכנס לתוקף. התיקון בחוק הגנת הצרכן, שיזמה ח"כ אורית נוקד (עבודה), קובע כי מעתה יצטרכו ספקי השירותים לקבל מראש את הסכמת הצרכן להאריך לתקופה נוספת ובאילו תנאים את תוקף ההתקשרות בעסקה שהיתה קצובה בזמן, לפני תום התקופה.
מדובר בעסקות כגון מתן שירות למוצר אחרי תום תקופת האחריות או השירות, או הארכת תוקף של מנויים - בין השאר, תיאטרונים, תזמורות, עיתונים וטלוויזיה בכבלים.
"החוק החדש סוגר פרצה שאיפשרה עד היום לעוסקים להאריך אוטומטית תוקף העסקה לאחר סיומה בתנאים ובתעריפים חדשים", אמרה ח"כ נוקד. "מטרת התיקון להגן על הצרכן שלא מצליח לעקוב אחר כל העסקות שעליהן חתם, כדי למנוע את כבילתו לחוזים מפלים ולשפר את התחרות בשוק החופשי".
התיקון איננו חל על עסקות חד-פעמיות, אלא על התקשרויות בחוזה למתן שירות מתמשך לתקופה קצובה מראש (12 חודשים או כל תקופה אחרת). החוק החדש חל גם על שירותים שניתנו במחיר נמוך במחירי מבצע לתקופה הראשונה, כשספק השירות מבקש להאריך אותה בתנאים אחרים.
החוק חל גם על עסקה הקשורה לעסקה אחרת, כך שמחיר האחת משפיע על מחיר השנייה לתקופה מסוימת. למשל - רכישת טלפון נייד בתשלומים חודשיים, שבהם ניתנת הנחה בדמי השירות.
מהם החריגים בחוק החדש?
החוק החדש אוסר על העוסקים, ספקי השירותים, להאריך את תקופת השירות באופן אוטומטי ובתנאים שרירותיים. מעתה הם מחויבים להודיע לצרכן לכל המוקדם 60 יום ולכל המאוחר 30 יום לפני תום העסקה/חוזה ההתקשרות, על מועד סיומה, ולבקש הסכמה מפורשת מהצרכן להארכת התקופה, תוך גילוי נאות של תנאי השירות החדשים.
לחוק החדש נקבעו כמה חריגים לגבי שירותים חיוניים שלא ינותקו אוטומטית ללא חידוש מפורש, בעיקר כאלה הקשורים בחיי אדם כגון: שירותי רפואה דחופה (לחצני מצוקה, שירותי תמיכה בחולי לב; שירותי אספקת גז ושירותי טלפון בסיסיים (למעט שירותי שיחה בלבד שלא ינותקו אוטומטית, אך לא שירותים נלווים כגון תא קולי).
אבל גם במקרים אלה, חובת ההודעה על מועד סיום העסקה עומדת בעינה, בתוספת התרעה כי העסקה תוארך אוטומטית אלא אם הצרכן יודיע כי ברצונו לסיים את ההתקשרות. חריג נוסף נקבע לגבי תקופות התקשרות קצרות מ-4 חודשים, שבמהלכן רשאי הצרכן להודיע על סיום ההתקשרות, מבלי שיחויב בתשלום בשל הניתוק.
הסנקציה על הפרת הוראות החוק היא בזכות הצרכן להגיש לבית-המשפט תביעת פיצוי לדוגמה, שהיא למעשה פיצוי עונשין שאיננו מתחשב בגובה הנזק, לפי פסיקת השופט, בעיקר במטרה להרתיע עוסקים אחרים מעבירה על החוק.
ח"כ נוקד יזמה את החוק לפני 5 שנים. הוא התקבל סופית בכנסת ב-10 באפריל 2008 חרף ניסיונות רבים מצד החברות העסקיות לטרפד אותו. היא הסכימה להעניק לחברות ארכה של 9 חודשים להיערך ליישום החוק. חלקן כבר החל ליישם אותו.