בנק ישראל: גידול של 43% בתלונות נגד הבנקים
ב-2008 טיפל הפיקוח על הבנקים ב-8,534 פניות ותלונות בכתב. שיעור התלונות שנמצאו מוצדקות - 25.6%. הפיקוח חייב את הבנקים לפצות את לקוחותיהם ב-3 מיליון שקל
הציבור לא מרוצה מהבנקים . ב-2008 טיפל הפיקוח על הבנקים ב-8,534 פניות ותלונות בכתב, מתוכן 4,156 תלונות.
כך עולה מנתונים שפירסם היום (ב') בנק ישראל. מהנתונים עולה שחל גידול של 43% במספר הפניות והתלונות בכתב לעומת השנה שעברה. שיעור התלונות שנמצאו מוצדקות מסך כל התלונות נותר זהה. הלקוחות זכו לפיצוי כולל של כ-3 מיליון שקל על ידי הבנקים - בהוראת המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו.
בנק ישראל מציין כמה גורמים לגידול בפניות ובתלונות: 1,140 תלונות בנושא חפציבה שזיכו את רוכשי הדירות בכ-244 מליון שקל, פניות לקבלת מידע בנושא עמלות, וגידול כללי בפניות באמצעות דואר אלקטרוני, ככל הנראה עקב חשיפה גוברת של הציבור לאתר האינטרנט של בנק ישראל. שיעור התלונות המוצדקות מתוך סך התלונות הוא 25.6%, בדומה לשנים קודמות.
דיסקונט "מככב"
מהנתונים לגבי חמשת הבנקים הגדולים עולה כי בדומה ל-2007, גם אשתקד קטף בנק דיסקונט את הבכורה המפוקפקת, כש-38.2% מהתלונות נגדו נמצאו מוצדקות, גידול לעומת 2007, אז עמד שיעור התלונות המוצדקות על 33%. שיעור התלונות הנמוך ביותר הוא בבנק לאומי: 16.3% מהתלונות ב-2008 נמצאו מוצדקות, לעומת 15.5% ב-2007.
וסביב איזה נושא שיעור התלונות המוצדקות הוא הגבוה ביותר? משכנתאות. מבין הבנקים נותני המשכנתאות, 36.2% מסך התלונות שנקבעה בהן עמדה ב-2008 נמצאו מוצדקות או מוצדקות חלקית. גם כאן דיסקונט נמצא ב"בראש הרשימה": שיעור התלונות המוצדקות נגד בנק דיסקונט למשכנתאות הגיע ליותר מ-56% ב-2008; עם זאת, מדובר בירידה לעומת 2007 - אז שיעור התלונות המוצדקות נגדו היה 73.4%. לעומתו, רק 8.5% מהתלונות ב-2008 נגד בנק לאומי למשכנתאות נמצאו מוצדקות (20.7% ב-2007).
חברות כרטיסי האשראי
שיעור התלונות המוצדקות הנמוך ביותר, 6.6%, נרשם, בדומה לשנים קודמות, בתלונות המופנות כלפי חברות כרטיסי האשראי. ב-2008 שיעור התלונות המוצדקות נגד חברת ישראכרט היה 7.7%, ירידה - לעומת 16.7% ב-2007. נגד לאומי קארד 7% מהתלונות נמצאו מוצדקות, לעומת 6.9% ב-2007. רק 2.9% מהתביעות נגד חברת cal נמצאו מוצדקות, לעומת 3.4% ב-2007.