HOT מציגה: תעלומת החוב הנעלם
קיבלתם שיחת טלפון מפחידה מעורך-דין של חברה גדולה על חוב? אתם לא לבד. המקרה של לקוח חברת הכבלים מלמד על הקשר שבין החברות לפרקליטיהן; קשר שלעתים הצרכן מסתבך בו על לא עוול בכפו
"תראה א', אני בעדך". כך החלה שיחת טלפון שנייה במספר שקיבל לקוח HOT ממשרד עורכי-דין שמשמש גובה חובות חייבים בעבור חברת הכבלים. וכך המשיכה השיחה: "שלחנו לך כמה זימונים לבית-משפט, בגלל חוב שאתה חייב ל-HOT".
היתה זו החוליה האחרונה בשרשרת טלפונים חידתית שבין א' לבאי כוחה של HOT ונציגיה. כאן כבר ראוי לציין ש-א' מעולם לא נמנה עם לקוחותיה של החברה.
כיצד יתכן שמי שאין לו שום קשר עם חברת הכבלים זוכה לתשומת לב כה מרובה ממנה, שכל כולה טלפונית, שכן א' לא קיבל ולו מסמך אחד מהחברה או מעורכי-הדין שעובדים בעבורה על דבר חובו?
הכל נבע מקצר בתקשורת בין HOT לאחד ממשרדי עורכי-הדין הגובים בעבורה חובות של חייבים. הטעות הזאת חושפת את מנגנון גביית החובות של חברות השירותים הגדולות, ומוכיחה: לא כל שיחה מעורך-דין היא איום מוצדק, ואף פעם אל תסתפקו באיום טלפוני בלבד.
הרומן של א' עם HOT החל ב-2006 כשהיה תושב ירושלים, וביקש להתקין בביתו תשתית אינטרנט של החברה. כשהטכנאי המתקין כשל בהתקנה, א' ויתר על התענוג וביקש מהטכנאי לעזוב את ביתו, מבלי שהותיר את חתימתו על אף מסמך. חודש אחרי כן קיבל חיוב תמוה מ-HOT, ביטל אותו דרך חברת האשראי ויידע על כך את HOT. מאז לא שמע יותר מאנשי הכבלים עד לאוגוסט 2008.
בינתיים, א' עבר להתגורר בתל-אביב, כששיירת טלפונים מפתיעה הובילה את HOT בחזרה לחייו.
"התקשרה אלי עורכת-דין שאמרה לי שאני חייב כספים ל-HOT", סיפר א' בשיחה עם ynet.
"היא גם הסבירה לי שנשלחו אלי כמה זימונים לבית-משפט, שמעולם לא הגיעו אלי. כשהכחשתי את דבר החוב וביקשתי ממנה לבדוק שנית, היא השיבה שזו אינה האחריות שלה, ובזה נסתיימה השיחה".
שיחה של א' עם נציגת שירות של HOT אישרה את שידע. "אתה לא חייב לנו דבר", אמרו לו. שבוע אחר כך, א' קיבל טלפון נוסף ממשרד עו"ד.
"הפעם היה זה גבר שהתריע שעלי לשלם את החוב או שתוגש נגדי תביעה. כשאמרתי לו ש-HOT הודיעו לי שאין לי חוב, הוא טען שמישהו בכוונה מנסה להרגיע אותי. שיחה נוספת לשירות הלקוחות העלתה שוב את התשובה: 'אין לך חוב אצלנו'".
כיצד התגלגל שמו של א' למשרד עורכי-הדין אם לא חתם מעולם על חוזה עם HOT, וכל מהות ההתקשרות שלו עם החברה היתה במו"מ לקראת חוזה בלבד?
בתגובה לפניית ynet נמסר מ-HOT: "לפני מספר חודשים, בעת בדיקה פנימית של החברה, נמצא כי החוב של א' לא מוצדק ולכן הוסר. ככל הנראה עדכון המידע על הסרת החוב לא הגיע למשרד עורכי-הדין עקב תקלה שאירעה בזמן שדרוג מערכות הבילינג. עם היוודע המקרה, התנצלנו בפני הלקוח ופנינו מיידית למשרד עורכי-הדין על מנת לסגור את התיק".
"כולם יכולים למצוא אצלנו אוזן קשבת"
ואולם בשיחה עם עו"ד יורם אברהמי, נראה שפניית HOT עדיין לא התקבלה במשרדו. "ב-20 בינואר הגשנו שאילתה בעניינו, שנמצאת בבירור אצל HOT כרגע", אמר עו"ד אברהמי ל-ynet.
האם א' צפוי לקבל שיחות טלפון מפחידות נוספות על לא חוב בכפו?
"אם HOT אמרו שהם פנו אלינו, יתכן שעשו זאת במייל שעדיין לא הגיע אלינו".
המשרד של אברהמי מטפל בימים אלה בכ-21 אלף חייבים, והוא אינו משרד הגבייה היחיד של החברה.
"רוב האנשים חייבים כסף על התחייבות לדמי מינוי מוזלים", סיפר אברהמי. "הם מתקשרים עם החברה לשנתיים, מתנתקים תוך חצי שנה, ומסרבים לשלם החזר הטבה. אלה רוב החובות".
שיחות הטלפון שלכם מפחידות.
"אנחנו מנסים לחסוך לחייבים ולחברה הוצאות משפטיות. המטרה היא באמת להסביר שקיים חוב, שעדיף לסלק לפני תביעה משפטית - וכך כל הצדדים מוּרווחים. לטעמי זה נוהג חיובי מאוד, שלא מעמיס על המערכת ולא מערב הוצאה לפועל".
אתם מקבלים תגמולים על כל גבייה?
"אני גובה מ-HOT הוצאות בגין כל פעולה ואלה סכומים פעוטים. לכאורה, האינטרס שלי הוא להגיש תביעה להוצאה לפועל, כי אז שכר הטרחה שלי מגיע ל-1,000 שקל".
אז נגד א' לא עומד כתב תביעה?
"לא. לפני תביעה אנו מבצעים בדיקה יסודית אם יש עילה לתביעה. רובם רצים ומשלמים את החוב רגע לפני התביעה, כך שכמות התביעות בטלה בשישים. ובניגוד למקרה של א', רוב האנשים אכן נמצאים חייבים".
הוא לא קיבל מכם שום מסמך כתוב.
"שלחנו לכתובת שרשומה אצל HOT. מאיפה אני אמור לדעת שהוא עבר דירה?"
למה לקח לכם כל כך הרבה זמן לחזור אליו?
"אנחנו קיבלנו את הדיווח עליו מ-HOT בתחילת 2007, והתקשרנו אליו לראשונה באוגוסט 2008, ואז שוב בדצמבר 2008. בירור חוזר לגבי חוב לוקח עוד חודשיים. אנחנו תמיד מבררים את טענות החייבים. כולם יכולים למצוא אצלנו אוזן קשבת. אם לאדם אין כסף, הוא יכול לשלם בתשלומים. העלויות כל כך נמוכות ששווה לסלק את החוב, כי הוא לא נעלם מעצמו".