צרכניות כל העולם - התאחדו!
נשים צריכות לזכור שהן כוח צרכני שיש להתחשב בו. אם נפסיק לקנות מוצרים שמנצלים נשים מספרם יפחת. אם נקנה מוצרים שנשים משווקות - מספרם יגדל. הגיע הזמן לשאוב כוח מהסטריאוטיפ שמחבר נשים וקניות ולהפוך לצרכניות נבונות
השנה כמעט שהיתה לארה"ב נשיאה ועוד יותר כמעט שהיתה לישראל ראש ממשלה אישה. כמעט. גם בשאר התחומים אנחנו עדיין כמעט. נשים הן רוב בישראל אבל הביטוי "תינוק בא לעולם" מוליד 2,740 תוצאות בגוגל ישראל, ולעומת זאת, הביטוי המקביל "תינוקת באה לעולם" מחלץ בקושי 38 תוצאות.
נשים הן רוב מיוחד - רוב שהוא מיעוט. לפי קרן האו"ם לקידום נשים, נשים הן גם רוב (70%) מאוכלוסיית העולם החיה בעוני, למרות שהן מהוות 45% מהכוח העובד. נשים הן רוב בפרסומות, אבל רוב הפרסומות מתייחסות אליהן כאל מקדם מכירות.
נשים הן גם אחד מכוחות הקנייה החזקים ביותר בישראל. עובדה. יש יותר ירחוני נשים, יותר תוכניות טלוויזיה שמיועדות לנשים ויותר קטגוריות צריכה מפותחות שחלק הארי מקהל היעד שלהן הוא נשים. נשים הן עדיין אלה שקונות יותר לילדים.
פעולת הקנייה אף נחשבת לאחת הפעולות הנשיות ביותר. אם כך, מדוע שלא נשאב כוח מהסטריאוטיפ?
ביום האישה הבינלאומי, בו אנו נזכרות שמשכורתנו נמוכות מאלה של גברים כמעט בכל מדינה בעולם, שנשים צפויות יותר לחוות אפליה, הטרדה מינית והשפלה פיזית כחלק מתנאי עבודתן, הגיע הזמן שנחליט גם לקנות בחוכמה. לשלוף את הארנק מול מוצרים שמכבדים נשים, ולהחביא אותו מפני אלה שהם או מסע הפרסום והשיווק האופף אותם מורידים נשים בדרגה.
פרסומות המבזות נשים? אל תקנו!
אם חברה משווה את המשקה שלה בפרסומת לאישה, ומשווקת את הרהיט שלה בעזרת אישה שרועה - למה שתעניקו לה את כספכן? אם משרדי פרסום מציגים נשים כעקרות בית, פאם פטאליות, חתלתולות מין, רכלניות, פטפטניות מדי, בוסיות קרירות, מזכירות חסרות אונים ותמיד תמיד כאובייקטים מיניים - למה שתקנו את המוצרים שלהם?
זה מתחיל מפרסומות לילדות שמעודדות אותן לחלום על מכונת כביסה, ביקיני ושמלת כלה, ונגמר בפרסומות לאבקת כביסה שמיועדות לנשים בלבד ובמכירת מגזין ספורט בזכות חלקי גוף של אישה.
ולמה שתרכשו רכב שהפרסומת שלו משתמשת בכן כמקדם מכירות ומתעלמת מכן כצרכניות? למה שתרצו שבן זוגכן יקנה אחד כזה?
מוצרים שמבזים נשים? אל תקנו!
כל אדם צריך לנטר את רכישותיו באופן מבוקר בבואו לרכוש מוצרים שאומרים לנו איך להיראות, כיצד להתנהג, ומדוע חובה עלינו לרכוש שניצלוני תירס לילדנו.
מוצרים שמבזים נשים הם כאלה שיוצרו על ידי תאילנדיות ב-4 דולר ליום עבודה, כאלה ששולחים את ילדתך למטבח, וכאלה שמהללים את חיפצונך.
גם הנחות ליום האישה הן רעה חולה במיוחד. האקסיומה שהנחה היא תמיד דבר טוב לא בהכרח מתאימה כאן. אין בכך שום דבר שחוגג את היותך אישה אלא רק חגיגה על חשבונך כקונה.
נשים - יש לכן כוח
נשים הן מובילות מגמות צרכניות. יש בידנו כוח לרומם מוצרים שמכבדים נשים ולגרום למפלתם של אלה שנותנים יד להקטנתן.
הרי ישנם לא מעט מוצרים שהפכו ללהיטים בזכות נשים. תעשיות שלמות בנויות ברובן על צרכנות נשית. אופנה, טיפוח ואיפור הן כמה מהן. אבל גם יוגורטים הפכו ללהיט חוצה מינים בזכות קנייה אדוקה של נשים. ובזכות נשים, כולם קונים יותר מוצרי מזון יותר בריאים.
משקאות הדיאט למשל, נוצרו כדי להכפיף נשים למשטר של רזון, אבל כל מי שעיניים בראשו שם לב שצרכניהם הגבריים התרבו פלאים. בזכות נשים, גברים הפכו לצרכני קוסמטיקה וספרי בישול, ולפוקדי סופרמרקטים חכמים יותר. בזכות נשים קיימים קניונים ורשתות פארם. ברמנים למדו לערבב קוקטיילים במיוחד עבור נשים. נשים צופות יותר בטלוויזיה וקונות יותר ספרים. נשים הן גם האחראיות הראשיות לתעשיות כמו נרות מבושמים וסבונים בצורת דובונים - אבל לא צריך לזקוף את זה לרעתן.
אל תיבהלי מפרסומות לטמפונים, גלולות נגד הריון, גלולות היום שאחרי ואמצעי מניעה, אלא אם הן מציגות אותך באור מגוחך. אל תתנצלי על שאת רוכשת מוצרי היגיינה ומניעת הריון, איפור, או בובות פרווה. כן תתעמתי עם מי שחושב שאת קונה גרבונים/בגדים קצרים/חולצות עם מחשוף כדי למשוך גברים ולא כי את חושבת שהם נראים טוב עלייך.
גלו סולידריות נשית
מסתבר שקיים מחסור אקוטי בתמיכה של נשים בנשים. נשים הן החברות הכי טובות של נשים, אבל כשמדובר באינטרס משותף - רובן משתפנות.
תמיד ימצאו נשים שיאשימו את אחיותיהן בהתחסדות, בהיסטריה ובחוסר הומור אם יצייצו נגד פרסומות סקסיסטיות, נגד שיווק שמפלה נשים, נגד מדיניות מקומות עבודה.
העדיפי מוצרים שיוצרו על ידי נשים, ומוצרים שלא מפלים נשים ומתייחסים בכבוד לצרכניות שלהם החל מפס הייצור וכלה בפרסומת שלהם.
ואין זה אומר שצריך לקנות כל מה שג. יפית וחקייניותיה מפרסמות למשל. הן נשים חזקות שמוכרות בעיקר לנשים, אבל לא פעם מתייחסות אליהן כאל עקרות בית משכשכות בנוזל לריכוך כביסה ומסוממות מתמצית וניל. גם לסולידריות יש גבולות.