שתף קטע נבחר

הצפת מרכזי הערים בסופרמרקטים תימשך

כבר כיום שני שלישים מסניפי הסופרמרקטים ממוקמים ברחובות הערים, וניכרת מגמה של הקטנת גודל הסניפים. במקביל, עתידים להיפתח סניפים זולים מחוץ לעיר בשטח של 3,000 - 5,000 מ"ר. יהיה צפוף

המלחמות בין רשתות השיווק רק הולכות ותופסות תאוצה, ובקרוב הן אף יתעצמו עם התרחבותן של הרשתות הפרטיות רמי לוי, חצי חינם, שפותחת סניף ענק בשטח של 12 אלף מ"ר בהוד השרון, ורשת עדן מרקט, שמתכננת גם היא לפתוח עוד סניפים.

 

"יהיה צפוף בשטחים המסחריים ומתוכננות פתיחות רבות של רשתות פרטיות ורשתות שמתמחות במוצרים אורגניים. כל פתיחה יוצרת לחץ על הסניפים הקיימים ומכרסמת בבשר החי. הפריסה המואצת תגביר עוד יותר את מלחמות המחירים בין הרשתות, וכולם ייכנסו לסחרחורת. זה יהיה מצב שלא הכרנו קודם לכן", אמר השבוע גורם בכיר בענף המזון.

 

הרשתות הפרטיות זוכות כיום לעדנה על חשבון הרשתות המאורגנות שופרסל ורבוע כחול, כמו ב-2002. "הרשתות הפרטיות משתוללות ושופרסל ורבוע כחול נותנות להן להתפתח", מסביר תמיר בן שחר, מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי צ'מנסקי בן שחר. "הן פותחות פחות חנויות ממה שהיה עליהן לפתוח, וזה עובד לטובת הפרטיות".

 

ענף הסופרמרקטים בישראל מגלגל כ-3.9 מיליארד שקל בחודש, שהם כ-47 מיליארד שקל בשנה. הענף נחלק לשלושה סוגי שחקנים: הרשתות הארציות, רבוע כחול ושופרסל; הרשת הרביעית, שהיא בעצם הכינוי לרשתות הפרטיות הגדולות; וכן רשתות פרטיות מקומיות, מכולות, מינימרקטים ושווקים.

 

1.3 מיליון מ"ר

בארץ קיימים כיום כ-1.3 מיליוני מ"ר של חנויות סופרמרקט (לא כולל מינימרקטים, מכולות ושווקים פתוחים). שני שלישים מהחנויות ממוקמים ברחובות, בשכונות מגורים ובמרכזים שכונתיים. חנויות אלה תופסות כשליש מהשטח של כלל חנויות הסופרמרקט, בשל היותן חנויות קטנות יחסית. שאר החנויות נמצאות מחוץ לאזורי מגורים - בפאואר סנטרים ובאזורי תעשייה ותעסוקה. אלה תופסות מחצית מסך כל שטחי חנויות הסופרמרקט.

 

שוק חנויות הסופרמרקט הולך לשני קצוות מנוגדים: מצד אחד פתיחתן של חנויות גדולות בשטח של 5,000 - 3,000 מ"ר, שפועלות בעיקר בפורמט של דיסקאונט (חנויות מוזלות) ומצד שני פתיחה מואצת של חנויות נוחות וסופרמרקטים קטנים, כגון ,AM:PM שופרסל אקספרס, שמונה כבר שמונה סניפים ושעתידה להמשיך להתפתח, טיב טעם In the city ואחרות.

 

לדברי בן שחר, בחמש השנים הקרובות עתידות להיפתח מאות חנויות קטנות במרכזי הערים. "אני מעריך שבסופו של דבר, תישאר טיב טעם בעיקר עם פורמט החנויות הקטנות במרכזי הערים ושופרסל תבטל את פורמט ביג ותישאר עם שופרסל דיל, שהוא פורמט של דיסקאונט, ועם שופרסל אקספרס - החנויות הקטנות במרכזי הערים", הוא מסביר. השטח הממוצע של חנות סופרמרקט עומד על כ-1,500 מ"ר ורוב החנויות מתפרסות על שטח של 2,000 - 1,000 מ"ר. החנויות בשטח גדול נמצאות באזורי תעשייה ותעסוקה וכן בפאואר סנטרים. למשל החנויות הגדולות ביותר שנמצאות בבעלות רשת חצי חינם ומתפרסות על שטח של 12 אלף מ"ר כל אחת ממוקמות באזורי תעשייה של חולון ושל ראשון לציון ובקרוב גם בהוד השרון. חנויות סופרמרקט באזורי תעשייה תופסות 30% מסך כל שטחי חנויות הסופרמרקטים, ברחוב הן תופסות 24%, בפאואר סנטרים 20%, במרכזים שכונתיים 13% ובקניונים 13% בלבד.

  

חוזרים לחנויות נוחות

בשנים האחרונות ניכרת מגמה של הקטנת גודל חנויות הסופרמרקט בקניונים והפיכתן לחנויות נוחות או למעדניות. אך למרות המגמה, מתברר שגודל של חנות סופרמרקט בקניון מגיע ל-2,200 מ"ר בממוצע. חנות רחוב משתרעת על 750 מ"ר בממוצע, חנות במרכז שכונתי על 1,100 מ"ר בממוצע, חנות באזור תעשייה על 2,500 מ"ר בממוצע וחנות בפאואר סנטר על 4,000 מ"ר בממוצע.

 

בצד המשך פיתוח מואץ של חנויות קטנות במרכזים שכונתיים וברחובות, בפורמטים שונים של סופרמרקטים, חנויות נוחות, מעדניות וחנויות מתמחות, גם בעתיד נראה התפתחות של חנויות דיסקאונט גדולות מחוץ לערים, שהפורמט שלהן מתחזק בימים של מיתון.

 

התחרות הזו והצפיפות בשטחי מסחר יגבירו עוד יותר את מלחמת המחירים הקיימת ממילא. טיב טעם, שפעם התגאתה בחוויית קנייה ובמחירים גבוהים מהממוצע, כבר נכנסה לזירת המחיר גם בסניפים היקרים יותר במרכזי הערים. הרשת הודיעה שהיא מעניקה לחברי המועדון שלה הרוכשים באחד הסניפים של הרשת ב-100 שקל או ב-50 שקל בסניפי In the city אפשרות לרכוש חמישה פריטים במחיר של שני שקלים למוצר. גם רבוע כחול מציעה מוצרים בשקל אחד במתחם נשר, לקראת כניסתו של רמי לוי לאזור השבוע. כזכור, לוי הוא זה שהנחיל את אסטרטגיית המוצר בשקל אחד במלחמת העופות. הרשתות המאורגנות סירבו בתחילה להיגרר אליהן, אך לאחר שראו שהלקוחות מוטי מבצעים, גם הן נאלצות כיום לאמץ את האסטרטגיה שלו, שרק תלך ותתפוס תאוצה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מלחמת המחירים תתגבר
צילום: jupiter
צילום: עידו אפרתי
סניפים קטנים בכל פינה. AMPM
צילום: עידו אפרתי
מומלצים