שתף קטע נבחר

כי מציון יצא מוצר, והתאגיד העולמי יאמצו בחום

עוגת גבינה לשבועות שהיגרה לרומניה; חיתול ג'ינס שכבש תינוקות במדינות רבות; פרסומת לספרייט שצולמה בראשל"צ ומשודרת בעולם ודמות וירטואלית ישראלית שחצתה את הגבול ללבנון - על מוצרים ורעיונות שיווק שנולדו בשלוחות הישראליות של חברות בינ"ל ואומצו בהתלהבות מעבר לים

עם ישראל מתהדר מקדמת דנא בהיותו עם סגולה ואור לגויים. אבל בהרבה עניינים כלכליים וצרכניים, הם אלה שלימדו אותנו את המלאכה - ועדיין מלמדים.

 

מאז שנכנסו לכאן חברות ענק וכרתו בריתות עם חברות מקומיות, הוכפפנו לחוקי הגלובליזציה המגבילה, אבל פרדוקסלית, נהיינו מבודדים פחות. תזרים ההמצאות הישראליות מצא נתיב מהיר יותר אל העולם, אם כי לא קל יותר.

 

כשאתה נחשב סניף שולי באימפריות כמו קוקה קולה וקימבלרלי קלרק - לא קל להרביץ תורה בגויים. לא פשוט להוכיח להם שמוצרים ודרכי שיווק ופרסום ישראליות ראויים לשימוש מחוץ לגבולות הטריטוריה המזערית שלנו, וכמעט בלתי אפשרי לגרום להם לשלם על זה.

 

זה נעשה קל יותר, אם מציעים להם רעיונות ופטנטים שמתאימים באותו זמן גם לצרכים שמעבר לארץ הקודש. כמה ענפים מקומיים של חברות ענק הצליחו לגרום לעומדים בראש הפירמידות לשים לב לעמלם - ואפילו לאמץ את רעיונותיהם מעבר לים.

 

איך אומרים שבועות ברומנית?

ברוח החג, קחו למשל מוצר חלב עולמי כיוגורט. לרגל שבועות השיקו במולר ישראל יוגורט בטעם עוגת גבינה. מדינת ישראל ראתה כמה וכמה יוגורטים כאלה בשנות קיומה, כך שמולר ישראל לא המציאו את הגלגל, אבל בעבור מולר העולמית זו היתה הפעם הראשונה שבה נתקלו בטעם הזה. 

 

 "אמרנו למחלבת מולר, שבארץ זה טעם שיילך טוב בשבועות, ופיתחנו את הטעם יחד איתם", סיפר סמנכ"ל שיווק במולר ישראל, ניר קניאס. עד כאן הכל הלך באורח שגרתי, אבל במפתיע, החיך הישראלי קרץ לשוק הרומני.

 

"מולר שולחת למדינות השונות מסרים על הטעמים החדשים, וברומניה חושבים שזה מתאים להם. למרות שלכל שוק יש טעם ייחודי, וברומניה יש אחוזי שומן שונים וחמיצות אחרת, הם אהבו את הטעם הזה ויתאימו אותו לארצם. הוא יתחיל להימכר שם בחודש הקרוב".

 

תינוקות כל העולם התאחדו

לא רק רומניה נשבתה ביפי ההמצאות הישראליות. מדינות רבות לא עמדו בפני קסמו של "האגיס ג'ינס", חיתול שמעוצב כג'ינס. 

 

"בקיץ, כשמזיעים, מיותר ללבוש מכנסיים מעל החיתול. הוא נהפך מפריט שמסתתר מתחת לבגדים לפריט לבוש. לכן, הרבה אימהות מחפשות חיתול שאפשר ללבוש אותו כבגד", הסבירה אירית גילן, מנהלת חטיבת תינוקות וילדים בחוגלה קימברלי - ש-50.1% ממנה שייכים לקימברלי קלרק.

 

"בשיא הקיץ, כשהפעוט מסתובב עם חיתול בחוץ, יש משמעות לאיך שהחיתול נראה. לכן השקנו את 'האגיס ג'ינס'".

 

15 סטודנטים משנקר עמלו על עיצובו של "האגיס ג'ינס", שהושק במהדורה מוגבלת ל-3 חודשים ביוני 2007. עד אז, העולם היה מלא חיתולים מעוצבים, אבל לא בחיתול שמעוצב כמכנסוני ג'ינס.

 

החברה השקיעה כ-3 מיליון שקל במהלך כולו; משלב הפיתוח הראשוני - כולל עיצוב אריזה מיוחד, ועד הקמת חנות פופ אפ, שבה מכרו אותו כאילו היה בגד אופנתי.

 

"באוגוסט אותה שנה, נתח השוק של האגיס הגיע לשיא של 61% לפי אי.סי נילסן כספי, לעומת ממוצע חצי-שנתי של 53%".

 

כשליש מקוני החיתול היו קונים חוזרים. בקיץ שבפתח, בהאגיס מתכננים מהדורה חדשה של החיתול הזה, "האגיס ג'ינס היפ-הופ".

 

השמועה על ההצלחה היכתה גלים בחופיהם גדושי התינוקות של רוסיה, טורקיה, בולגריה, דרום אפריקה, אוסטרליה ומדינות דרום אמריקה - שייצרו גרסאות ג'ינס משלהן.

 

"מכיוון שלקחנו את המהלך הזה לקצה, עם השקה כאילו זה היה מותג אופנה, ומענה על רעב שהיה קיים, זה עורר הרבה תהודה אצל הקודקודים מעבר לים", אמרה גילן.

 

"במפקדה הראשית הפיצו את הבשורה לארצות אחרות: 'תסתכלו מה עושים בישראל, תלמדו את המהלך, ותראו אם זה רלוונטי אליכם'. היתה פנייה מהרבה מאוד שווקים ללמוד איך עשינו את זה, איך ייצרנו, עיצבנו ותימחרנו.

 

"שנה אחרי כן, המדינות שלמדו מאיתנו ומימשו את הרעיון - עשו זאת בדרכן שלהן. העיצוב הבסיסי נשאר כשלנו, אבל היו שתפרו את התווית של הג'ינס מאחורה, חלק הוסיפו כפתורים. בקוריאה, הפכו את זה לחיתול מכנס. בברזיל יצאו עם החיתול לפני 3 חודשים, וייצרו גם קו של אקססוריז לתינוקות, שהושק בתצוגות אופנה".

 

טעם החיים - מגוש דן לפקיסטן

ייצוא סרטונים לחו"ל זה משהו שקוקה קולה ישראל מתמחה בו. סביון בר-סבר, סמנכ"לית השיווק, כבר ייצאה למעוזי קוקה קולה בעולם אי-אלו סרטונים.

 

"הסרטונים שלנו קלים לייצוא, כי האסטרטגיה שלנו היא לשמור על האפיל הבינלאומי, שאי אפשר יהיה לשייך את הסרטון למדינה מסוימת. אז אם יש מדינה שהאסטרטגיה שלה היא גם כזאת - היא תרצה בסרטונים שלנו".

 

עם הפרסומות הישראליות שמצאו חן בעולם נמנות הפרסומת לספרייט, שבה נערים שמשחקים כדורגל והכדור שלהם נהפך מים - שבר-סבר אומרת עליה: "נראה שצולמה באפריקה, אבל למעשה נעשתה בראשון-לציון" - והסרטון החדש לקוקה קולה זירו, שצולם בדרום אפריקה, וגם נרכש לשידור שם.

 

איך עובד התהליך הזה של אימוץ פרסומת על-ידי טריטוריה אחרת?

 

"זה תהליך של קנייה, כלומר מי שמתעניין בסרטון משלם בעבורו. אבל לא מדובר בתהליך מאוד מובנה. לקוקה קולה יש מאגר קיים של פרסומות שמוזרמות אליו מכל העולם, ואנשי שיווק בעולם שמוצאים לנכון להשתמש בסרט שראו שם, פונים לאותה מדינה ומבקשים אפשרות לרכוש את הזכויות של הסרט כדי לשדרו".

 

כמה פרסומות מכרתם כך?

 

"כל סדרת הפרסומות הסנסוריות של קוקה קולה - אלא שנראית בהן רק מזיגת משקה לתוך כוס על קרח - נמכרו לשבדיה, צרפת, יוון, קפריסין, דנמרק, בנגלדש ופקיסטן - כלומר גם למדינות שאינן בקשרים דיפלומטיים איתנו, ואז המטה באטלנטה מתווך בינינו. הן מאוד זכורות בחברה, למרות שנעשו לפני כמה שנים. גם הפרסומת של 'פנטה בטירוף שלנו' נלקחה על-ידי מדינות רבות".

 

ומה לגבי מוצרים מקומיים? הצלחתם לשווק משהו לקוקה קולה העולמית?

 

"יש מוצר חדש יחסית שפיתחנו, קינלי מוגז עדין, שמאוד מתלהבים ממנו בחו"ל והוא נמצא בשלבים התחלתיים של אימוץ במדינות אחרות. אנחנו מקווים שיזכה להצלחה כמו הפרסומות".

 

גשר בין נערות ישראליות ללבנוניות

קיטה היא דמות המותג הווירטואלית של קוטקס יאנג, מותג תחבושות היגייניות, שהושק בישראל באוגוסט 2007. היא חנכה בלוג, והספיקה גם להפוך לחברה ב-bona ולהיות מורדת לסלולר. מאז, קיטה, כל כולה מייד אין איזראל, רק חוצה עוד ועוד גבולות.

 

"הבנייה של הקמפיין, שיועד לנערות בנות 15-12, היתה באינטרנט בלבד - כי שם הקהל הזה חי ונושם", סיפרה רננה אביאל, מנהלת חטיבת היגיינת נשים בחוגלה קימברלי. 

 

"בשלב הראשון של ההשקה, קיטה הופיעה באינטרנט בלי קישור למותג, אלא כנערה שרוצה להתפרסם כזמרת. רק בשלב השני, אחרי שעוררנו באזז, יצרנו את הקשר בין קיטה לבין המותג. הוא עטוף בצלופן ורוד, והיא מופיעה על אריזתו. 

 

"השלב השלישי היה בניית קיטה סיטי, אתר אינטרנט שהושק באמצע 2008. מאז ועד היום יש לנו בו 146 אלף תושבות, בנות שחיות בתוך קיטה סיטי. הן יכולות להלביש אותה, לאפר אותה ולעשות לה מניקור ולקנות בחנויות ב'קיטה קאש'".

 

יש קשר מוכח בין מודעות לדמות, שהות באתר וקניית המוצר?

 

"לפי הנתונים שלנו, בקרב בנות 15-12 המודעות לקוטקס יאנג היא של 95% והשימוש בו הוא של כ-60%.

   

"אחרי שבקימברלי קלרק התחילו להבין את ההצלחה של המהלך, מדינות מהאזור שלנו כמו לבנון וערב הסעודית התחילו לאמץ אותו. אחר כך הצטרפו גם רוסיה ודרום אפריקה. קיטה סיטי התחיל כאתר ישראלי, אבל הוא נהפך אתר אזורי בשפות שונות.

 

"כל מדינה שאימצה את קיטה, עשתה לה אדפטציה. בטורקיה הפכו את קיטה מדמות שרוצה להיות זמרת, לזמרת. היא שרה דואט עם הרן דנקר המקומי, כארים ג'אם, והיא אפילו מופיעה איתו בקליפ. בחברה העולמית, אנחנו משתפים אחד את השני כדי ללמוד מהצלחות, ולכן טבעי שיאמצו מהלך שנעשה בישראל".

 

למכור שלגון לברזילאים

בניגוד לפרסומות, שהן מטבע עובר לסוחר, רעיונות שיווקיים שנהגים בשלוחה מקומית של תאגיד עולמי אינם זוכים לתמורה הניתנת להפקדה בבנק.

 

כבר שלוש שנים שבמגנום של שטראוס עושים פעילות שיווקית חווייתית מקורית, וביוניליוור - חברת האם של מגנום - שמו אותם על הכוונת. בשנה שעברה, כפעילות חד-קיצית, הקימו את המגנום פקטורי בר בארץ, שזכה לתשבוחות מפה ועד יוניליוור.

 

"מבחינתם אנחנו די מובילי חנית", אמרה שרון בר אורן, סמנ"כלית שיווק גלידות בשטראוס. "כשהקמנו את המגנום פקטורי בר באישור יוניליוור בנמל תל-אביב, הוא קיבל המלצה של המטה העולמי".

 

מה היה כל כך מיוחד במתחם?

 

"הוא דימה מפעל של מגנום כמו שהוא בפנטזיה, קצת כמו הסרט 'צ'רלי בממלכת השוקולד'. היו שם חתיכות עצומות של שוקולד, שכאילו מהן מגלפים את הצ'אנקים שנכנסים למוצר, וסביבם כלונסאות ומדפים מוזהבים. כל אחד יכול היה לייצר לעצמו את המגנום שלו. היה שם מגוון של שלגונים, ציפויים ותוספים, שמתוכם יכולת להרכיב את המגנום האולטימטיבי שלך.

 

"הדירקטור העולמי של מותג מגנום הגיע לפעילות והתמוגג מנחת. פגשתי אותו עכשיו בחו"ל, ולכל אחד הוא מראה תמונות מתל-אביב. שאר המדינות נחשפו לרעיון הזה באופן חזק בהרבה, כי הוא הומלץ על-ידי החברה.

 

"לכן כמה מדינות באירופה מתכננות לאמץ את הפעילות. המדינה היחידה שכבר הצליחה ליישם את הרעיון שלנו היא ברזיל, בסוף פברואר האחרון, כי הקיץ שלהם זה החורף שלנו. הם התאימו את זה לקהל המקומי: הם השתמשו בשלגונים כרכיב בתוך קינוחים".

 

אתם מקבלים כסף או תגמול על הפצת הרעיון ויישומו במדינה אחרת? זכויות היוצרים עליו הן שלכם?

  

"אנחנו פה בשביל המותג, ואם מגנום יצליח באירופה - זה נכס שהוא גם שלנו".

 

נראה שהתאגיד הוא זה ששולה רווחים מבריכת היצירתיות הישראלית הזאת. והוא מצליח לשכנע את שגריריו פה שהם מרוויחים ממנה גם כשהיא מאומצת מעבר לים, למרות שכסף הם לא רואים מזה.

 

"אין לנו תוכנית עסקית", אמרה בר אורן ללא התנצלות. האינטרס שלנו הוא לספק חוויה גדולה לצרכנים באשר הם. החברה היא בינלאומית, כך שמוחות במקומות שונים עובדים במקביל על רעיונות טובים. זה היופי שלהיות מחובר לחברה בינלאומית".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
תהודה מעבר לים. גילן
צילום: יוני רייף
סרטונים קלים לייצוא. בר-סבר
טבעי שיאמצו מהלך מישראל. אביאל
צילום: יובל אביאל
חוויה לצרכנים באשר הם. בר אורן
צילום: סיון פרג'
מומלצים