שתף קטע נבחר

אין טיפ - אין בירה!

ברמן שהתווכח עם מבלה באחד הברים בתל-אביב והתנה את המשך השירות בקבלת טיפ גרם לנו לתהות: מי כאן צודק? סמנכ"ל ביה"ס לברמנים: "לא חובה לתת טיפ. הברמן לא יכול לסרב לשרת". ומה אתם חושבים?

אבי (שמו המלא שמור במערכת), שבילה ערב עם חבר בבר ותיק בתל-אביב, החליט לוותר על שירותיה של המלצרית, ניגש בעצמו לבר וביקש מהברמן למזוג לו כוס בירה, כדי לחסוך מעצמו את הטיפ. אבל החיסכון הזה עלה לו ביוקר.

 

"כשלא השארתי טיפ לברמן הוא קירב אלי את כוס הפלסטיק ואמר 'אתן לך עוד הזדמנות'", סיפר אבי ל-ynet. "אמרתי לו שבירה עולה 26 שקל ואין לי ספייר לטיפ, והוספתי: 'אני מקווה שאתה מבין, אל תיקח את זה באופן אישי'.

 

"הוא ענה שהטיפים זו המשכורת שלו, ואני השבתי שידבר על זה עם בעל המקום; זה לא התפקיד שלי. מאוחר יותר, החבר שבאתי איתו הגיע לבר וביקש לשתות. אדם שהזדהה כבעל המקום הגיע ואמר: 'סליחה, אנחנו לא נותנים שירות לאנשים שלא משלמים טיפ', ואחרי הבעת מחאה מצידנו, אמר לברמן: 'תגיש להם בירה כשתתפנה'. אז הוא ניקה את כל הבר, הגיש משקאות ללקוחות אחרים וכשניקה את ארון המשקאות - התייאשנו כבר, ועזבנו.

 

"זו תופעה שקיימת במקומות רבים - הברמן סופג גם אנשים כמוני שמסרבים לשלם טיפ שאינו חובה, וגם אנשים כמו המעביד שלו שמסרבים לשלם לו משכורת שהיא כן חובה".

 

בעל הבר אמר ל-ynet שאינו מכיר את המקרה, והמדיניות שלו היא לשרת את כולם ולשלם משכורת על-פי חוק.

  

האמת נמצאת אי-שם באמצע, אבל הסוגיה העקרונית מעניינת יותר. טיפ אינו תשלום בעבור מוצר, אלא בעבור המושג הערטילאי "שירות", ולכן נתינתו היא בגדר זכות. האם כמו שמותר ללקוח להתנות מתן טיפ באיכות השירות, כך מותר לברמן להתנות מתן שירות בקבלת טיפ?

 

יחס טוב רק ללקוח טוב?

לדעתו של שחף טל, סמנכ"ל בית-הספר לברמנים "זמן אמיתי", כלי הטיפים משמש לעתים חרב פיפיות.

 

"טיפ בא להבטיח שכר הולם והגון" אמר טל בשיחה עם ynet. "הלקוח משתמש בגובה הטיפים כדי להראות לעובדת מה טיב השירות שנתנה. אבל זה גם עובד הפוך, הברמן משתמש בכוח שלו לתת שירות לפי גובה הטיפ הצפוי. אנחנו אמורים לשרת את כל האנשים בצורה גורפת באותה איכות, אבל יש לקוחות חוזרים, שאנו יודעים שייתנו טיפ יותר גבוה, ואנחנו נותנים יחס טוב יותר לזה שאנו יודעים שהתועלת ממנו הכי גבוהה.

  

"אבל להגיד לך שחובה לתת טיפ? זו לא חובה. הברמן לא יכול לסרב לשרת, ואין לו זכות להתנות את השירות בגובה הטיפ".

 

למה בכלל צריך טיפים אם הברמן מקבל משכורת?

 

"לא כל ברמן מקבל משכורות. יש מקומות שעובדים רק על טיפים, שם המעסיק מעלים עינו מהחובה על-פי חוק, והברמן מעדיף להרוויח בשחור מאשר להרויח מינימום. זה הסכם שקט בין בעל הבר לעובדים. גם במקומות שבהם ישנה משכורת בסיס היא כה נמוכה, שתמיד רוב הכסף של ברמנים זה כסף מזומן שהם מסתובבים איתו בכיס". 

 

ומה עם תלושי משכורת?

 

"הברמנים מרוויחים מספיק כסף בשביל לוותר על הזכויות הסוציאליות שלהם. אי אפשר להתקיים היום ממשכורת הבסיס, וכמות הטיפים שמקבל ברמן היא הגבוהה ביותר בשוק הטיפים - כ-10% יותר טיפים ממלצרים שעובדים באותו מקום. יש ברמנים שמרוויחים 100 שקל לשעה. לכן בבר טוב אין כמעט מחסור בכוח אדם".

 

למה לא להעלות את שכר הבסיס?

 

"זאת שאלה לבעלי המקומות, ולא אלי".

 

"זו עבירה על חוק הגנת הצרכן"

גם למועצה לצרכנות יש מה לומר על התניית שירות בטיפ. "ישנם מקרים שבהם מוגש לצרכן חשבון לתשלום הכולל תוספת בגין דמי שירות או דמי אבטחה, ואולם בכותרת החשבון מצוין 'טיוטא'. במקרים אחרים מוסיפות המסעדות את התשלומים, אך מציינות ליד סכום התוספת את המילה 'אופציונלי' - כלומר הצרכן רשאי לבקש להסיר רכיב זה מן החשבון.

 

"לעמדת המועצה מדובר בנוהג לא ראוי, אם כי לא ניתן לומר שאינו חוקי, כי לכאורה הצרכן מודע לכך שהוא יכול שלא לשלם את התוספת בגין שירות".

 

ומה חושב על הסוגיה הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי? "זו עבירה על חוק הגנת הצרכן, שקובע שהמחיר שצריך להיות מוצג לצרכן הוא המחיר הכולל בלבד, לרבות מס, אגרה או כל תשלום שהצרכן לא יכול להימנע מתשלומו. דמי שירות ניתנים ככלל בעבור שירות שניתן, ואינם חובה.

 

"הצרכן ייתן דמי שירות כאשר ידבנו לבו. ואם השירות היה רע, או האוכל לא טעים - אין שום סיבה לבקש דמי שירות. גם אם הכל בסדר, לא קיימת שום חובה כזאת. אם בעל המקום חייב לגבות דמי שירות - שיגבה אותם דרך כוס הבירה".

 

  • ומה אתם חושבים? סמנו בעד או נגד במנגנון התגובות ונמקו. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: איי פי
"יש לקוחות חוזרים שייתנו טיפ יותר גבוה"
צילום: איי פי
מומלצים