חוסכים: פחות בריכות לילדים, יותר דשא סינתטי
בד בבד עם הירידה בקניית מוצרים בזבזני מים, ניכרת עלייה ברכישת מוצרים המוגדרים חוסכי מים. ברקע: "מס הבצורת" שיוטל החל ב-1 ביולי
"רכישת הבריכות המתנפחות השנה קטנה בהרבה יחסית לשנים קודמות", אמר דודי כהן, סמנכ"ל הסחר של רשת הום סנטר. "עם זאת, ניתן לראות גידול של 12% במכירת הניאגרות החסכוניות, ועלייה של 35% ברכישת חסכמים, ברזים וראשי מקלחת חסכוניים".
גם ברשת טויס אר אס מבחינים בירידה ברכישת בריכות מתנפחות. "בכל מקרה, יש נטייה לעבור מבריכות ענקיות ורחבות, שדורשות מילוי רב של מים, לבריכות קטנות וחסכוניות יותר", נמסר מהנהלת הרשת. בשילב דיווחו כי ברשת נמכרים שני דגמים של בריכות לקטנטנים, הצורכות מעט מאוד מים, ולאלה לא נרשמה כל ירידה בביקוש.
מרשת אייס נמסר כי יש עלייה של 30% בביקוש למוצרים החוסכים במים, כמו חסכמים ומכלי הדחה (ניאגרות). מכלי ההדחה הדו-כמותיים נמכרים כיום בחנויות על פי התקן החדש בלבד, המהווה חיסכון ניכר במים. בב בעת שמכל בעל לחיצה אחת צורך 9 ליטרים מים בכל פעם, המכלים הדו-כמותיים החדשים צורכים 6 ליטר בלחיצה על הכפתור הגדול, ורק 3 ליטר בלחיצה על הכפתור הקטן.
גם בתחום הגינון ניכרת עלייה במוּדעות. ממשתלות גבעת-ברנר נמסר על גידול משמעותי של 25% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד במכירת צמחייה חסכונית במים. גם עצי פרי חסכוניים זוכים לעדנה, ביניהם תמר, זית, רימון ותאנה.
"עלייה נוספת חלה במכירות טוף לחיפוי הקרקע, שמקטין את התאיידות המים ומונע צמיחה של עשבייה לא רצויה שצורכת מים", אמר אבנר שילוח, מנהל המשתלה. בד בבד, גדל הביקוש גם לחלוקי נחל, המשמשים לכיסוי הקרקע ואדמת עציצים ומגנים מפני התאדות המים.
למרות ההוצאה הגדולה, ניכרת עלייה גם במעבר להשקיה חסכונית. שוני ענדא ממשתלות "הסוכה" סיפר על נטייה ברורה מצד הציבור לעבור להשקיה בטפטפות, יחד עם מחשבי השקיה ומדי השקיה, המודיעים מתי באמת צריך להשקות.
עלייה נוספת נרשמה בחודשים האחרונים בתחום מכירת דשא סינתטי (במקום דשא טבעי הדורש השקיה רבה), וכן בתחום הדקים - חיפויי עץ המשמשים תחליף לדשא.
הידיעה מתפרסמת במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"