שתף קטע נבחר

וואלה שופמיינד וסם ליין הורשעו בהטעיית צרכנים

ביהמ"ש המחוזי בחיפה הרשיע בערעור את שתי החברות ומנהליהן בעבירה על חוק הגנת הצרכן. את הערעור הגיש משרד התמ"ת בשמם של צרכנים שזכו במכרז לרכישת טלוויזיה באתר מכירות באינטרנט וקיבלו הודעה לאחר הקנייה שהמלאי אזל

גם במכירות באינטרנט ישנה חובה להחזיק מלאי סביר, ומי שלא מספק מוצר שהובטח עשוי לעבור על חוק הגנת הצרכן. כך קבע בית-המשפט המחוזי בחיפה, כשהרשיע בערעור את חברת וואלה שופמיינד ואת המנכ"ל אורי נדלר, בעל אתר האינטרנט וואלה שופס, וכן את חברת סם ליין ואת מנהלהּ יצחק פורת, בביצוע משותף של עבירת הטעיית הצרכן.

 

בכך, בית-המשפט הכיר שעסקת מכר מרחוק באינטרנט מהווה מכירה מיוחדת, ועל כן חלה חובת העוסק לדאוג למלאי סביר של המוצרים שהוצעו במכירה בדרך זו.

 

את הערעור הגישה עו"ד רחל בורנשטיין ממשרד התמ"ת במחוז הצפון, על פסיקת בית-משפט השלום בחיפה, שבו הוגש כתב האישום.

 

בכתב האישום נטען שחמישה צרכנים שונים השתתפו במכרז פומבי באתר וואלה שופס, לרכישת טלוויזיה מתוצרת סמסונג, בין 22 ל-26 ביולי 2005. הם קיבלו הודעה על זכייתם במוצר באימייל, אך כשביקשו לממש את זכייתם הודיעו להם כי המוצר אזל במלאי של הספקית חברת "סם ליין". הציעו להם לרכוש טלוויזיה חלופית במקום המוצר שהוזמן, שהיתה לכאורה באיכות ירודה מזו של הטלווזיה שבה זכו.

 

הצרכנים לא הסכימו לחלופה, והעסקות בוטלו. 

 

השלום זיכה, המחוזי הרשיע

שופטת בית-משפט השלום בחיפה זיכתה את הנאשמים מעבירות ההטעיה והיעדר החזקת המלאי שיוחסו להם, בקובעה כי מכירה פומבית באינטרנט איננה מהווה "מכירה מיוחדת" במובן חוק הגנת הצרכן, ועל כן לא קיימת לגביה חובת החזקת "מלאי סביר". 

 

כמו כן קבעה השופטת, כי גם אם הופר החוזה במקרה המדובר, לא מדובר בהטעיה במובן פלילי וגם כי הספקית "חברת סם ליין" איננה עוסק מבחינת הצרכן אשר ממנו נרכש המוצר.

 

שלושת שופטי ביהמ"ש המחוזי בחיפה קיבלו את הערעור שהגישה המדינה על הזיכוי, הפכו את ההחלטה, הרשיעו פה אחד את שתי החברות והכירו באחריות מנהליהן.

 

"יש לכבד את ציפייתו הסבירה והלגיטימית של משתתף במכירה פומבית, שהמוצר שהוא זכה בו אכן יסופק לו", נכתב בפסק הדין. "אינטרס זה של משתתף במכירה פומבית הוא אינטרס לגיטימי המוגן על ידי חוק הגנת הצרכן.

  

"החובה שאותה הפרו המשיבים באה לידי ביטוי בכך שהם נמנעו מלהביא לידיעת הצרכנים שנטלו חלק במכירה הפומבית , ועוד בטרם נוצרה ההתקשרות החוזית - שכמות הטובין של המוצר שבמלאי מתדלדלת והולכת..

 

"ולחלופין היה על המשיבים לנקוט מבעוד מועד באמצעים שיבטיחו שהמוצר שנמכר במכירה פומבית יימשך מיידית מן המלאי, כדי למנוע מצב שבו מספר הזוכים עולה על כמות המוצרים שנותרו במלאי".

  

עוד קבע בית-המשפט כי אי אפשר להחתים צרכן על חוזה ובו תנאים המהווים בעצם הסכמתו לוויתור על זכויותיו. אחרי מתן פסק הדין, ביהמ"ש המחוזי החזיר את התיק לבית-משפט השלום, שם ייגזר דינם של הנאשמים.

 

לפי עו"ד רחל בורנשטיין, ישנה חשיבות להכרעת בית-המשפט, דווקא בעידן המסחר האלקטרוני, כשאין מפגש פיזי בין העוסק לצרכן, שעושה את בחירתו מתוך מבחר כמעט אין סופי של הצעות דומות, המגיעות אליו בשיטה הווירטואלית, וללא מגע עם המוצר עצמו. במצב זה נאלץ הצרכן לסמוך ביתר שאת על המידע המגיע אליו מהעוסק, והוא זקוק וזכאי להגנת החוק ובתי-המשפט.

   

סגנית שר התמ"ת, ח"כ אורית נוקד בירכה על פסק הדין ואמרה: "עבירות צרכניות הן עבירות חמורות ביותר. ככל שבתי-המשפט יכירו בחשיבות שמירת זכויותיו של הצרכן, כך עוד ועוד אנשים לא יחששו להתלונן".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: גטי אימג' בנק
גם באינטרנט צריך להחזיק מלאי סביר
צילום: גטי אימג' בנק
מומלצים