המע"מ עולה: איך תדעו כמה לשלם?
הבוקר התייקר המע"מ מ-15.5% ל-16.5% אך לעסקים ניתנה ארכה של שבוע להשלים את הצגת המחירים החדשים על גבי המוצרים. התוצאה: רק בקופה תדעו את המחיר האמיתי. מדריך לצרכן המבולבל
זה כמה ימים שוקדים בחנויות על עדכון המחירים לקראת העלאת שיעור המע"מ, שנכנסה הבוקר (יום ד') לתוקף. בגלל שמעתה יהיה על כל בעלי העסקים לשלם אחוז אחד יותר מס על כל עסקה, הם צפויים לגלגל זאת על הצרכנים, ובמלים אחרות: מחירי המוצרים יעלו.
עדיין לא ברור אילו חנויות, רשתות או בעלי עסקים יעלו מחירים, וכמה מהם יבחרו לספוג את ההעלאה כדי למשוך אליהם את הלקוחות. דבר אחד בטוח: בימים הקרובים הצרכן לא יוכל לדעת את מחירם האמיתי של המוצרים, אלא רק כאשר יגיע איתם לקופה.
איך ייתכן שהמחיר בקופה לא זהה למחיר שעל המוצר?
בדרך כלל, כאשר יש הפרש בין המחיר המצוין על המוצר לבין המחיר בקופה מדובר בהטעיה, שבעל החנות או הרשת עלולים לקבל קנס בגללה.
במקרה של העלאת (או הורדת) מס עומד לצד העוסקים סעיף מיוחד בחוק הגנת הצרכן, המאפשר להם שלא להציג את המחיר החדש במשך 7 ימים מיום השינוי במחיר. זאת, כדי לאפשר לסדרנים ולזבנים לעדכן את אקדח המחירים ולהדפיס תוויות מחיר חדשות על גבי הקודמות.
במקרה כזה, איזה מחיר קובע? זה שעל המוצר או המחיר בקופה?
במשך השבוע הקרוב, המחיר הקובע הוא המחיר בקופה. בדרך כלל, כאשר יש הפרש בין השניים, המחיר הקובע הוא זה שעל המוצר.
איך יכול הצרכן לדעת שהסיבה להפרש היא העלאת המחיר בעקבות התייקרות המע"מ?
הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי, הודיע לבעלי העסקים כי חובה עליהם להציב בתקופה זו שילוט בולט, המציין כי המחיר שעל המוצרים אינו כולל את שיעור ההגדלה.
ואם שיעור ההעלאה בקופה גבוה מ-1% לעומת התווית שעל המוצר?
בעל עסק שמחליט להעלות את המחיר בשיעור גבוה יותר מ-1% חייב לסמן את המחיר החדש מיידית על המוצר. אם מחירו של המוצר עלה בשיעור גבוה יותר והדבר לא סומן על המוצר, ניתן להגיש תלונה לממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, או לאחראים על הסוגיה במשרדים המחוזיים של משרד התמ"ת.
בחנויות שבהן סומנו כבר מחירים חדשים - כיצד יוכל הצרכן לדעת שהמחיר עלה?
הצרכן לא יוכל לדעת זאת, אלא אם רשם בימים האחרונים את המחיר הקודם. לכן, לא מעט חנויות מעדיפות למהר ולסמן מחירים, כדי שהצרכנים לא יקבלו את ההודעה על המחיר החדש רק מול הקופה.
עם זאת, יש לזכור כי לפי החוק יש להציג מחיר כולל מע"מ, כך שגם כאשר בחנות מצהירים כי "ספגנו את העלאת המע"מ כדי לתת הנחה", אין דרך לדעת מהו שיעור ההנחה.
האם בעוד שבוע חייבים כל העוסקים להציג מחירים מעודכנים על המוצרים?
כן. בעוד שבוע יהיה על כל המוצרים להיות מסומנים לפי חוק סימון מחירים. יתרה מזאת, על העוסקים יהיה לסמן גם את המחיר ליחידת מידה. עו"ד קמחי מזכיר כי בינואר השנה נכנס החוק החדש, על פיו יש לציין על המדפים את המחיר ל-100 גרם, 1 ק"ג, 1 ליטר וכיוצא באלו. זאת, כדי שהצרכן יוכל להשוות בין המוצרים של החברות השונות ובין הגדלים השונים של המארזים. בדרך זו ניתן לגלות האם המחיר של המוצר עלה בעקבות הקטנת הכמות או גודל האריזה.
האם בעלי העסקים רשאים לעגל אגורות כלפי מעלה במקרה שהמחיר לאחר העלאת המע"מ יהיה פחות מ-5 אגורות?
העוסקים יכולים לקבוע מחירים כרצונם. עם זאת, כל עוד המחיר הסופי אינו מסומן על המוצר - רשאים העוסקים לגבות בקופה את המחיר המדויק לאחר העלאה של 1%, ללא כל עיגול מחירים. בכל מקרה, עיגול מחירים נעשה רק בחשבון הסופי לצרכן, ורק כאשר הוא משלם במזומן. במקרה כזה, כל 9-5 אג' מעוגלות כלפי מעלה, וכל 4-1 אג' מעוגלות כלפי מטה.
האם כל המחירים יעלו באופן גורף החל מהיום?
לא, בעלי עסקים רבים בחרו לספוג את שיעור העלאת המע"מ כדי לעמוד בתחרות ולא להפסיד לקוחות. מצד שני, אחרים עלולים "לקחת טרמפ" על ההעלאה, ולהעלות מחירים כאוות נפשם, בהתאם לכללי השוק החופשי.
אתמול פנתה סגנית השר אורית נוקד, הממונה על נושאי הצרכנות במשרד התמ"ת, לבעלי העסקים בבקשה שלא ינצלו את העלאת המע"מ להעלאת מחירים. "אני מקווה כי העלייה בשיעור המע"מ לא תגולגל כולה על הצרכנים. כשהופחת המע"מ המחירים לצרכן לא תמיד ירדו", אמרה נוקד.
מה לגבי מחירי מוצרים שנמצאים בפיקוח?
מחיריהם עולים מיידית ב-0.866% בהתאם להעלאת המע"מ. בין המוצרים שנמצאים תחת צו פיקוח: לחם, חלב, ביצים, שמרים ומלח. כמה דוגמאות: מחיר לחם אחיד (כהה ולבן) יהיה מעתה 4.63 שקלים, לעומת 4.59 שקלים קודם. מחיר חלה 500 גרם יהיה 5.05 שקלים לעומת 5 שקלים. מחיר לחם אחיד פרוס יהיה 6.94 שקלים במקום 6.88 שקלים, ומחיר לבן פרוס יהיה 6.17 שקלים לעומת 6.11 שקלים.
גם מחירי החלב והביצים (אלה שנמצאים תחת צו פיקוח) עולים היום. כמה מהמחירים החדשים: חלב טרי 3% בשקית יעלה מעתה 4.77 שקלים במקום 4.73 שקלים, ו-1% בשקית יעלה 4.48 שקלים במקום 4.44 שקלים. חלב טרי בקרטון 3% יעלה מעתה 5.98 שקלים במקום 5.93 שקלים.
שמנת חמוצה 15% בגביע תעלה 2.09 שקלים לעומת 2.07 שקלים, וגבינה קשה חצי שמנה עמק תעלה 41.61 שקל לק"ג לעומת 41.25 שקל. קרטון של 12 ביצים בגודל ענק יעלה 12.05 שקל במקום 11.95 שקל, ובינוני 9.60 שקלים במקום 9.5 שקלים.
האם גם בעלי מקצוע, טכנאים ונותני שירות יעלו את המחירים?
עקרונית כן. עליהם לשלם לספקים ולרשויות המס מע"מ יותר גבוה, ולכן עליהם לגבות מע"מ בסך 16.5% גם מהלקוחות. עם זאת, באפשרותם גם לתת הנחה ללקוחות במחיר הכולל של המוצר או השירות.
עד מתי תהיה העלאת המע"מ בתוקף?
מליאת הכנסת אישרה את שיעור העלאת המע"מ מ-15.5% ל-16.5% לתקופה מוגבלת של שנה וחצי, עד 31 בדצמבר 2010.
מי מעלה ומי מחכה
נראה שברוב הרשתות והחנויות, ובעיקר ברשתות המזון, יעלו מחיריהם של מוצרים רבים במשך השבוע הקרוב. יש לשער כי חלק מבעלי העסקים אף ינצלו את ההזדמנות, ויעלו מחירים ביותר מאחוז אחד כדי להגדיל את מתח הרווחים ולהתמודד עם הפסדים שנגרמו להם באחרונה בגלל המצב הכלכלי.
"אין ספק שהשווקים יפנימו את ההעלאה הרבה יותר מהר מאשר במקרים של הורדת מע"מ", אמרה גלית אבישי, מנכ"ל ארגון המידע הצרכני 'אמון הציבור'. "לפני 3 שנים, כאשר שיעור המע"מ ירד באחוז אחד, רק מעטים הורידו מחירים לצרכן".
עם זאת, חלק מהרשתות הודיעו על כוונתן שלא להעלות מחירים, אם כי הוסיפו "בינתיים" או "בשלב זה". בין אלה ניתן לציין את רוב רשתות החשמל, הנוהגות להתחרות זו בזו במבצעים המבטאים, לדעתן, הנחות גדולות בהרבה מאשר אחוז אחד.
"לקראת החופש הגדול אנחנו רק מעמיקים את המבצעים ויוצאים בקמפיינים חדשים", אמר אייל סטרול ממחסני חשמל. "למרות עליית המע"מ, נמשיך במבצעים אטרקטיביים, כך שההעלאה לא תורגש כלל אצל הצרכן הסופי", הצהיר גם צביקה אהרונוביץ', מנכ"ל רשת א.ל.מ. גם רשת שקם אלקטריק הודיעה שאינה מעלה מחירים בשלב זה, וכך גם "רשת החשמל הסיטונאי" של אבי סופר ואייל בן אליעזר.
גם בתחום האופנה לא מדברים על העלאת מחירים, שכן בימים אלה נמצא כל הענף עמוק בתוך מבצעי סוף העונה. רשתות נוספות שהודיעו כי לא יעלו מחירים "בשלב זה": סופר-פארם, שילב וביתילי. מהום סנטר נמסר כי הרשת תעלה מחירים במספר מוגבל של מוצרים, וכי היא עושה מאמץ לסמן את מחיריהם עוד היום. "פריט שמחירו יועלה יסומן. גם אם המחיר לא יסומן, הצרכן יקבל אותו במחיר הנמוך", הודיעה דוברת הרשת.
חשוב לזכור כי למרות הצהרות הקמעונאים על כך שהם סופגים את המע"מ או יוצאים בדיוק עכשיו במבצעים מדהימים - הצרכן אינו יכול לדעת אם המחיר החדש כולל את השינוי בשיעור המע"מ, שכן על פי החוק על הקמעונאים להציג מחיר כולל מע"מ.
הכתבה מתפרסמת במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"