שתף קטע נבחר

מדוע לא נאספו עגלות "בוגבו" פגומות בישראל?

בטיולון יוקרתי של חברת בוגבו נמצאו בעיות במערכת הבלמים. בארה"ב הודיעו על איסופן, אך בישראל, משום מה, לא פירסמו על כך הודעה, והצליחו להגיע רק לעשירית מהרוכשים

חברת בוגבו העולמית הכריזה באחרונה בארצות-הברית על איסוף מחדש (ריקול) של אחד מדגמי הטיולונים היוקרתיים של החברה, בשל בעיה במעצורים. אבל היבואן המקומי של בוגבו ישראל, שבה נמכרו כ-200 עגלות מדגם זה, החליט שלא להודיע על ריקול: היבואן עצר את המכירה של הדגם, ובעקבות בקשה של רשת שילב ניסה ליצור קשר עם לקוחות שרכשו את העגלה - והגיע לכ-15 לקוחות בלבד.

 

הדגם הבעייתי הוא דגם בוגבו בי - הטיולון היוקרתי של בוגבו שנמכר בארץ בכ-3,000 שקל. בארץ ניתן לזהות אותו באמצעות הקוד 580210 על גב המושב וקוד 50100 על תווית בתומך הפלסטיק שמתחת למושב.

 

לפי הירחון האמריקני "קונסומר רפורט" 22,500 עגלות של צרכנים נאספו על-ידי היצרן. הסיבה לאיסוף: מערכת הבלמים של הדגם הספציפי עלולה לכשול מצד אחד או בשני צדי העגלה, מה שעלול לגרום לעגלה להידרדר כשהיא עומדת בשיפוע.

 

121 צרכנים אמריקנים התלוננו בחברה על כשל בבלמים, אם כי אף פעוט לא נפגע. לטענת החברה, ב-116 מהמקרים כשל המעצור בצד אחד ורק ב-5 מקרים כשלו המעצורים משני צדי העגלה. ובישראל? כמעט כלום. רק מספר הטלפון של שירות הלקוחות של בוגבו ישראל - 03-5407999 - שאליו אתם יכולים להתקשר כדי לקבל הנחיות מפורטות לבדיקת המוצר.

 

"לא מדובר בתקלה מסכנת חיים"

"עצרנו את המכירה של הדגם והרכבנו על העגלות שבמלאי חלק מיוחד לתיקון התקלה, שיוצר על-ידי בוגבו העולמית", אמר בתגובה קובי מזרע, מנכ"ל החברה. "ברשת שילב דרשו מאיתנו להתקשר לכל לקוח שרכש את העגלה, וסיפקנו את החלקים לכ-15 לקוחות שאיתרנו. בנוסף לכך יזמנו שיחות ללקוחות שהיו רשומים אצלנו, ופירסמנו על הצורך להוסיף את החלק באתר האינטרנט דולה".

 

מדוע לא ביצעתם ריקול, בדומה למה שעשו בארצות-הברית?

 

"כי לא מדובר בתקלה מסכנת חיים, כי מכירות בוגבו מעצם טיבן כרוכות בקשר חזק עם הלקוחות, וגם כי באירופה לא בוצע כל ריקול. לכן החלטנו, בתיאום עם בוגבו העולמית, על שיטה זו של טיפול".

 

שרלוט דה לה קמבלג', דוברת החברה העולמית, מסרה לנו כי באירופה נמכרו 28,600 עגלות מאז השקת בוגבו בי בפברואר 2008. "בבדיקות של המעצורים בעקבות תלונות התגלה כי לכלוך, אבק, חול ולחות עלולים עם הזמן לגרום בלאי וקרע של המערכת, מה שעלול לפגוע בבלמים. הבעיות מתגלות בדרך כלל רק אחרי שימוש של 20 שבועות לפחות בעגלה".

 

לדברי דה לה קמבלג', החברה תיכננה וייצרה זוג מתאמים המהווים משלימים למעצור, ואיכותם נבדקה. "בארה"ב אנחנו פועלים בשיתוף עם הסי.פי.אס.סי (הרשות להבטחת בטיחות מוצרים), למרות שהוא מתייחס טכנית לנושא כאל ריקול, הוא מסכים עמנו שאין צורך להוציא מהשוק את עגלות הבוגבו, מכיוון שאנו מספקים אמצעי לפתרון הבעיה שהוא בטוח וקל להתקנה. גם בישראל נהגנו כך. אם נגלה שהדבר לא הובא לידיעת כל הצרכנים, נשקול את פרסום הנושא".

 

בינתיים הודיעה בוגבו ישראל על ריקול של טרמפולינות מתוצרת בייבי ביורן השוודית. בארץ נמכרו כ-170 טרמפולינות "בייבי ביורן בייביסיטר באלאנס" מאז השקתן באוקטובר 2007. שני לקוחות ביפן מצאו חלקי מתכת קטנים בתוך החלק המרופד והסגור של בד מושב הטרמפולינה.

 

לאחר בדיקה מקיפה של 15 אלף יחידות שנמצאו במלאי החברה נמצאו בחמש נוספות חלקי מתכת קטנים, ולמרות שלא דווח על כל אירוע הוחלט לבצע החזר התנדבותי. המבצע מתייחס גם לדגם "בייביסיטר באלאנס אייר". הדגמים כוללים אבזם אדום ומשען רגליים מפלסטיק, יוצרו בין אוקטובר 2007 לאפריל 2009 ומספר הדגם מתחיל בספרות 453. ניתן למצוא את תאריך הייצור על אחת התוויות בתוך הריפוד מתחת לתוויות "הוראות כביסה".

 

פרשנות: מי יגן על הצרכן הישראלי

בישראל אין מדיניות מגובשת של ריקולים. הגופים הרגולטורים למיניהם, כמו משרד הבריאות או התמ"ת, לא רק שלא מזדרזים להטיל ריקול - אלא שהם מעדיפים בדרך כלל שהיוזמה תגיע מהחברה, בין השאר מחשש לתביעות משפטיות מצד החברות, אם יתברר שהסכנה הבטיחותית איננה חריפה כל כך.

 

בחברות רבות עדיין נתפס הריקול כסימן של חולשה לחברה ש"נתפסה בקלקלתה" - ולא כתוצר של בגרות צרכנית של חברה המוכנה להודות בליקוי, שאפשרי תמיד, ולשלם את המחיר.

 

רק מעט חברות גדולות מתחילות להעדיף את הריקול היזום על פני חשיפת המחדל על ידי התקשורת.

 

השילוב בין רגולטור מגמגם ומשווק מטייח גורם לכך שאנחנו מפגרים משמעותית אחרי המצב בארה"ב ובאירופה: גם מבחינת היקף הריקולים, גם מבחינת ההחלטה על ריקול וגם מבחינת ההבטחה שהריקולים שעליהם הוחלט אכן בוצעו בשטח. התוצאה היא שהצרכן הישראלי לא מוגן מספיק ממוצרים פגומים, ואין מספיק הרתעה לעסקים משיווק מוצרים כאלו.

 

הכתבה מתפרסמת במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
העגלה שבה נתגלתה הבעיה
מתוך אתר היצרן
מומלצים